به گزارش پارس به نقل از فارس، ناصر حکیمی مدیرکل اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه تراکنش های ناموفق در روز گذشته مربوط به این طرح تنها ۲۰ هزار مورد بوده است، اظهارداشت: این تراکنش های ناموفق ارتباطی با عدم پاسخگویی شبکه شاپرک ندارد، بلکه خطاهایی است که در زمان عملیات و تراکنش به وجود می آید.


سامان قطبی مدیرعامل شاپرک نیز در همین باره  گفت: در روز گذشته شبکه هیچ مشکلی نداشته و در واقع هر فرایندی خارج از قاعده تعریف شده انجام شود، تراکنش در سامانه ثبت اما تراکنش ناموفق خواهد بود.

وی افزود: مسئولیت این طرح با سوئیچ رفاهی است و سیستم بانکی به جزء کارت های اعتباری هیچ نقشی در اجرای این طرح ندارند.

مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه این تراکنش از طریق پوز انجام می شود، تصریح کرد: در شبکه شاپرک روزانه ۲۰ میلیون تراکنش انجام می شود، ارقام ۲۰۰ هزار تا در روز عدد تاثیرگذاری نیست و بعید می دانم منظور مجری طرح اختلال بانکی بوده باشد.

وی گفت: طرحی به تازگی عملیاتی شده و احتمالا به دلیل اینکه آشنایی مناسبی نسبت به استفاده از آن در روز اول وجود نداشت، بخشی از تراکنش ها ناموفق بود؛ فروشگاه باید از روشی استفاده کند که به دلیل تازگی طرح احتمال بروز خطا در حین اجرا وجود دارد.

قطبی اضافه کرد: مسئولیت این طرح با وزارت صنعت، معدن و تجارت است و آنچه که به بانک مرکزی و شاپرک مربوط می شود عدم اختلال در شبکه شاپرک است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برای سبد سرویس ویژه طراحی شده است، ممکن است فروشنده کالا به جای استفاده از سرویس ویژه این طرح، از سرویس عادی استفاده کند و در این صورت تراکنش ناموفق و خطا ثبت می شود.

مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه این خطا و تراکنش ناموفق ناشی از مشکلات شبکه نیست بلکه عملیات اشتباه بوده است، ادامه داد: روز گذشته هر چقدر که به ساعت بعد از ظهر می رسیدیم، میزان تراکنش های ناموفق کمتر می شد زیرا افراد با نحوه عملیات شبکه آشنا شدند و به همین دلیل سطح خطاها کمتر شد.

وی افزود: این مسائل دلیلی بر مشکلات شبکه بانکی نیست و روز گذشته شرایط بسیار عادی بوده و حتی سطح ترافیک شبکه پایین بود که شاید دلیل آن سرمای هوا بوده است.

به گفته وی روز گذشته سطح تراکنش های شاپرک حدود ۲۰ میلیون بوده است.

قطبی در خصوص علت عدم ثبت برخی کارت ها در شبکه برای کسانی که مشمول دریافت سبد می شوند، گفت: این مساله به مجری طرح مربوط می شود و به بانک مرکزی و شاپرک ارتباطی با آن ندارند اما ممکن است در این مدت کارت های برخی افراد تغییر کرده و برخی از جامعه آماری کارت اعتباری نداشته باشند که قطعا مجری طرح هماهنگی های لازم را انجام خواهد داد.