به گزارش پارس به نقل از تسنیم، هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با حضور در دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو اصفهان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه مذاکرات خودروسازان داخلی با شرکت های فرانسوی در چه مرحله ای قرار دارد و آیا رایزنی های مؤثری برای گسترش همکاری ها با شرکت پژو صورت گرفته است یا خیر؟ اظهارداشت: مهم ترین بحث خودروسازان داخلی با شرکت های اروپایی و فرانسوی تغییر همکاری است به نحوی که که پیش از این همکاری ها به صورت" سی کی دی" بود که در این مذاکرات برای طراحی مشترک خودرو رایزنی های مناسبی صورت گرفته است. وی با اشاره به موافقتنامه خودروسازان داخلی با شرکت های خودروساز اروپایی، افزود: در روند مذاکرات خود با اروپائیان قرار است در قالب همکاری ها دو خودروی جدید طراحی و وارد بازار شود.

مدیر عامل ایران خودرو با بیان این مطلب که در عمق ساخت نیز با شرکت های خارجی تبادلات لازم را به شکل جدید تری انجام خواهیم داد، تصریح کرد: در بخش صادارت هم قرار است دو محصول جدید در داخل ایران به فروش برسد و در زنجیره جهانی نیز امکان عرضه داشته باشد.

یکه زارع اضافه کرد: در بخش سرمایه گذاری نیز یک شرکت فرانسوی در ایران خودرو به صورت یک پلت فرم مشترک فعالیت خواهد نمود. بر همین اساس اگر این اهداف اجرایی شود حرکت های مناسبی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش صنعت خودروی کشور ایجاد خواهد شد.

*احتمال اعلام آمادگی شرکت های خودروسازی اروپایی در همکاری با ایران در ۱۵ روز آینده

وی با بیان اینکه به نظر می رسد برخی از شرکت های اروپایی که هنوز همکاری خود را با ایران اعلام نکرده اند ظرف ۱۵ روز آینده درخواست های خود را مطرح کنند، اظهارداشت: در مدتی که شرکت های اروپایی از بازار ایران فاصله داشتند سهم زیادی از بازار کشور را از دست داده اند به نحوی که یکی از این شرکت های اروپایی که ۲۳ درصد از فروش خود را که در ایران انجام می داد با ضرر های زیادی روبه رو شده است.

مدیرعامل ایران خودرو ضمن بیان این مطلب که فقط با شرکت های فرانسوی همکاری های بین المللی خود را ادامه نخواهیم داد، گفت: به اعتقاد بنده در سال ۸۲ هیچ الزامی نبود که ایران خودرو علاوه بر همکاری خود با یک شرکت فرانسوی قرار داد هایی را با دیگر شرکت های فرانسوی نیز امضاء کند بلکه باید بستر حضور سایر شرکت های خارجی را نیز در کشور فراهم می نمود.

وی اضافه کرد: ایران خودرو مطمئناً در کنار فرانسوی ها به دنبال شرکای دیگر بین المللی نیز است به نحوی که هم اکنون مقدمات این کار در حال انجام است.

یکه زارع با اشاره به اینکه از میان محصولات شرکت های خودروساز بین المللی کیفیت خودروهای آلمانی را بیشتر قبول دارم، اظهارداشت: در حوزه همکاری با شرکت های آلمانی نیز مقدمات مناسبی صورت گرفته که به زودی در حوزه خودروهای سواری و دیزلی شاهد همکارهای مؤثری با خودرسازان این کشور خواهیم بود.

*ایران خودرو هیچ سایت مونتاژی در هیچ استانی راه اندازی نخواهد کرد

وی در رابطه با واگذاری ایران خودرو سمنان به بخش خصوصی نیز افزود: در سیاست جدید ایران خودرو که باید از ۶سال پیش صورت می گرفت هیچ سایت مونتاژی در هیچ استانی راه اندازی نخواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: اگر بخواهیم در بخش خصوصی نیز این موضوع را حمایت کنیم حتماً در بخش قطعات موتور و زیر ساخت های خودرو خواهد بود. بر همین اساس ایران خودرو با اعلام آمادگی هر سرمایه گذار سیاست واگذاری سایت ها را انجام خواهد داد.

به اعتقاد یکه زارع، ایران خودرو در طول ۶ سال گذشته دچار روزمره گی شده است که این امر باید با تولید محصولات با کیفیت مرتفع گردد.

وی در رابطه با واگذاری سهام بانک پارسیان نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: برای خرید سهام بانک پارسیان سرمایه گذاران مختلفی از جمله سرمایه گذاری غدیر اعلام آمادگی کرده است که در حال حاضر مشغول پیگیری این موضوع هستیم. اما در مجموع تا زمانی که سهام در بورس عرضه نشود نمی توان زمان دقیقی را اعلام کرد ولی به طور کلی این موضوع در حال پیگیری است.

*من آمده ام ایران خودرو را یک شرکت خودروساز کنم

یکه زارع در ادامه صحبت های خود به اهداف اصلی ایران خودرو در سال آینده اشاره کرد و گفت: احیاء قطعه سازان، اصلاح ساختار مالی ایران خودرو و هدایت منابع به سمت طراحی خودروهای جدیداز جمله اهداف اساسی این شرکت خودروساز به شمار می آید.

وی اضافه کرد: من آمده ام ایران خودرو را یک شرکت را خودروساز کنم چراکه در حال حاضر فقط در خودروی سمند می توانیم اصطلاح خودروی ملی را به کارببریم.

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه علی رغم انتشار برخی از اخبار در غیبت نماینده پژو در سفر اخیر هیأت فرانسوی به ایران باید بگویم نماینده پژو در این هیأت حضور داشت، اظهارداشت: نماینده پژو در قالب رئیس یک انجمن به ایران آمده بود و در مذاکرات خودروسازان داخلی با هیأت فرانسوی حضور داشت.

* تولید خودروهای برقی و دوگانه سوز در آینده نزدیک

وی در ادامه صحبت های خود در رابطه با تولید خودروهای دوگانه سوز در سال آینده با توجه به افزایش قیمت بنزین، اظهارداشت: پروژه جدیدی را با همکاری محیط زیست و وزارت نفت کلید زده ایم که در این راستا حرکت جدیدی را برای تولید خودروهای برقی و دوگانه سوز خواهیم داشت.

یکه زارع در خصوص تامین اتوبوس های شهرداری توسط شرکتهای داخلی که هم اکنون عمدتا وارداتی هستند نیز تصریح کرد: در ایران سالانه ظرفیت تولید ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد در حالی که بودجه ای برای تامین اتوبوس ها وجود ندارد این در شرایطی است که تدارکات و تولید اتوبوس ها حداقل ۴ ماه زمان نیاز دارد اما مشکل اساسی در این زمینه درخواست شرکتها برای تامین اتوبوس ها ظرف دو ماه بوده است که توانایی تولید در این مدت برای شرکت وجود نداشته است.

به اعتقاد مدیرعامل ایران خودرو، با چنین روندی قطعا تنها صنایع اتوبوس سازی چین ارتقاء خواهد یافت.

یکه زارع با بیان اینکه صنعت خودرو ایران در حوزه خودروهای تجاری از خودروهای سواری عملکرد بسیار قوی ترداشته است، تصریح کرد: عمر ناوگان اتوبوس و کامیون تولیدی کشور از عمرناوگان وارداتی در حوزه اتوبوس و کامیون بسیار بالاتر است و همواره محصولات تولیدی ما در این حوزه برتر است.