به گزارش پارس به نقل از فارس، فرزاد مخلص الائمه، بازرس نفت در سازمان بازرسی کل کشور در همایش اصلاح قراردادهای نفتی گفت: آینده منابع هیدروکربوری در سبد انرژی جهان نشان می دهد که تا سال ۲۰۳۵ تقاضای انرژی اولیه حداقل ۵۱ درصد افزایش می یابد بطوریکه انرژی های فسیلی حدود ۸۱ درصد از سبد انرژی جهان را به خودشان تخصیص می دهند که این انرژی های فسیلی شامل نفت، گاز و زغال سنگ است.

مخلص الائمه خاطرنشان کرد: وضعیت انرژی در آینده کشورها بسیار حساس است و هنگامیکه از امنیت انرژی صحبت می کنیم امنیت انرژی چیزی جز امنیت نفت نیست.

بازرس نفت در سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه حجم ذخایر متعارف نفت ایران در حال حاضر ۹٫۴ درصد در کل جهان است و نسبت ذخایر و حجم تولید بیش از ۱۰۰ سال است، تصریح کرد: این آمار در حالیست که نسبت ذخایر به حجم تولید در جهان تنها ۵۳ سال است.

مخلص الائمه با اشاره به حجم ذخایر گاز طبیعی جهان گفت: هم اکنون ایران در جهان رتبه اول را دارد بطوریکه کشور روسیه را پشت سر گذاشتیم. از این رو ۱۸ درصد از ذخایر گاز کل جهان در اختیار ایران است و نسبت ذخایر به تولید گاز بیش از ۱۵۰ سال است در حالیکه این آمار برای کل جهان تنها ۵۶ سال را نشان می دهد.

بازرس نفت در سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: آمار و ارقام نشان می دهد جایگاه ژئوپلوتیک و ژئواستراتژیک ایران بسیار ویژه و مهم است زیرا هم ذخایر هیدروکربوری آن قابل توجه است، هم در مرکز بیضی انرژی جهان استقرار دارد و هم بر مهمترین آبراه انتقال نفت جهان تسلط دارد.

مخلص الائمه با اشاره به قراردادهایی که در حال طراحی است، گفت: کشورهای صنعتی چاره ای جز سرمایه گذاری و پشتیبانی از صنعت نفت و گاز ایران ندارند اما آن آمارها که در ابتدا گفته شد نشان می دهد وضعیت ایران از حیث ذخایر هیدروکربوری جایگاه بسیار فوق العاده ای است بطوریکه حتی براساس آخرین اسناد افشا شده در سایت ویکی لیکس ۴۰ درصد از آمارهای ذخایر نفتی عربستان غیر واقعی اعلام شد که اگر این ۴۰ درصد را از آمار ذخایر عربستان کم کنیم، جایگاه ایران حساسیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

بازرس نفت در سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه متأسفانه واقعیت و عملکرد نسبت بسیار زیادی در ایران دارد، گفت: دلیل وجود این فاصله از موقعیت حال تا وضعیت ایده آل موارد مختلفی است که از جمله آنها فقدان یک راهبرد جامع انرژی در کشور است. این موضوع با پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور در قانون برنامه پنجم توسعه گنجانده و دولت موظف شد تا قانون راهبرد سند جامع انرژی کشور را طراحی کند اما با گذشت حدود ۳۴ ماه از سپری شدن این پیشنهاد هنوز هیچ کاری برای آن انجام نشده است.

مخلص الائمه با اشاره به اینکه همه نهادها و دستگاه های اجرایی کشور باید تمام ظرفیت خود را در صنعت نفت متمرکز کنند تا کشتی اقتصادی کشور به سرمنزل برسد، گفت: طراحی الگوی جدید قراردادی یک تکلیف قانونی است و یک ضرورت است که سرمایه های مورد نیاز را جذب این صنعت کنیم تا بتوانیم جایگاه فعلی خود را ارتقاء دهیم.

