به گزارش پارس به نقل از فارس، همایون دارابی با بیان اینکه برای توزیع مرحله دوم سبد کالایی برای هر خانوار ۴ کیلوگرم مرغ توزیع می شود، گفت: ۶۰ هزار تن مرغ در انبار شرکت پشتیبانی امور دام برای توزیع اختصاص یافته است.

مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان مرغ گوشتی ایران افزود: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ مازاد داخلی را به قیمت کیلویی ۶۵۰۰ تومان خریداری و ۱۲۰ هزار تن ذخیره کرده است.

دارابی در مورد وضعیت تولید مرغ گفت: ماهانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن مرغ گوشتی در کشور تولید می شود که تقاضا برای مصرف ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تن است.

به گفته دارابی در روزهای منتهی به شب عید ۹۷ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که تولید ماهانه مرغ را ۱۵ هزار تن در ایام عید افزایش می دهد.

مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان مرغ گوشتی ایران با انتقاد از قیمت مرغ زنده گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ۴۹۰۰ تومان است، اما از مرغداران ۴۳۵۰ تومان خریداری می کنند.

از وی سؤال شد، قیمت مرغ در بازار ۶۴۰۰ تومان است، آیا فروشندگان گران تر می فروشند؟ گفت: با توجه به افت ۲۸ درصدی مرغ زنده و نیز هزینه های کشتارگاه و واسطه های عمده فروشی و خرده فروشی این قیمت منطقی است.

دارابی در ادامه گفت: قیمت سویا طی دو هفته گذشته ۲۰۰ تومان و ذرت ۱۰۰ تومان افزایش یافته و به همان نسبت قیمت تمام شده تولید را بالا برده است.

دارابی در پاسخ به اینکه چرا با کاهش قیمت دلار این نهاده های وارداتی افزایش یافته است، گفت: البته کاهش قیمت این نهاده ها در ۳،۴ ماه گذشته نیز غیرمنطقی بود، کاهش قیمت ذرت به دلیل افزایش تولید داخلی و کاهش سویا به دلیل حجم وسیع واردات بود.

وی تاکید کرد: باید در زنجیره تولید سود تولید کنندگان، واردکنندگان و واسطه هایی که تولید را به دست مصرف کنندگان می رسانند، با هم دیده شود و گرنه هر کدام ضرر کنند منافع ملی به خطر می افتد.