به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدصادق مفتح امروز در مراسم معارفه خود و تودیع دبیرکل قبلی اتاق تعاون مرکزی با اشاره به اینکه در اصل ۴۴ توجه بسیاری به بخش تعاون شده است، گفت: در راستای سیاست های اصل ۴۴ بخش تعاون از جایگاه ویژه ای برخوردار است. شرکت های تجاری در دنیا به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شوند، اما اقتصاد کشور ما متشکل از کوچک و متوسط ها است.

دبیر کل جدید اتاق تعاون با تاکید بر اینکه بافت کلان اقتصادی ما به کوچک ها نزدیک تر است، افزود: سهم شرکت های بزرگ در اقتصاد بسیار کم است حتی می توان گفت تولیدکنندگان بزرگ در کشور مانند فولاد مبارکه و ایران خودرو نیز در راستای تعریف های جهانی بزرگ محسوب نمی شوند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: در حال حاضر می توان گفت نقش بنگاه های بزرگ در تولید ناخالص ملی، زیر ۲۰ درصد است یعنی بالای ۸۰ درصد اقتصاد ما دراختیار بنگاه های کوچک و متوسط است.

وی با طرح این سؤال که با وجود خرد بودن بنگاه های تولیدی کشور، چگونه تولیدکننده در یک روستا می تواند محصول خود را به بازار عرضه یا صادر کند؟ گفت: برای پاسخ به این سؤال باید مطرح کرد که آیا اقتصاد ما چاره ای جز تکیه بر تعاون دارد؟ به صراحت می توان گفت برای نجات اقتصاد و توسعه تولید و اشتغال کشور، راهی جز تکیه بر بخش تعاون وجود ندارد.

به گفته مفتح برای رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ و قدرت اول منطقه بودن باید در مسیر تعاون حرکت کنیم و چاره ای جز هم افزایی بین بنگاه ها در چارچوب تعاون نداریم.

وی تعاون را به عدالت اجتماعی نزدیک دانست و گفت: متاسفانه دیدگاه تعاون در ذهن مسئولان کشور وجود ندارد، چرا که تعریف دقیقی از تعاون برای آنها نشده است باید برای فرهنگ سازی این بخش تلاش کنیم. بخش تعاون در برهه های حساس موفق عمل کرده است و باید از تجربه های موفق دنیا در کشور استفاده کنیم.

دبیر کل جدید اتاق تعاون مرکزی ایران با بیان اینکه تکیه بر تعاون تنها راه نجات اقتصاد و توسعه اشتغال است، گفت: پیشنهاد می کنم کمپین انصرف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی در تمام تعاونی ها راه اندازی شود.

وی افزود: دولت هم اکنون نیازمند انصراف داوطلبانه از یارانه ها است، تلاش می کنیم تا ساز و کار راه اندازی این کمپین طراحی شود و این مسئله به تمام واحدهای ما در استان ها ابلاغ شود، چرا که هر مقدار افراد از گرفتن یارانه انصراف دهند، مشکلات افراد نیازمند بیشتر حل می شود.