به گزارش پارس به نقل از رویترز، هانز فیشر، رئیس جمهور اتریش برای سفر به ایران دعوت شده است. ایران علاقمند به احیای روابط با این کشور عضو اتحادیه اروپاست که از قرن های قبل یکی از شرکای مهم اروپایی تهران بوده است.
در صورتی که رئیس جمهوری اتریش این دعوت را بپذیرد، اولین رئیس جمهور یک کشور غربی خواهد بود که از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران به این کشور سفر می کند.
اتریش هنوز تصمیم نگرفته که آیا در این سفر رئیس جمهور را گروهی از فعالان تجاری همراهی خواهند کرد یا نه. این در حالی است که آمریکا کشورهای غربی را برای محدود کردن مبادلات تجاری با ایران تحت فشار قرار داده است.
سخنگوی رئیس جمهور اتریش بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: « رئیس جمهور یک دعوت نامه برای سفر به ایران دریافت کرده است. »
در ماه جاری میلادی، آمریکا به فرانسه هشدار داد شرکت های فرانسوی که مدیران خود را به تهران اعزام کرده اند، در صورت نقض تحریم های آمریکا علیه ایران در زمینه هسته ای، مجازات خواهند شد.
یک مقام ارشد آمریکایی نیز ماه گذشته به وین سفر کرد تا نگرانی واشنگتن از سفر نمایندگان شرکت های اتریشی به ایران در ماه دسامبر را که با هدف زمینه سازی برای همکاری با تهران پس از انعقاد توافق جامع انجام گرفت، به اطلاع مقامات اتریشی برساند.
وزارت خارجه اتریش اعلام کرد، ایران همچنین از سباستین کورز، وزیر خارجه اتریش دعوت کرده تا به تهران سفر کند؛ اما هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.
شرکت های اروپایی از پتانسیل ناشی از پایان یافتن تحریم ایران استفاده کرده اند و در حال نزدیک شدن به تهران برای حضور در بازار ۷۶ میلیون نفری این کشور پس از لغو تحریم ها هستند.
گرهارد روئیس، رئیس شرکت اتریشی نفت و گاز او ام وی، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا ممکن است وی نیز در سفر احتمالی فیشر به تهران رئیس جمهور را همراهی کند یا نه، گفت: « هنوز خیلی زود است که به این سوال پاسخ بدهیم، اما موضوع مهم این است که با ایران در حال گفت وگو باشیم و هستیم» . وی افزود: هنوز دعوتی در مورد همراهی با فیشر در این سفر دریافت نکرده ایم. من معتقدم هنوز هیچ تاریخی برای این سفر تعیین نشده است.