به گزارش پارس به نقل از مهر، با گذشت نزدیک به ۶ سال از امضای قرارداد اکتشافی بلوک مغان بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت" INA" کرواسی، این شرکت اروپایی از ادامه فعالیت اکتشافی در این بلوک اکتشافی کنار گذاشته شده است.

هرمز قلاوند در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت کشف نفت در بلوک اکتشافی مغان در شمالغرب ایران، گفت: در حال حاضر بلوک اکتشافی مغان در مرحله تکمیل اطلاعات زمین شناسی و ژئو فیزیک قرار دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هدف از تکمیل اطلاعات اکتشافی و زمین شناسی در این بلوک تعییم محل دقیق حفاری جدید است، تصریح کرد: در آخرین مطالعات انجام گرفته وجود یک سنگ منشا بزرگ هیدروکربوری شناسایی شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مطالعات برای شناسایی بیشتر موقعیت زمین شناسی این سنگ منشا هیدروکربوری در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: شرکت INA کرواسی به دلیل شرایط تحریم از ادامه حضور در این پروژه اکتشافی انصراف داده است.

وی با یادآوری اینکه با وجود خروج این شرکت نفتی کرواسی مشکلی برای توسعه فعالیت های اکتشافی در بلوک مغان وجود ندارد، بیان کرد: اخیرا قرارداد با پژوهشگاه صنعت نفت برای انجام مطالعات تکمیلی ژئوشیمی و زمین شناسی در این بلوک اکتشافی امضا شده است.

قلاوند با یادآوری اینکه هم اکنون وجود نفت خام در بلوک مغان قطعی شده است، تبیین کرد: هدف از انجام مطالعات بیشتر تعیین اقتصادی و یا غیر اقتصادی بودن نفت خام کشف شده در این بلوک هیدروکربوری است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در پایان خاطرنشان کرد: سال آینده با تکمیل مطالعات زمین شناسی و اکتشافی درباره حفاری چاه های جدید در این بلوک تصمیم گیری نهایی در شرکت ملی نفت ایران انجام می شود.

قرارداد اجرای عملیات اکتشاف و توسعه نفت و گاز بلوک مغان ۲ به ارزش بیش از ۱۴۱ میلیون دلار میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت" INA" کرواسی (۲۰ فروردین ۱۳۸۷) در تهران امضا شده بود.

پیمانکار خارجی در این بلوک اکتشافی متعهد شده بود اطلاعات لرزه نگاری دو بعدی قبلی به وسعت ۶۰۰ کیلومتر مربع را مطالعه و ۱۰۰ کیلومتر مربع داده های لرزه نگاری دو بعدی جدید و ۲۰۰ کیلومتر مربع داده های لرزه نگاری سه بعدی برداشت کند.

این پیمانکار همچنین متعهد شده بود یک حلقه چاه اکتشافی را حفر کند و در صورت وجود شواهد مثبت از وجود هیدروکربور در بلوک مغان ۲، عملیات لرزه نگاری دو بعدی به میزان ۵۰۰ کیلومتر مربع انجام دهد، همچنین حفر دو حلقه چاه اکتشافی دیگر نیز پیش بینی شده است.

هزینه عملیات اکتشاف و مطالعات تکمیلی اعم از مطالعات ژئوفیزیک و حفاری چاه های اکتشافی حدود ۱۴۲ میلیون دلار و مدت زمان اجرا این پروژه چهار سال بوده که در صورت نیاز یک سال نیز تمدید است.

حبیب برومند نماینده مردم اردبیل در مجلس اخیرا با بیان اینکه به زودی ۴ حلقه چاه اکتشافی در بلوک مغان حفاری خواهد شد، گفته است: مطالعات مقدماتی اجرای این طرح به اتمام رسیده و با حفر چاه و کشف منابع نفتی می توان زمینه بهره برداری از آن را فراهم کرد.

سابقه مطالعات نفت در منطقه مغان به ۳۵ سال پیش باز می گردد و در حال حاضر آثاری از مطالعات و حفرچاه اولیه در منطقه خروسلو مغان حد فاصل شهرستان های گرمی و بیله سوار انجام یافته است.

بلوک مغان ۲ با وسعت سه هزار و ۲۳۰ کیلومتر در استان اردبیل قرار دارد که با توجه به شرایط خاص مخزنی میدان های کشف شده در حوضه رسوبی مغان، فعالیت های اکتشافی و توصیفی به منظور دستیابی به دانش فنی برای بهره برداری اقتصادی در این منطقه توصیه شده است.