به گزارش پارس به نقل از مهر، حمید چیت چیان در آئین آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین، پاکدشت و شهرری، این طرح را یکی از مصادیق بارز بازیافت آب دانست و گفت: با اجرای این طرح آبی که در شهر مورد استفاده قرار گرفته است، از طریق شبکه فاضلاب جمع آوری و در تصفیه خانه جنوب تهران تصفیه می شود.

وزیر نیرو با تاکید بر آغاز فصل جدید مشارکت وزارت نیرو و بخش خصوصی اظهارداشت: در گذشته پروژه هایی با مشارکت بخش خصوصی در بخش آب و فاضلاب اجرا شده بود، اما این برای نخستین بار است که یک طرح به روش BOT در بخش آب اجرا می شود و با این کار وزارت نیرو وارد مرحله جدیدی از مشارکت با بخش خصوصی شده است.

چیت چیان افزود: نیمی از این ظرفیت نهایی تصفیه خانه اکنون فعال است و دو مدول دیگر آن به زودی وارد مدار بهره برداری می شود. وی ادامه داد: در آینده مهم ترین چالش پیش روی بشر، مسئله تامین آب است و ما اکنون با محدودیت منابع مالی برای اجرای طرح های خود مواجه هستیم که یکی از روش های مناسب اجرای این طرح ها، مشارکت دولت با بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: رودخانه جاجرود سالانه ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب دارد اما با اجرای این طرح و کانالی که پیش از آن ساخته شده است، بیش از ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب به این منطقه منتقل می شود.
در حال حاضر، بیش از ۸۰۰ طرح در بخش آب کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها ۱۲۰ هزار میلیاردتومان پول نیاز است و اعتبار دولتی وزارت نیرو در بخش آب سالیانه ۳ هزار میلیارد تومان است که به طور متوسط هر طرح ۴۰ سال طول می کشد تا به بهره برداری برسد.

وزیر نیرو سرعت در اجرای طرح ها را یکی دیگر از برکت های مشارکت بخش خصوصی در طرح عنوان کرد. چیت چیان آب را حق آیندگان و مردم این سرزمین دانست و گفت: باید با استفاده از روش های جدید آبیاری، مصرف آب را بهینه کنیم.

چیت چیان بیان داشت: در فلسطین به ازای هر مترمکعب آبی که در کشاورزی مصرف می شود، ۲.۳ دلار محصول کشاورزی عاید کشاورزان می شود و این در حالی است که متوسط درآمد کشاورزان ایرانی از مصرف هر مترمکعب آب ۰.۱۷ دلار است.