به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ هم اکنون تعرفه واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی معادل ۴۵ درصد و تعرفه واردات خودرو با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی معادل ۹۰ درصد است.

این در حالی است که امسال شاهد اظهارات متعددی در خصوص کاهش و یا افزایش تعرفه واردات از سوی مسئولین بودیم، به نحوی که شورای رقابت اعتقاد به کاهش ۱۰ درصدی تعرفه واردات دارد و مجلس به طور کامل با این مسئله مخالفت می کند، چرا که معتقد است صنعت خودرو کشور هنوز به آن میزان کیفیت و مطلوبیت نرسیده که توان رقابت با خودروهای خارجی را داشته باشد.

از طرفی هم کارشناسان حوزه خودرو معتقدند با کاهش پلکانی تعرفه واردات بازار خودرو رقابتی شده و انحصاری بودن به صورت نسبی از این بازار از بین می رود.

شورای رقابت: تعرفه واردات خودرو ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد

بر اساس یکصد و هشتادمین جلسه شورای رقابت در روز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه, سیاستگذاری دیگری در میزان تعرفه خودروهای وارداتی نهایی شد.

شورای رقابت در جهت تنظیم و بهبود بازار رقابت مربوط به صنعت خودروی کشور به نحوی که موجب افزایش کیفیت و تعدیل قیمتها شود، تصویب کرد که تعدیل نرخ تعرفه خودروهای وارداتی را به شرح زیر به هیأت وزیران به همراه گزارش توجیهی پیشنهاد دهد:

- خودروهای وارداتی تا ۱۵۰۰ سی سی ظرفیت موتور ۳۰ درصد
-خودروهای وارداتی بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی ظرفیت موتور ۳۵ درصد
-خودروهای وارداتی بیش از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی ظرفیت موتور ۴۰ درصد
-خودروهای وارداتی بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی ظرفیت موتور ۷۰ درصد
-خودروهای وارداتی بیش از ۳۰۰۰ سی سی ظرفیت موتور ۱۰۰ درصد

رضا شیوا رییس شورای رقابت در این خصوص می گوید: تلاشمان در شورا و مرکز ملی رقابت این است که یک شرایط رقابتی در بازار خودرو ایجاد کنیم و از این انحصار خارج شویم.

در این راستا قدم هایی را بر می داریم و یکی از پبیشنهاداتی که دادیم بحث تعرفه ها است، معتقدیم خودروهایی که در بازار ایران بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، خودرو های کمتر از ۱۵۰۰ سی سی هستند و در این خصوص به دولت پیشنهاد دادیم که تعرفه واردات اینگونه خودروها را به میزان ۱۰ درصد کاهش دهد و کاهش بصورت پلکانی در سالهای دیگر باشد.

به اعتقاد شیوا اکنون خودروهای بالای ۱۵۰۰ سی سی وارد می شود و شرایط استاندارد آنها توسط مراجع ذی صلاح تأیید می شود، این موضوع در خصوص خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سی سی هم باید اتفاق بیافتد.

ضمن اینکه حتی با کاهش تعرفه ۱۰ درصد هم، قیمت ها به گونه ای خواهد بود که با قیمت ها داخلی تفاوت زیادی خواهد داشت و عرصه رقابت برای تولید کنندگان داخلی چندان تنگ نخواهد شد.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس: کاهش تعرفه در شرایط کنونی منطقی نیست

سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص می گوید: صنعت خودرو کشور هنوز نتواسته روی پای خود بایستد و از طرفی کیفیت تولیدات داخل به حدی نیست که بتواند با خودروهای خارجی رقابت کند، از این رو کاهش تعرفه واردات به هیچ وجه نمی تواند تاثیری در رقابتی شدن بازار خودرو بگذارد.

وی معتقد است کاهش تعرفه واردات زمانی نتیجه می دهد که کیفیت تولیدات داخل به حدی شود که بتواند در بازارهای جهانی حضور یابد.

هم چنین به گفته بیاتیان به دلیل وضعیت معیشتی مردم اگر تعرفه واردات کاهش یابد شاهد حضور خودروهای بی کیفیت چینی به کشور خواهیم بود که این موضوع تنها به تشدید آلودگی هوا و افزایش تلفات جاده ای دامن می زند.

