به گزارش پارس به نقل از فارس، در هفته گذشته، مجلس با بهره مالکانه ۳۰ درصدی معادن سنگ آهن موافقت کرد.

محمدرضا بهرامن، نایب رئیس خانه معدن در این مورد با اشاره به تصویب بهره مالکانه ۳۰ درصدی معادن سنگ آهن، گفت: دستیابی به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، نیازمند اجرای طرح های توسعه ای معادن سنگ آهن است که دولت باید به آن توجه کند.

وی اظهار داشت: در موضوع بهره مالکانه ۳۰ درصدی معادن سنگ آهن، صرفاً یک نگاه درآمدی وجود داشته است در حالی که نباید موضوع توسعه معادن و طرح های توسعه ای آنها نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: این موضوع بر پیش بینی صاحبان معادن در مورد اجرای طرح های توسعه ای تأثیر می گذارد و اگر نقدینگی این واحدها کاهش یابد، توسعه معادن با مشکل روبرو خواهد شد.

محمود نوریان، مدیر عامل شرکت سنگ آهن چادرملو نیز در این مورد به فارس گفت: بهره مالکانه معادن سنگ آهن در سال آینده کمتر از امسال است.

وی گفت: با مصوبه مجلس در مورد بهره مالکانه معادن سنگ آهن، رقم کمتری نسبت به سال جاری از معدنکاران دریافت خواهد شد.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس، ۳۰ درصد از قیمت فروش سنگ آهن به عنوان بهره مالکانه در سال ۹۳ دریافت خواهد شد.

وی توضیح داد: در سال جاری ۵ درصد قیمت شمش به عنوان بهره مالکانه معادن سنگ آهن لحاظ می شود که این رقم برای سال آینده ۳۰ درصد از میزان فروش سنگ آهن تعیین شده است.

نوریان با بیان اینکه به این ترتیب بهره مالکانه دریافتی از معادن سنگ آهن در سال آینده کمتر از امسال خواهد بود، ابراز امیدواری کرد با فعال شدن طرح های فولادی، فروش سنگ آهن نیز وضعیت بهتری داشته باشد و خروج بازار فولاد از رکود، رونق معادن سنگ آهن را به همراه داشته باشد.

انتقاد از واگذاری مالکیت خودروسازان به خارجی ها که اخیراً توسط رئیس جمهور مطرح شده است نیز به عنوان یکی از موضوعات مهم در هفته گذشته در بخش صنعت بود.

فرهاد بهنیا، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در این مورد با بیان اینکه واگذاری مالکیت خودروسازان داخلی به شرکت های خارجی اقدام درستی نیست، به فارس گفت: خودروسازان با مشکل تأمین قطعات برای تولید خودروی یورو ۴ روبرو هستند.

وی در واکنش به بحث واگذاری مالکیت شرکت های خودروساز ایرانی به شرکت های خارجی که از سوی رئیس جمهور مطرح شد، اظهار داشت: اگر منظور، واگذاری مالکیت خودروسازان داخلی باشد، کار درستی نیست و بعد از گذشت دو دهه از رشد صنعت خودرو نباید این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه مشارکت خودروسازان خارجی در شرکت های ایرانی به نفع خودروسازان ایرانی خواهد بود، افزود: این کار باعث انتقال دانش فنی روز به خودروسازی کشور می شود و اگر در این زمینه سرمایه گذاری خارجی نیز صورت گیرد به نفع صنعت خودروسازی است.

همچنین در هفته ای که گذشت یک هیأت از فعالان اقتصادی فرانسوی به ایران آمدند.

این هیأت فرانسوی صبح روز چهارشنبه از شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو بازدید کردند.

در این هیأت فرانسوی نمایندگانی از صنعت خودرو و قطعه سازی فرانسه حضور داشتند. نماینده شرکت رنو در این هیأت فرانسوی حضور داشت، ولی شرکت پژو نماینده ای به ایران نفرستاد.

در هفته ای که گذشت پلیس شرط جدیدی را برای شماره گذاری خودروهای مدل ۹۳ تعیین کرد و علاوه بر این، الزام عرضه خودروهای یورو ۴ تیر ۹۳ معین شد.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این مورد با اشاره به توافق جدید خودروسازان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر سر عرضه خودروهای با استاندارد یورو ۴ از تیر ۹۳ و همچنین شرط جدید پلیس برای شماره گذاری خودروهای با مدل ۹۳، اظهار داشت: پلیس امسال برای خودروسازان شرطی گذاشته که بر اساس آن، تنها خودروهای با استاندارد یورو ۴ امکان عرضه با مدل ۹۳ را دارند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه توزیع بنزین یورو ۴ در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در حال رایزنی با پلیس هستیم تا شرط شماره گذاری خودروها با مدل ۹۳ برطرف شود.

وی اظهار داشت: طبق اعلام پلیس، خودروهایی که از اول بهمن ماه با استاندارد یورو ۴ عرضه شوند، می توانند دارای مدل ۹۳ باشند.