به گزارش پارس به نقل از مهر، حمیدرضا عراقی درباره آخرین رایزنی های انجام شده برای آغاز صادرات گاز طبیعی ایران به عراق، گفت: بر اساس توافق انجام گرفته گاز ایران در قالب سه فاز به عراق صادر می شود.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون ساخت خطوط لوله در فاز اول مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد، تصریح کرد: با توجه به روند پیشرفت اجرایی ساخت خط لوله پیش بینی می شود تا تابستان سال اینده گاز ایران از منطقه ایلام به این کشور همسایه صادر شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه فاز اول صادرات به صورت محدود آغاز خواهد شد، اظهار داشت: از این رو تابستان سال آینده روزانه سه تا ۴ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به عراق صادر خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوصو فازهای دوم و سوم صادرات گاز طبیعی ایران به عراق هم توضیح داد: قطعا اجرای فاز دوم و سوم صادرات گاز به عراق زمان بر است زیرا برای تکمیل این فازها نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر خطوط لوله و تاسیسات گازی احداث شود.

علیرضا غریبی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و توسعه گاز پیشتر در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به عراق، با بیان اینکه برای صادرات گاز ایران به عراق قرار است دو انشعاب از خط لوله ششم سراسری گرفته شود، گفته بود: در انشعاب اول به منظور صادرات و انتقال گاز طبیعی به نیروگاه های بغداد قرار است انشعابی از قطعه بیستون خط ششم به منطقه نفت شهر و مرز عراق کشیده شود.

وی با اعلام اینکه در این انشعاب خط لوله ای به طول تقریبی ۲۲۰ کیلومتر و به قطر ۴۸ اینچ ساخته خواهد شد، تصریح کرده بود: در این بین به منظور آغاز صادرات گاز پیش بینی می شود قطعه نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر از این انشعاب در سالجاری ساخت و در مدار بهره بردایر قرار بگیرد.

تاریخچه روند امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

با افزایش صادرات برق ایران به عراق، شمارش معکوس به منظور آغاز صادرات گاز طبیعی و به ویژه گازهای ترش پارس جنوبی به عراق هم آغاز شده است.

بر اساس برنامه زمان بندی تعریف شده در وزارت نفت تابستان سالجاری اولین قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران از غرب کشور به بغداد با ظرفیت نهایی ۲۵ میلیون مترمکعب در روز عملیاتی شد.

از این رو اولین قرارداد صادرات گاز طبیعی بین ایران و عراق تا یکشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۲ بین شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیروی عراق در بغداد امضا شد.

در همین حال، وزارت نیرو عراق اعلام کرد: این وزارتخانه توافقنامه اولیه ای با ایران به منظور واردات گاز از این کشور برای تامین سوخت نیروگاه ها امضا کرده است.

بر اساس این توافقنامه، ایران یک خط لوله گازی در عراق احداث و گاز آن را تامین خواهد کرد که این گاز برای تامین خوراک دو نیروگاه تولید برق در بغداد استفاده خواهد شد.

عراق روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز ایران را بر اساس یک قرارداد و برمبنای قیمت های بین المللی وارد می کند که این میزان گاز برای تولید دو هزار و ٥٠٠ مگاوات برق استفاده خواهد شد.

این خط لوله از میدان گازی منصوریه در نزدیکی مرز ایران در استان دیاله عراق عبور خواهد کرد و سوخت مورد نیاز یک نیروگاه تولید برق در شهر صدر و یک نیروگاه دیگر در حوالی شمال بغداد را تامین خواهد کرد. این خط لوله ظرف ١٨ ماه تکمیل خواهد شد.

با این توافق قرار بود روزانه از مسیر خط لوله ششم سراسری و از منطقه نفت شهر گاز به عراق صادر شود، هم اکنون ساخت خطوط و تاسیسات صادرات گاز از این مسیر حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

گاز مورد نیاز عراق تا تابستان با تکمیل مراحل ساخت خطوط قابلیت انتقال را دارد، علاوه بر این با بهره برداری از ۵ فاز جدید پارس جنوبی شامل فازهای ۱۲،۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی مشکلی هم در تامین این حجم گاز طبیعی برای صادرات به عراق وجود ندارد.