به گزارش پارس به نقل از فارس وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست همکاری های اقتصادی ایران و چین اظهار داشت: روابط تجاری دو کشور ایران و چین با پتانسیل هایی که دو کشور دارند فاصله زیادی دارد لذا ایجاد شرکت های تولیدی و صادراتی مشترک و صدور خدمات فنی مهندسی، جذب سرمایه گذاری های خارجی و همکاری های تجارت الکترونیک می تواند باعث افزایش روابط تجاری دو کشور شود.

وی افزود: حضور هیئت تجاری ۱۰۰نفره از کشور چین در ایران نشانه خوبی برای بهبود روند ارتباطات تجاری بین دو کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توان سرمایه گذاری در ایران توسط شرکت های چینی در زمینه های مختلف صنعتی، انرژی، گاز و پتروشیمی و سایر جذابیت های اقتصادی در ایران وجود دارد.

وی افزود: در دو سال اخیر ۲۰ میلیارد دلار قرارداد پیمانکاری بین ایران و چین بسته شده است که در حدود ۱۰ میلیارد دلار آن گشایش اعتبار شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۷ طرح فولادی و دو طرح آلومینیوم توسط شرکت های چینی در حال انجام است که گشایش اعتبار برای برخی از آنها انجام شده است.

وی افزود: علاوه بر تامین مالی در این همکاری ها باید در بخش سرمایه گذاری نیز از موقعیت ایران استفاده شود چرا که ایران ۷ منطقه آزاد و ۱۶ منطقه ویژه اقتصادی دارد که این مناطق زیرساخت های لازم را برای سرمایه گذاری و صادرات دارند.

نعمت زاده گفت: ایران دارای موقعیت ممتاز و استراتژیک است و پل ارتباطی شرق و غرب و جنوب می باشد لذا با همکاری کشور چین می توان جاده ابریشم را احیا کرد.