به گزارش گروه اقتصادی پارس ، مسعود کرباسیان چندی پیش از کاهش تعرفه واردات خودرو خبر داد.

کاهش تعرفه واردات خودرو در شرایطی رخ می دهد که نارضایتی از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی به بالاترین میزان رسیده است. افکارعمومی مردم خیلی وقت بود که به دنبال وقوع این اتفاق بود. کاهش تعرفه های خودرو انتظارات مردم را برآورده خواهد کرد. صنعت خودروسازی در ایران هیچگاه اقتصادی نبوده است. ادامه روند تولید این صنعت در سایه انحصار صورت گرفته است. فعالیت در بازار انحصاری این توهم را برای خودروسازان به وجود آورده است که فعالیت آنها با موفقیت همراه بوده است.

صنعت خودرو به دلیل مدیریت ناکارآمد و وجود انحصار در این صنعت نمی تواند با تعرفه پایین به تولید ادامه دهد. اما به نظر می‎ به نظر می رسد وقت آن رسیده باشد که تعرفه واردات خودرو بسیار بیش از کاهش پنج درصدی در سال کاهش یابد. چرا که ادامه این روند باعث اجحاف بیش از پیش در حق مصرف کننده خواهد شد. کاهش تعرفه به ۱۰ تا ۱۵ درصد هم می‎ تواند کمک بزرگی از سوی دولت به خودورسازان باشد.

وقت وداع با جولان طراحی دهه ۹۰میلادی
همچنین از سویی دیگر، دیگر شاهد خودروهای بی کیفیت در سطح شهرها نخواهیم بود. خودروهایی که با طراحی ها و تکنولوژی های دهه ۹۰ میلادی چهره خیابان ها را زشت ساخته بودند. به نظر می رسد دولت به دنبال آن است تا این صنعت « لوس عقب مانده» را به تحرک وا دارد. دولت در تعامل مجلس با این اقدام خواهد توانست هم رضایت مردم را به دست آورد و هم اینکه محبوبیت خود و تیم اقتصادی خود را افزایش دهد.

مردم نیز خواهند توانست با هزینه کمتر سوار بر خودروهایی با ایمنی بیشتر شوند. در حال حاضر در حالیکه قیمت خودروهای کمپانی هایی مثل کیا و هیوندا از ۱۲هزار دلار آغاز می شود که این خودورها در ایران قیمت های چندصد میلیونی دارند و سوار شدن بر آنها تنها محدود به قشر خاص و ثروتمند شده است. بالا بودن قیمت خودروهای وارداتی از یک سو و پایین بودن قدرت خرید مردم از سوی دیگر موجب شد تا درصد کمی از مردم کشور توانایی خرید خودروهای وارداتی را داشته باشند، از این رو بیشتر مردم مجبور به استفاده از خودروهای تولید داخل هستند.

لازم به ذکر است که خودروهای خارجی به مصرف سوخت کم شهرت دارند. در کنار مزایایی از جمله بهبود ایمنی و طراحی خودروها، بهبود مصرف سوخت یکی دیگر از مزایای کاهش تعرفه واردات خودرو است. در حال حاضر خودروهای فرسوده به عاملی در تشدید آلودگی هوا تبدیل شده اند. با کاهش تعرفه و واردات خودروهای پاک، علاوه بر بهینه شدن مصرف سوخت، آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت.

دوئل خودروهای بی کیفیت داخلی با جان مردم
مردم ایران لیاقت سوار شدن بر خودروهایی با کیفیت بالا را دارند اما متاسفانه با وجود گذشت بیش از دو دهه از انحصار کامل خودروسازان به لطف تعرفه های بالای واردات، نه تنها این اتفاق رخ نداده است بلکه به علت ایمنی پایین خودروها هم اکنون شاهد رتبه برتر ایران در تصادفات جاده ای هستیم.

کاهش تعرفه واردات خودرو نه تنها از آمار بالای تصادفات به علت ایمنی پایین خودروهای داخلی می کاهد که خودروسازان را نیز مجبور خواهد کرد تا در جهت افزایش کیفیت خودروهای خود قدمی بردارند!

خودروسازان داخلی طی سال های گذشته به جای عذرخواهی از مردم بابت ارائه خودروهای ناایمن و بی کیفیت هموراه با ژستی طلبکارانه و با ادعاهای فراوان از محصولات خود دفاع می کنند و خودروهای داخلی را خودرویی باکیفیت و ایمن می دانند؛ اما نگاهی به آمارهای موجود و البته واقعی درباره حجم بالای تصادف ها و همچنین میزان مراجعه مردم به مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی، عکس ادعای خودروسازان داخلی را نشان می دهد.

خودروسازان داخلی پس از ۳۰ سال حمایت همه جانبه و تعرفه های سنگین واردات خودرو، قابلیت معرفی محصولات خود در بازارهای جهانی را ندارند، در این شرایط مردم چاره ای جز خرید خودروهای بی کیفیت داخلی ندارند و این گونه است که طبق آمارها هر ساعت ۳ نفر در تصادفات جاده ای جان می بازند.

زمانی که در نبود رقابت سوخت شد
به دنبال کاهش تعرفه واردات خودرو، تمایل مردم به خودروهای خارجی و واردات افزایش خواهد یافت. بنابراین خودروسازان نیز برای جبران کاهش تقاضای مردم سرمایه گذاری بر بخش تحقیق و توسعه را افزایش خواهند داد. همین موضوع کافیست تا آنها به واسطه استفاده از دانش نخبه های ایرانی، توان رقابت با خودروسازان خارجی را به دست آورند. آنگاه نه تنها مردم ایران بلکه کشورهای منطقه نیز رغبت بیشتری برای داشتن خودروهای ایرانی از خود نشان می دهند.

طی سال های گذشته به دلیل نبود نقشه راه در صنعت خودرو، خودروسازان به جای آن که نسبت به خرید تکنولوژی اقدام کنند، تنها به خرید ماشین پرداختند. به طور مثال ۱۵سال پیش بحث تحقیق، توسعه و تولید خودرو سمند شروع شده بود، و هم اکنون باید شاهد حضور نسل سوم خودرو سمند در بازار می بودیم، در حالی که به دلیل نبود یک استراتژی مستمر در این خصوص نتیجه تحقیقات در این بخش از بین رفت.

در حال حاضر تنها عراق مشتری پروپاقرص خودروهای ایرانی در منطقه است. اما با افزایش سهم تحقیق و توسعه افزایش کیفیت بازار آنها در منطقه توسعه خواهد یافت و دولت نیز نه تنها دیگر نگران بیکار شدن کارگران خودروسازان ایران و ورشکست شدن آنها نیست بلکه می تواند بر درآمد آن نیز حساب باز کند!