به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عباس آخوندی در ششمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی به تشریح عوامل موثر در دستیابی به سه هدف اصلی عدالت، افزایش رفاه شهروندان و همبستگی اجتماعی و نقش مسکن و راه و ترابری در این زمینه پرداخت.

وی در ابتدای سخنان گریزی به وضع کشور در حوزه اقتصاد کلان زد و گفت: مدت هاست که شاهد وضع آشوبی در اقتصاد کلان هستیم، مخصوصا این دولت که دوره آشفتگی را پشت سر گذاشت. مشکل ما این است که همچنان پس از گذشت ۱۰۰ سال از مشروطیت گرفتار مسائل اولیه و بنیادین هستیم.

وی با تاکید بر این که هنوز بحث ما مالیات و بازتوزیع ثروت در کشور است، اظهار کرد: هنوز در این زمینه به جمع بندی روشنی نرسیده ایم و این که آخر کار با مفهوم عدالت، همبستگی اجتماعی و فقر و به ویژه فقر شهری چه می خواهیم بکنیم. متاسفانه هنوز به یک چارچوب نظری و علمی در این زمینه ها که بر حوزه های اقتصادی تاثیرگذار است، نرسیده ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که آنچه مالیات را توجیه می کند مسئله بازتوزیع ثروت است، گفت: مشکلی که هم اکنون در این زمینه داریم این است که به باز توزیع ثروت در مالیات توجه نمی شود. باید بدانیم که بررسی نقش مالیات در شاخص های اصلی چیست.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که بحث هدفمندی یارانه ها در ایران با هدف سیاسی و کسب آرای عمومی انجام شد، افزود: از ابتدا بحث رفع فقر موضوع نبود و مناسبات اجتماعی و ارتباط دولت و جامعه را بیشتر مخدوش کرد.

وی با بیان این که یارانه چیزی جز مالیات منفی نیست، گفت: باید آخر کار بتوانیم آثار اجرایی هدفمندی یارانه ها را با یک سری شاخص بسنجیم. این آثار را با عدالت، همبستگی اجتماعی و افزایش رفاه شهروندان بسنجیم.

وی با اشاره به این که آخر کار باید به سه هدف عدالت، همبستگی اجتماعی و افزایش رفاه شهروندان دست یابیم، تصریح کرد: لازمه دستیابی به این اهداف مالیات است، بخشی از این اهداف نیز مربوط به توسعه زیرساخت هاست که بخشی از آن وظیفه ماست. نکته سوم نیز توسعه رقابت در جامعه است.

*فقر شهری را به رسمیت بشناسیم

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: نیاز داریم که در ایران پدیده فقر شهری را به رسمیت بشناسیم و برنامه جامعی را برای مبارزه با آن داشته باشیم. این پدیده بسیار جدی است و مدل نقدی آن در قالب مالیات منفی قرار می گیرد.

آخوندی با ارائه آماری در خصوص تراکم خانوار در واحد مسکونی افزود: در سال ۱۳۶۵ تراکم خانوار در واحد مسکونی ۱.۱۶ بود که در سال ۹۱ این رقم به ۱.۶ رسیده است، برای آن که بتوانیم به تعادلی در این زمینه برسیم باید این شاخص به زیر یک یعنی حدود ۹ دهم برسد. برای این کار نیازمند سرمایه گذاری جدی در حوزه مسکن هستیم.

وی با بیان این که حدود ۸۶۰ خانوار شهری دارای مسکن کوچک (یک اتاق و کمتر) هستند که این مسئله علامت داستان فقر شهری است، خاطرنشان کرد: هم اکنون نیازمند ساخت ۱.۵ میلیون واحد مسکونی هستیم، ضمن آنکه ۲.۷ میلیون مسکن شهری نیازمند نوسازی است.