صالحی نیا: تعرفه واردات خودرو" کاهش نمی یابد" / افخمی راد: تعرفه واردات خودرو" کاهشی خواهد بود"

محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، درباره پیشنهاد شورای رقابت برای کاهش میزان تعرفه واردات خودرو در سال ۹۳، بابیان اینکه دولت در بخشنامه جدید خود تکلیف واردات گروه کالایی ۱۰ را مشخص کرده، گفته است: براساس بخشنامه دولت واردات خودرو به استثنای خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی حتی آنهایی که در گروه کالایی ۱۰ قرار دارند با دو برابر سود بازرگانی صورت خواهد گرفت، که کماکان امکان ثبت سفارش خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی وجود ندارد.

وی ضمن بیان اینکه وزارت صنعت در موضوع خودرو نیز همانند سایر کالاها پیشنهاداتی را برای تعرفه واردات به عنوان نظر کارشناسی مطرح نموده است، گفت: در مجموع با توجه به پیشنهادات مطروحه می توانم بگویم تعرفه خودرو نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نمی یابد.

بر اساس این گزارش؛ ولی الله افخمی راد رییس سازمان توسعه تجارت در خصوص آخرین وضعیت تعرفه واردات خودرو در سال ۹۳ گفت: اعتقاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد تمام کالاها از جمله خودرو این است که باید از صنایع نوپا حمایت شود تا تدریجا بتواند دوام پیدا کند و قابلیت رقابت با مشابه خارجی خود را به دست آورد.

وی افزود: دیدگاه سازمان توسعه تجارت این است که روند تعرفه ها باید روند کاهشی باشد؛ چراکه تعرفه برای یک کالایی که امسال A است؛ نمی تواند در سال بعد به A + B تبدیل شود. این در خط و مشی سازمان توسعه تجارت ایران است.

به گفته افخمی راد، تعرفه واردات خودرو اگر کاهشی نباشد، حداقل این است که افزایش نباید پیدا کند.

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان: کاهش تعرفه واردات حقوق مصرف کنندگان را تامین می کند

محمد جعفری رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با بیان اینکه هم اکنون عمده مصرف کنندگان داخلی هیچ انتخابی جز خرید خودروهای داخلی ندارند، می گوید: کاهش تعرفه واردات خودرو موجب افزایش رقابت در بازار داخلی و تامین حقوق مصرف کنندگان خواهد شد.

به اعتقاد وی خودروسازان باید از فرصت کاهش تعرفه برای افزایش کیفیت محصولات خود و همچنین کاهش قیمت خودروهای تولیدی استفاده کنند و دلیلی برای هراس از کاهش تعرفه باقی نمی ماند.

کارشناسان خودرو: کاهش تعرفه همراه با حمایت تاثیری بر فروش خودروهای داخلی نمی گذارد

مصطفی ممقانی کارشناس صنعت خودرو می گوید: به نظر می رسد پیشنهاد رییس شورای رقابت برای کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده پیشنهادی منطقی بوده و براساس واقعیت های بازار صورت گرفته است. چرا که کاهش تعرفه واردات خودرو تاثیری بر فروش خودروهای داخلی نخواهد داشت.

به اعتقاد وی هم اکنون قیمت خودروهای پر فروش داخلی کمتر از ۴۰ میلیون تومان است بنابراین هیچ رقیب خارجی در این سطح قیمتی برای خودروهای داخلی وجود ندارد.

هم چنین شهرام آزادی دیگر کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه به طور کلی حذف تعرفه واردات خودرو موجب رقابتی شدن بازار خواهد شد، می گوید: کاهش تعرفه در شرایطی باعث ارتقای صنعت داخلی خواهد شد که با اعمال سیاست های حمایتی این صنعت از مشکلات فعلی خارج شود. هم اکنون خودروسازان با کمبود شدید منابع مالی مواجه هستند و به همین دلیل نمی توانند تیراژ تولید محصولات خود را افزایش دهند.

آزادی افزود: علاوه بر آن شرایط ناشی از مشکلات خارجی از جمله نقل و انتقال ارز، مشکلاتی را در زمینه واردات قطعات و تولید خودروها ایجاد کرده است.