به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدرضا زالی در نشست خبری دومین کنفرانس بین المللی کارآفرینی اظهار داشت: موضوع این کنفرانس کارآفرینی با تأکید بر بهبود محیط کسب و کار است و ضرورت برگزاری آن به دلیل وجود پتانسیل کارآفرینی بسیار بالا در کشور است.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ادامه داد: نرخ فعالیت های کارآفرینانه در ایران و آمریکا ۱۲ درصد است و همچنین با بهبود شرایط محیط کسب و کار در کشور، نرخ خروج از آن کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، یکی از تفاوت های فعالیت های کارآفرینانه در کشورهای مختلف، محیط کسب و کار است که در برخی کشورها فرصت گرا است در حالی که در ایران اجباری است.

زالی افزود: با بهبود شرایط حاکم بر محیط کسب و کار، کمیت و کیفیت کارآفرینی بهبود می یابد و با ایجاد و توسعه آن، رشد اقتصادی بهتر و سریع تر حاصل می شود.

وی با بیان اینکه در شاخص های فضای کسب و کار، شرایط مطلوبی نداریم، گفت: هر چند که میزان فعالیت های کارآفرینانه بالاست.

زالی همچنین با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر بهبود محیط کسب و کار به عنوان یکی از وظایف دولت گفت: بر این اساس، احساس وظیفه کردیم از طریق شناسایی و احصاء راهکارهای بهبود آن بتوانیم گامی در این جهت برداریم.

* برگزاری جشنواره رهبران کارآفرینی

وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره رهبران کارآفرینی در حاشیه این کنفرانس گفت: این جشنواره برای معرفی صاحبان کسب و کار ایرانی به عنوان الگو در این بخش که دارای سه شاخص هستند، انجام می شود.

زالی در مورد شاخص های انتخاب این افراد گفت: این افراد باید حداقل ۲۰ درصد محصولاتشان صادر شود، با سه کشور مراوده بازرگانی داشته باشند و از برند و شهرت خوبی برخوردار باشند.

رئیس دانشکده کارآفرینی اضافه کرد: رتبه ایران در دنیا در فعالیت های کارآفرینانه ۲۸ است اما طبق بررسی انجام شده، انجام فعالیت کارآفرینانه در کشور ما کم است؛ اما با این وجود صاحبان کسب و کار ایرانی داریم که توانسته اند سهمی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند و با معرفی آنها موجب پیشرفت در این حوزه خواهیم بود.

به گفته وی، نقطه ضعف اساسی کارآفرینی کشور ما این است که بین المللی نیست و محدود به داخل کشور است به طوری که نرخ فعالیت های کارآفرینانه جهانی ۰.۰۴ درصد است.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به حضور برترین های کارآفرینی دنیا در این کنفرانس، سطح فعالیت های بین المللی این دانشکده افزایش خواهد یافت و همچنین قرار است تفاهم نامه اجرایی برای برگزاری یک دوره مشترک آموزشی با یکی از دانشگاه های ترکیه منعقد شود.

زالی افزود: همچنین سخنرانیهایی برای چهره های برتر بین المللی کارآفرینی برای مدیران دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه و آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.