به گزارش پارس به نقل از مهر، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت فرودگاه های کشور اظهار داشت: هر چند سهم حمل و نقل هوایی از سوی صنعت حمل و نقل اندک است اما چون نقش مهمی در سطح بین المللی ایفا می کند بنابراین نقش زیادی در توسعه مناطق در سطح ملی دارد.

وی افزود: اکثر کشورهای تلاش دارند فرودگاه های مدرنی داشته باشند زیرا فرودگاه پیشانی کشور و معرف توسعه آن است، بنابراین در ایران نیز باید به این موضوع توجه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در گذشته ایران جرو پنج خط هوایی جهان بوده است گفت: مخالفان ایران تلاش کردند تا صنعت هوایی را زمین گیر کنند اما تلاش دست اندرکاران صنعت موجب شد که در دوره جنگ و در دوره تحریم صنعت هوایی به حیات خود ادامه دهد.

آخوندی با تأکید بر تأثیر نیروی انسانی در حمل و نقل هوایی گفت: با توجه به وجود دانش روز در فرودگاه های کشور آموزش نیروی انسانی و داشتن نیروزهای انسانی در سطح بین المللی بسیار اهمیت دارد، بنابراین از سازمان مدیریت درخواست کردم تا نیروهای جدیدی را استخدام کنیم و یا افراد با استعداد صنعت هوایی برای آموزش های بین المللی آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه صنعت آی تی در فرودگاه های کشور استفاده می شود اما هنوز هم کم است، گفت: باید سرمایه گذاری زیادی جهت گسترش صنعت آی تی در صنعت هوانوردی ایران انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرآیند انجام امور در فرودگاه ها بسیار مهم است، اظهار داشت: معتقدم که موفقیت هر دولتی با یک شاخص عمده در خصوص افزایش رفاه شهروندان سنجیده می شود و ما باید در حوزه فرودگاه هم از منظر شهروندان به موضوع نگاه کنیم.

وی تصریح کرد: شهروندان باید در زمان ورود و خروج از فرودگاه رفاه داشته باشند و باید تمام فرآیند های مدیریت فرودگاه ها در سراسر ایران از منظر رفاه شهروندان بازنگری شود.

آخوندی با تأکید بر اینکه در دو هفته گذشته برای پرواز از فرودگاه مهر آباد استفاده کردم و با شرمندگی روبه رو شدم، گفت: فرودگاه مهرآباد از اول آزادی تا آخر باند باید مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد، زیرا عدم دسترسی به مترو، تراکم ورودی به فرودگاه، مشکل پارکینگ، آشفتگی ترمینال، نحوه کنترل بار و دیگر مسایل نیاز به بررسی دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: فرودگاه مهرآباد ۱۳میلیون مسافر را جا به جا می کند، بنابراین باید نسبت به ارتقای کارآیی فرودگاه تلاش جدی شود.

آخوندی با بیان اینکه در فرودگاه مشهد در ابتدا مسافر پذیرش می شود و سپس بار مورد بازرسی قرار می گیرد، گفت: اما در فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد از همان ابتدا کنترل بار را انجام می دهند که این مغایر با رفاه شهروندی است.

وی با تأکید بر همکاری تمام بخش های حمل و نقل، اظهار داشت: باید سیستم یک پارچه ملی در بخش های حمل و نقل تشکیل شود و سیستم حمل و نقل عمومی با فرودگاه هماهنگ باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی توسعه در صنعت هوانوردی فرودگاه امام خمینی (ره) است، گفت: باید شرکت فرودگاه امام خمینی (ره) تشکیل شود و همچنین فرودگاه های کوچک برای اقتصادی شدن مورد بررسی قرار گیرد که بر این اساس، یکی از پیشنهادات اجرای تاکسی هوایی است که از فعالان درخواست دارم این موضوع را بررسی کنند.