به گزارش پارس به نقل از مهر، هوشنگ فلاحتیان در یک گردهمایی با با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برق ایران به بیش از ۷۰ هزار مگاوات، گفت: هم اکنون سهم انرژی های نو و تجدید پذیر کمتر از ۵ درصد در سبد انرژی کشور است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین تعداد کل مشترکان برق کشور را بالغ بر ۳۰ میلیون مشترک عنوان کرد و افزود: به طور متوسط سالانه یک و نیم میلیون مشترک جدید به جمع مصرف کنندگان برق کشور افزوده می شود.

این مقام مسئول با اشاره به رشد سالانه هفت درصدی مصرف برق در ایران، تصریح کرد: با توجه به رشد سالانه مصرف برای تامین و پاسخگویی به نیاز مردم با افق چشم انداز باید ظرفیت تولید برق به ۱۰۰ هزار مگاوات افزایش یابد.

وی با یادآوری اینکه براساس قانون تولید و توزیع نیروی برق باید به بخش خصوصی واگذار شود، اظهار دات: علاوه بر این باید تمامی نیروگاه های برق دولتی واگذار شود و نیروگاه های جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شود.

فلاحتیان با بیان اینکه ساز و کار واگذاری شرکت های برق منطقه ای به بخش خصوصی هم در دستور کار قرار دارد، در تشریح ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران صنعت برق، بیان کرد: وزارت نیرو به سرمایه گذاران بخش خصوصی سازنده نیروگاه برق تا پنج سال برق را به صورت تضمینی خریداری می کند.

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون ۵۰ درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تامین می شود و هر سال افزایش پیدا می کند، زیرا ساخت نیروگاه های دولتی به حداقل ممکن رسیده است، تبیین کرد: راندمان نیروگاه های برق هم باید از ۳۷ درصد به بیش از ۴۷ درصد ارتقا یابد.

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ۱۷ هزار مگاوات نیروگاه گازی در کشور وجود دارد که قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی را دارند، یادآور شد: با اجرای این طرح متوسط راندمان تولید برق در کشور به ۴۷ درصد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران خصوصی که مبادرت به احداث نیروگاه خورشیدی و بادی کنند، ۹۰ درصد سرمایه شان دو ساله بر می گردد، گفت: برای تامین برق کشور باید ۷۰ میلیارد لیتر سوخت مصرف کنیم و این میزان سوخت اگر یک دلار باشد، دولت برای تامین برق یک سال مردم ۷۰ میلیارد دلار هزینه می پردازد.

فلاحتیان با یادآوری اینکه با اندکی تغییر الگو می توان ۱۰ درصد صرفه جویی و بهینه سازی مصرف کشور را ایجاد کرد، ادامه داد: با حذف کولرهایی که دو برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می کند، ۲۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی می شود.

معاون وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: با تصویب مجلس توسعه نیروگاه های ذغال سنگی به ویژه در استان های یزد و کرمان که معادن غنی ذغال سنگ دارند انجام شود و باید در سبد تولید برق کشور سهمی برای نیروگاه های ذغال سنگی داشته باشیم.