به گزارش پارس به نقل از تسنیم، دو شرکت هواپیماسازی بوئینگ و جنرال الکتریک آمریکا خواستار دریافت مجوزهای لازم از دولت این کشور برای فروش قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به ایران شدند.

ریکی کندی، سخنگوی جنرال الکتریک با تایید این موضوع گفت: ما از سال ۲۰۰۴ درخواست فروش قطعات هواپیماهای مسافربری را به دلیل مسائل مربوط به ایمنی پروازها به ایران داده بودیم که با توجه به توافق شش ماهه بر سر برنامه هسته ای ایران به تازگی دوباره درخواست دریافت مجوز فروش قطعات را مطرح کرده ایم.

وی مدعی شد مساله مادی مد نظر این شرکت نیست، بلکه درخواست فروش قطعات هواپیما کاملا بر پایه ایمنی پرواز است.

این در حالی است که صنعت هوایی ایران بیش از ۳۰ سال است مورد تحریم دولت و شرکت های هواپیماسازی آمریکا قرار دارد.

تحلیلگران معتقدند شرکت های هواپیماسازی آمریکا با توجه به فضای جدید ایجاد شده در روابط غرب با ایران و چشم انداز لغو تحریم ها در پی بازکردن جای پای خود در ایران و پیشی گرفتن از رقبای خود در این بازار هستند.

چندی پیش نمایندگانی از شرکت فرانسوی ایرباس در قالب هیئت تجاری فرانسه به ایران سفر کرده بودند.

از سال ۱۹۹۰ تا کنون، بیش از ۲۰۰ حادثه هوایی در ایران رخ داده است که در این حوادث دست کم دو هزار نفر کشته شده اند.

به گزارش رویترز یک منبع مرتبط با شرکت بوئینگ، بزرگترین شرکت سازنده هواپیماهای مسافربری، نیز تایید کرده است که این شرکت نیز مانند جنرال الکتریک درخواست برای ارسال قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به ایران را ارائه کرده است.

بوئینگ از تایید رسمی این موضوع خودداری کرده است. مقامات وزارت امور خارجه و خزانه داری آمریکا نیز حاضر به تایید یا تکذیب این خبر نشده اند.

درصورت صدور مجوز برای این دو شرکت آمریکایی، پس از بیش از سه دهه خواهد بود که شرکت های هواپیما سازی آمریکایی به ایران قطعات یدکی صادر می کنند.

آذرماه سال جاری یک مقام آگاه ایرانی اعلام کرده بود: ایران به دنبال خرید ۲۵۰ تا ۴۰۰ فروند هواپیما پس از توافق اخیر ژنو است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این باره به تسنیم گفته بود: با توجه به حجم عملیات پروازی در ۱۲ سال آینده و همچنین خروج هواپیماهای فرسوده نیازمند ۴۰۰ فروند هواپیمای جدید هستیم.

وی با اشاره به اینکه تا ۲۰ سال آینده نیازمند ۵۵۰ فروند هواپیما هستیم، اظهار کرد: این تعداد هواپیما هم برای بازار جدیدی است که ایجاد می شود و هم جایگزینی ناوگان موجود چرا که در حال حاضر میانگین سن هواپیماهای ناوگان هوایی بالای ۲۰ سال است.

جهانگیریان تصریح کرد: بنابراین کشور به دنبال تامین نیاز ناوگان هوایی به هواپیماست و از منابعی که این ناوگان را عرضه کنند نیاز خود را تامین خواهد کرد.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ فروند از هواپیماهای ناوگان هوایی مسافربری کشورمان به دلیل مشکلات مربوط به تامین قطعه زمینگیر شده اند.