به گزارش پارس به نقل از مهر، در یکی دو روز اخیر که تصمیم جدید دولت برای حذف گسترده و میلیونی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی از دریافت سبد کالای حمایتی اعلام شده بود، موجی از گلایه ها و انتقادات در بین جامعه کارگری کشور ایجاد شد.

آنها همواره با این پرسش مواجه بودند که چرا دولت به این نتیجه رسید که باید میلیون ها کارگر را از دریافت یک سبد حمایتی حداقلی محروم کند؟ اگر اعتبار کافی و یا توان اجرایی دقیق در این بخش وجود ندارد، بهتر بود از ابتدا کار به گونه دیگری در بین مردم مطرح می شد.

هادی ابوی در گفتگو با مهر از تهیه نامه اعتراضی به نمایندگی از کارگران کشور و ارسال آن به وزیر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: ما به نمایندگی از کارگران سخن گفتیم و از ظلم مضاعفی که به آنان از سوی دولت شده است، به وزیر کار نامه نوشتیم.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: در حال حاضر از استان ها پیگیری های فراوانی از سوی کارگران صورت می گیرد و آنها از تصمیم اولیه دولت برای تعیین خط حقوقی ۵۰۰ هزارتومانی ناراحت بودند.

ابوی خاطرنشان کرد: دولت باید تدبیر را براساس عدالت دنبال کند و از این رو لازم است تا درباره حذف کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی از لیست دریافت کنندگان بسته های حمایتی تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: اینکه عنوان شده بود کارگران زیر ۵۰۰ هزارتومان حقوق فقط می توانند سبد کالا بگیرند، اساسا کار نادرست و غیرکارشناسی بود، چون کارگری با ۵ سال سابقه کار و دریافتی ۶۰۰ هزارتومان نیز در واقع حداقل بگیر محسوب می شود.

این مقام مسئول کارگری کشور گفت: از سویی، دولت ماموریت شناسایی کارگران فاقد شناسنامه کاری را نیز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده است که با این طرز عملکرد و تعیین خط خقوقی ۵۰۰ هزارتومانی، نمی توان به عملکرد مثبت در این بخش نیز امیدوار بود.

به گفته ابوی، ما به وزارت کار پیشنهاد کرده بودیم که در شناسایی کارگران فاقد شناسنامه کاری و بیمه می توانیم به دولت کمک کنیم اما کوچکترین عکس العملی از سوی وزارت کار دریافت نکردیم.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در پایان سخنانش به یک نگرانی جدید کارگران درباره دستمزد سال ۹۳ اشاره کرد و بیان داشت: کارگران می پرسند وزارت کاری که با این نحوه عملکرد در تعیین لیست کارگران مشمول دریافت سبد کالا، موجی از انتقادات را برانگیخته است، چگونه می تواند در تعیین دستمزد سال آینده میلیون ها کارگر عدالت را رعایت کند و این داستان در کمتر از یکماه آینده در شورای عالی کار نیز تکرار نشود؟

خبرگزاری مهر، متن و تصویر نامه اعتراضی کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران به نمایندگی از کارگران کشور را به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرد.

متن نامه کارگران به وزیر کار

" جناب آقای دکتر ربیعی - وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی

با سلام و صلوات

احتراما؛ با گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر، با توجه به شروع توزیع سبد کالا جهت برخی از اقشار جامعه، متاسفانه ضعیف ترین قشر جامعه یعنی کارگران اغلب مشمول دریافت سبد کالا نشده اند که در این زمینه دو مورد قابل تعمق است.

الف) اغلب کارگران کشور حداقل بگیر بوده و انتظار می رفت از غربال گری ۵ میلیون ریالی درآمد مصون باشند، ولی در عمل اعتراضات نشان می دهد که خیل عظیمی از کارگران حذف شده اند.

ب) حدود ۴ میلیون کارگر به دلیل عدم پوشش های بیمه ای، شناسنامه کارگری در سامانه های رسمی ندارند.

ج) نرخ گذاری درآمد جهت تفکیک کارگر فقیر و غنی منصفانه نیست، زیرا کارگران هر درآمدی که داشته باشند به دلیل نرخ خط فقر ۲ میلیون تومانی طبعا مشمول سبد کالا می شوند.

با توجه به مراتب بالا خواهشمند است نسبت به تجدیدنظر در دستورالعمل نحوه توزیع سبد کالا اقدام تا در شرایط کنونی که معیشت کارگران با سختی واقعی همراه شده است، اینگونه حمایت ها بتواند گوشه ای از سفره خالی خانواده های کارگری را پُر نماید.

قبلا از بذل توجه حضرتعالی نسبت به قشر شریف و زحمتکش کارگری تشکر می نماید. "

تصویر نامه کارگران به وزیر تعاون، کار و رفاه