به گزارش پارس به نقل از فارس، مقام معظم رهبری امروز سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرد که در بخش کشاورزی به پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، افزایش سهم تولید و صادرات، تقویت عوامل تولید، اجرای هدفمندسازی یارانه ها در جهت افزایش تولید، سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید، افزایش تولید داخل نهاده ها و کالاهای اساسی، تامین امنیت غذا و حمایت از صادرات تأکید شده است.

در مورد الزاماتی که برای تحقق این سیاست ها در بخش کشاورزی نیاز است مصاحبه ای با محمدرضا جهانسوز رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور و استاد دانشگاه انجام دادیم.

جهانسوز گفت: اصلی ترین و اساسی ترین مشکل بخش کشاورزی جایگاهی و دیدگاهی است و برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی باید به ارکان اصلی تامین امنیت غذایی توجه شود.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: تا زمانی که اقدامات لازم از نظر مادی، معنوی، جایگاهی برای کشاورزی قائل نشویم و همانطور که امام راحل و مقام معظم رهبری فرمودند کشاورزی در رأس امور قرار نگیرد نمی توانیم انتظارات زیادی از بخش کشاورزی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید به تولید داخل و تکمیل صنایع داخلی و رفع موانع تولید در بخش کشاورزی توجه خاصی شود در همین خصوص قوای سه گانه هرکدام وظایف مهمی دارند بطوریکه قوه مقننه باید قوانین و مقررات روانسازی تولید در بخش کشاورزی را تصویب کند از سوی دیگر قانون های عمل نشده قبلی را نیز فعال کند.

وی ادامه داد: بخش اجرایی نیز بودجه کافی و مناسب پیشنهاد دهد و پیگیری کند تا به تصویب برسد و در نهایت مجموعه فعالیت سه قوا در راستای ارتقای تولید کشاورزی و تحقق امنیت غذایی باشد.

*بخش کشاورزی راهبرد روشن ندارد

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: باید راهبرد کشاورزی تدوین شود. امروزه راهبرد روشن و مشخصی در بخش کشاورزی وجود ندارد و به همین دلیل تولید و موفقیت ها در این بخش پایدار نیست.

جهانسوز با بیان مثالی در این زمینه می گوید: در سال ۷۶ جشن خودکفایی گندم گرفته شد اما خشکسالی بعد از آن این خودکفایی را بی اساس کرد و کشور مجبور شد ۷ تا ۸ میلیون تن گندم وارد کند.

وی افزود: البته نیاز به این همه واردات به دلیل خشکسالی نبود بلکه به دلیل نبود راهبرد روشن و عدم توجه به توسعه و تولید پایدار در کشور بود که سرمنشاء آن نبود راهبرد کشاورزی در کشور است.

*تحریم در کشاورزی تاثیری ندارد

جهانسوز در پاسخ به اینکه آیا تحریم قادر است کشور را در مسیر رسیدن به این اهداف ناتوان کند، گفت: سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید در شرایط سخت بکار گرفته شود، اصلاً فلسفه وجود برنامه مقاومتی هم بکارگیری آن در شرایط سخت است و از آنجایی که در بخش کشاورزی اکثر منابع در داخل کشور است بنابراین تحریم در بخش کشاورزی بی اثر است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ورود تحقیقات به مزارع و نیز علمی کردن تولیدات و مدیریت موثر، بخش کشاورزی را در تحقق اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی کمک کند.