به گزارش پارس به نقل از فارس، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی امروز در حاشیه جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی و در جمع خبرنگاران در مورد دریافت نرخ سود تسهیلات بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار توسط بانک ها اظهار داشت: این موضوع بارها گفته شده و در حال بررسی است.

وی افزود: این کار وظیفه بانک مرکزی است و ان شاء الله به موقع گزارش لازم را به شورای پول و اعتبار خواهیم داد و اگر لازم باشد، اطلاع رسانی خواهد شد.

قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر بررسی های شما نشان دهد که بانک ها بیش از نرخ مصوب شورا سود تسهیلات دریافت می کنند، مرتکب تخلف شده اند، گفت: بنده فعلا گزارشی در این باره مشاهده نکرده ام و پس از دریافت گزارش در این باره اعلام نظر خواهد شد.

کمیجانی در واکنش به این صحبت خبرنگاران که گزارش ها و مشاهدات ما نشان می دهد، بانک ها نرخ سود تسهیلات را بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار دریافت می کنند، اظهار داشت: اگر گزارشی دارید، به روابط عمومی بانک مرکزی بدهید و ما هم از زحمات شما تشکر می کنیم.

کمیجانی در پاسخ به این سوال که با توجه به این توضیحات گزارش در حال بررسی تخلفات بانک ها هستید، گفت: بنده اسم آن را تخلف نمی گذارم اما این موضوع همانند رویه عادی مسائل پولی و بانکی بررسی شده و گزارش های لازم را به شورای پول و اعتبار ارائه می کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به تصویب نهایی بودجه سال آینده و اجرای قطعی قانون هدفمندی یارانه ها در سال آینده بانک مرکزی برای مهار تورم اجرای این قانون چه برنامه هایی در نظر گرفته است، پاسخ داد: بانک مرکزی در این زمینه تدبیر کرده و بررسی های لازم انجام گرفته و آمادگی کامل از طرف بانک وجود دارد.

کمیجانی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که آیا یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای مهار تورم این قانون افزایش نرخ سود بانکی است، گفت: بحث نرخ سود یا هر تصمیم دیگری در این زمینه باید به شورای پول و اعتبار برود.

قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد بانک مرکزی برای نرخ سود در سال آینده چیست، گفت: در حال حاضر در مرحله ای هستیم که نیاز به بررسی بیشتری است.

وی تصریح کرد: قبل از پایان سال شورای پول و اعتبار تشکیل جلسه می دهد که البته دستور کارهای متعددی وجود دارد و بر اساس اولویت ها دستور کار مشخص می شود.