به گزارش پارس به نقل از ایسنا، عبدالله البدری دبیرکل اوپک تاکید کرد: سازمان کشورهای صادرکننده نفت تهدیدی از سوی نفت شیل آمریکا احساس نکرده و می تواند فضا را برای افزایش تولید اعضایی نظیر ایران، لیبی و عراق باز کند.

به نقل از بلومبرگ، البدری طی سخنانی در کنفرانس انرژی خاورمیانه و شمال آفریقا که در موسسه چتم هاوس لندن برگزار شد گفت: من از نفت آمریکا استقبال می کنم. تقاضا افزایش خواهد یافت و این مساله روی اوپک به هیچ وجه تاثیر نمی گذارد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت تقاضای نفت ۱۲ عضو این سازمان را در سال جاری به طور متوسط ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی کرده که تقریبا مطابق با سقف تولید کنونی این سازمان است.

اوپک اعلام کرد که در ماه دسامبر روزانه ۲۹ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه نفت تولید کرده که این کاهش به دلیل کاهش تولید نفت لیبی بوده است. اوپک در حال حاضر حدود ۴۰ درصد نفت جهان را تامین می کند.

تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت ممکن است امسال در صورت کاهش اعتراضات در لیبی، لغو تحریمهای نفتی علیه ایران و رسیدن عراق به هدفگذاری های خود در زمینه تولید افزایش پیدا کند.

البدری گفت: وقتی آن ها بیایند خواهیم نشست و برایشان جا باز می کنیم و اوپک همانند قبل خواهد شد. ما در گذشته نیز اختلافات زیادی داشتیم و می توانستیم آنها را حل کنیم و این بار نیز حل خواهیم کرد.

پیش بینی می شود امسال بهای نفت برنت دریای شمال که در حال حاضر حدود ۱۰۷ دلار در هر بشکه است، با افزایش تولید نفت شیل در آمریکا و بهبود روابط ایران و غرب که نگرانیها درباره صادرات نفت خاورمیانه را از بین خواهد برد کاهش پیدا کند. به گفته تحلیلگران بهای نفت برنت احتمالا در سال ۲۰۱۴ به طور متوسط حدود ۱۰۳ دلار در هر بشکه خواهد بود.

البدری گفت: قیمت نفت در محدوده ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار در هر بشکه هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف کنندگان قابل قبول است. بازار متعادل و آرام است و ذخایر نفتی وضعیت مطلوبی دارند.

دبیرکل اوپک خاطرنشان کرد: بعید است که در نشست امسال اوپک درباره سطح تولید عراق مذاکره ای انجام دهد. این کشور از محدودیت های انفرادی اعضا در زمینه تولید معاف شده است زیرا در حال بازسازی صنعت نفت خود پس از چند دهه جنگ و تحریم است.

دوره تصدی البدری به عنوان دبیرکل اوپک در پایان امسال تمام می شود. وی اولین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی به این سمت منصوب شد. در ماه دسامبر گذشته پس از عدم سازش اعضا در خصوص یکی از کاندیداهای معرفی شده از سوی ایران، عراق و عربستان، البدری یک سال دیگر در این سمت ابقا شد.

اعضای اوپک شامل الجزایر، آنگولا، اکوادور، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا هستند. نشست بعدی این گروه ۱۱ ژوئن در وین برگزار می شود.