به گزارش پارس به نقل از افکانیوز، اولین نشست خبری وزارت نفت، با موضوع قراردادهای نفتی جدید و با حضور سید مهدی حسینی رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت در حالی تشکیل شد که بسیاری از سوالات خبرنگاران بی جواب ماند.

برای اولین بار پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تکیه بیژن نامدار زنگنه بر مسند وزارت نفت، پیش از ظهر امروز ساختمان قدیم وزارت نفت میزبان خبرنگاران بود تا در مورد قراردادهای جدید نفتی کسب اطلاع کرده و برای مخاطبان خود مخابره کنند.

در شرایطی که مسوولان منتظر برداشته شدن تحریمها از صنعت نفت هستند و می گویند که خریداران نفت پشت درهای ایران به صف ایستاده اند و از این رو قراردادهای جدید نفتی با جذابیت بیشتر در حال تدوین است رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت به جمع خبرنگاران آمد اما چند و چون این قراردادها را فاش نکرد و اطلاعات دقیق در مورد نوع قراردادها را به زمانی پس از همایش بین المللی در لندن و همایش داخلی تهران موکول کرد.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شما قراردادهای جدید را بر اساس برداشته شدن تحریمها وضع می کنید در حالی که امکان دارد تحریمها به زودی برداشته نشوند گفت: تحریمها قطعا برداشته می شوند، تحریمها قطعا برداشته می شوند.

وی از قابلیتها و جزئیات قراردادهای جدید نفتی که شاید تا اردیبهشت و خرداد سال آینده به اجرا برسند سخنی نگفت و سوال خبرنگاران در مورد آن را بی پاسخ گذاشت.

حسینی تنها با تعریف و تمجید از قراردادهای جدید نفتی گفت: برای دست یابی به یک مدل جدید قراردادی بیش از ۳۰۰۰ هزار نفر ساعت وقت گذاشتیم، تا توانستیم به یک مدل جدید دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه مدل قراردادی ما هنوز اسمی به خود نگرفته است، گفت: براساس مدلهای موجود بین المللی که هرکدام اسمی دارد، این مدل یک مدل قرارداد ایرانی است و هنوز اسمی برای آن در نظر نگرفته ایم.

وی افزود: علاوه بر وجود تحریم ها که یکی از محدودیت های حضور شرکت های معتبر خارجی در صنعت نفت کشور است، مدل قرار داد های نفتی نیز یکی از موانع حضور آنها است. به همین دلیل با وجود این که قرار داد های بیع متقابل کارنامه درخشانی در صنعت نفت کشور دارد، اما با توجه به نقاط ضعف آن تصمیم گرفته شد مدل جدیدی از قرار داد ها تدوین شود.

رییس کمیته بازنگری قرار داد های نفتی وزارت نفت از حداکثر سازی منافع ملی، افزایش اکتشاف، توسعه میدان های کشف شده، جبران افت تولید، افزایش ضریب بازیافت و انتقال فناوری را از جمله اهداف تدوین مدل جدید قرار داد نفتی عنوان کرد.

حسینی ادامه داد: مدل قرار داد جدید براساس مدل های موجود بین المللی است و سعی شده است به نرم بین المللی که شرکت های خارجی با آن آشنا هستند نزدیک شود.

وی با اذعان به این که قرار داد های بیع متقابل (بای بک) یک طرفه و به سود ایران است، گفت: شرکت های خارجی نیز به همین موضوع معترض بودند به همین دلیل سعی شد در مدل جدید شرایط برد – برد ایجاد شود به طوری که در میدان هایی که هزینه و ریسک بالاست پاداش شرکت توسعه دهنده نیز افزایش خواهد یافت.

رییس کمیته بازنگری قرار داد های نفتی وزارت نفت با اعلام این که مدل قرار داد جدید دارای انعطاف کامل است، گفت: قرار داد های بیع متقابل می تواند در سایر بخش ها استفاده شود، اما رویکرد صنعت نفت به قرار داد ها متفاوت خواهد بود.

رییس کمیته بازنگری قرار داد های نفتی وزارت نفت دلیل استقبال شرکت های خارجی را از تدوین قرار داد های جدید این گونه توضیح داد: علاوه بر نقش غیرقابل انکار ایران در تامین قسمت عمده ای از انرژی جهان ساختارهای زمین شناسی ایران آنقدر جذابیت دارد که شرکت های خارجی تمایل دارند در ایران حضور داشته باشند.

حسینی در مورد طول مدت قرار داد ها هم توضیح داد: زمان قرار داد ها برحسب مورد خواهد بود به طوری که با توجه به ذخیره نفت و گاز میدان و کوچک و بزرگ بودن آن زمان تعیین می شود و لزوما نیاز نیست قرار داد ها بلند مدت باشند.

وی با تاکید بر این که دنیا دیگر ایران را تحریم نخواهد کرد، در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه تحریم ها آیا مدل قرار داد جدید نفتی کاربرد خواهد داشت، گفت: اگر تحریم ها طول بکشد می توان از این قرار داد ها برای استفاده از توان نیروهای داخل استفاده کرد.

سوالی که پس از شنیدن سخنان سید مهدی حسنی مطرح می شود این است: شما که نمی خواستید جزئیات قرارداهای جدید نفتی را فاش کنید و بسیاری از سوالات خبرنگاران در این خصوص را بی پاسخ گذاشتید چه اصراری برای برگزاری نشست خبری داشتید؟