به گزارش پارس به نقل از فارس، یک ماه از مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام مسکن گذشت و به گفته فعالان بازار مسکن این مصوبه، اگرچه با هدف رونق به بازار مسکن بوده است، اما این افزایش سقف وام نه تنها موجب افزایش قیمت نشده، بلکه تاثیری به رونق خرید و فروش نداشته است.

بنابراین گزارش، رکود خرید و فروش مسکن این روزها یک سالگی خود را سپری کرد و حتی برخلاف سالهای گذشته که وام مسکن افزایش می یافت و جو روانی آن باعث افزایش قیمت و رونق خرید و فروش می شد، این روزها بازار مسکن هیچ واکنشی نشان نداده است.

رکود خرید و فروش مسکن از آذرماه گذشته به نوعی در بازار حاکم شد و هنوز هم ادامه دارد و حتی کاهش قیمت ها بعد از آن جهش قیمت نتوانسته موجب ترغیب متقاضیان مسکن برای خرید یا فروش شود.

البته برخی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقد هستند که اگرچه سطح جدید قیمت مسکن در تهران ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به اوایل سال جاری افت کرده است، اما چون تناسبی با قدرت خرید متقاضیان ندارد، معاملات مسکن هنوز وارد رونق نشده است.

*بهترین زمان برای خرید مسکن همین الان است

فعالان بازار مسکن نیز با اشاره به این افت قیمت عنوان می کنند که در حال حاضر که قیمت ها افت کرده بهترین زمان برای خرید مسکن است، چرا که قیمت واقعی مسکن در حال حاضر این نیست.

آنان می افزایند: قیمت واقعی ملک با توجه به افزایش دستمزد ها و مصالح ساختمانی این نیست و باید بالاتر از این باشد، پس بهترین زمان برای خرید مسکن همین الان است.

پس چرا با توجه به اینکه اعضای اتحادیه املاک و فعالان بازار مسکن با قاطعیت عنوان می کنند که قیمت مسکن تا پایان سال کاهش نمی یابد، چرا متقاضیان مسکن برای خرید و فروش وارد بازار نمی شوند.

دلیل این عدم ورود متقاضیان به بازار مسکن چند دلیل می تواند داشته باشد و آن این است که یا منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند و یا اینکه قدرت خرید آنها بسیار پایین است.

به هر حال این نگرانی که از بابت افزایش سقف وام مسکن وجود داشت که اگر سقف وام بالا برود قیمت مسکن افزایش می یابد با واکنش بی تفاوت بازار مسکن، خلع سلاح شده است.

حال بازار مسکن باز هم نگاه ویژه ای به مسئولان بانک مرکزی دوخته است تا به گفته خود مسئولان بانک مسکن اگر این افزایش سقف وام تاثیر منفی بر بازار نگذارد باز هم سقف وام مسکن افزایش یابد.

*رکود همچنان مهمان خانه ها است

گزارش از مناطق پایین شهر مثل مناطق ۲۲،۲۱ و ۱۹ حاکی است که قیمت مسکن هیچ افزایشی نداشته است و رونق خرید و فروش همچنان حلقه گمشده بازار مسکن است.

سمیعی یکی از مشاوران املاک در منطقه ۲۲ به خبرنگار فارس گفت: افزایش سقف وام خرید مسکن که حدود یک ماه است مطرح شده هیچ تاثیری بر بازار مسکن نگذاشته است.

وی ادامه داد: این افزایش سقف وام مسکن شاید در شهریار، اندیشه و یا کرج تا حدودی تاثیر گذار بوده باشد، اما در این مناطق که قیمت هر متر آپارتمان نوساز از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع و تا ۷ میلیون تومان در نوسان است، نمی تواند تاثیر گذار باشد.

سمیعی گفت: این افزایش سقف وام مسکن نتوانسته رونق را به بازار مسکن بیاورد و همچنان رکود مهمان خانه ها است.

اکبری یکی از مشاوران املاک منطقه ۲۱ نیز به خبرنگار فارس گفت: این وام ۳۵ میلیون تومانی هیچ تاثیری بر بازار مسکن نداشته و قیمت ها را نیز افزایش نداده است.

وی با اشاره به اینکه رکود خرید و فروش مسکن بیشتر هم شده است، افزود: وام ۳۵ میلیون تومانی نمی تواند تاثیر به سزایی در خانه دار کردن متقاضیان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت مسکن با این روند تا پایان سال هیچ تغییری نخواهد کرد، گفت: اگر سقف وام مسکن تا ۵۰ میلیون تومان هم افزایش یابد، این بازار مسکن هیچ واکنشی به آن نخواهد داشت.

به گفته وی، قیمت آپارتمان نوساز در منطقه ۲۱ در حال حاضر حدود سه میلیون و ۴۰۰ تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

مهدی ابراهیمی یکی از مشاوران املاک در منطقه ۱۹ نیز با اشاره به اینکه قیمت مسکن در این منطقه چندان تغییری نداشته است، گفت: افزایش سقف وام مسکن در یک ماه گذشته در روزهای نخست تا حدودی متقاضیان را به واکنش واداشت اما با گذشت زمان تب آنها فروکش کرد.

وی ادامه داد: البته برخی از فروشندگان مسکن که پول لازم هستند، حاضر هستند، ملک خود را پایین تر از قیمت منطقه به فروش برسانند.

ابراهیمی گفت: قیمت واقعی ملک در حال حاضر این نیست و بالاتر از این است، چرا که با این دستمزد ها و نرخ مصالح ساختمانی قیمت مسکن باید بالاتر از این باشد.

به گفته وی، قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه از ۲.۵ میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان است.