بازرس نفت در سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه در واقع نیازمند یک الگوی جدید قراردادی هستیم اما اگر این موضوع تلقی شود که تمام مشکلات ما در صنعت نفت با اصلاح قراردادها برطرف خواهد شد یک تلقی غلطی است.

مخلص الائمه ادامه داد: صنعت نفت دارای مسائل چند لایه و چند بعدی است که باید همه لایه ها به صورت یکپارچه سازماندهی و برنامه ریزی شوند. به عنوان مثال منابع انسانی یکی از این لایه ها است که اگر منابع انسانی کم نشاط و گریزان از صنعت نفت وجود داشته باشد آنگاه شاهد خواهیم بود که این نیروهای متخصص به سمت کشورهای همسایه حرکت می کنند.

بازرس نفت در سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: نظام پیمانکاری، حقوقی، رگولاتوری باید در صنعت نفت سازماندهی شود و اگر از هم اکنون نظام حمایت از ساخت داخل و حمایت از سرمایه گذار خارجی به صورت یکپارچه در این الگوهای قراردادی وجود نداشته باشد حتماً این الگوها با شکست مواجه خواهند شد.

مخلص الائمه با اشاره به دو رکن صیانت و سلامت در الگوهای جدید قراردادی گفت: تولید صیانت شده بعد از ۱۰۰ سال از تولید نفت در ایران به همت مجلس شورای اسلامی و با پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور تصویب شد به طوریکه این موضوع تنها موردی است که در یک بند به صورت قانونی ارائه شده اما هنوز هیچ کار مطالعاتی و نظام اجرایی برای این قانون دیده نشده است و حتماً باید اقداماتی در جهت افزایش صیانت انجام شود.

بازرس نفت در سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بهینه سازی تولید و مصرف هیدروکربورها گفت: قانون اصلاح الگوی مصرف در سال ۸۹ تصویب شد اما پس از گذشت چند سال فقط ۲ آیین نامه اجرایی آن همین هفته های اخیر تدوین شده است.

مخلص الائمه با اشاره به حجم اتلاف غیرمجاز نفت و گاز در کشور، گفت: هم اکنون معادل یک میلیون بشکه نفت خام حجم غیرمجاز اتلاف منابع هیدروکربوری است. بخش عمده ای از این اتلاف توسط مشعل های گازی تاسیسات صنایع نفت و گاز کشور صورت می گیرد. هم اکنون حجم گاز همراه نفت ایران که در حال سوختن است ۷۵ برابر کشور عربستان است و این در حالیست که تولیدات نفت عربستان چندین برابر ایران است و شاید به همین دلیل است که آرم شرکت نفت عربستان شعله ندارد اما آرم شرکت ملی نفت ایران دارای یک شعله بزرگ است.

بازرس نفت در سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به توقف توسعه میادین مستقل جدید، گفت: این سؤال مطرح است چرا وقتی ما هنوز نتوانستیم از میادین مشترک خود طبق برنامه تولید کنیم به سمت میادین مستقل جدید می رویم، به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه قانونی را تصویب کند تا سرمایه گذاری ها به سمت میادین مشترک حرکت کند.

مخلص الائمه خاطرنشان کرد: اگر به دنبال گذاشتن مشوق در قرار دادهای جدید هستیم باید بدانیم مشوق اصلی همان آمارهای فوق العاده ای است که در ابتدا داده شد زیرا اگر مشکلات دیپلماسی ما حل شود شرکت های بین المللی به سمت صنعت نفت ایران سرازیر خواهند شد.

بازرس نفت در سازمان بازرسی کل کشور در پایان با اشاره به سلامت قراردادهای نفتی گفت: این قراردادهای مستلزم شفافیت است زیرا ما در گذشته از عدم شفافیت ضربات سنگینی خورده ایم بنابراین به نظر می رسد در اولین قدم باید نسخه فارسی قراردادها نیز همانند قبل از انقلاب تهیه شود و از طرفی باید از ورود دلال های نام و نشان دار در قراردادهای جدید جلوگیری شود تا دیگر تجربیات تلخ گذشته در صنعت نفت ایران تکرار نشود.