به گزارش پارس به نقل از مهر، قرار است در قالب طرح دولت برای واگذاری سبدهای حمایتی، گروه هایی از کارگران شاغل در بخش های مختلف نیز از این حمایت ها برخوردار شوند. تاکنون واگذاری سبد حمایتی دولت به مشمولان قانون کار دارای بیمه تامین اجتماعی قطعی شده که البته طبق اعلام مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه از جمعیت ۱۲ میلیون بیمه شده مشمول قانون کار تنها آنهایی از کمک دولت برخوردار می شوند که دارای مشاغل مدیریتی نباشند.

بر پایه این گزارش، به تازگی دستوراتی نیز از سوی دولت به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شناسایی کارگران فاقد بیمه و شناسه کالا داده شده که نمایندگان کارگران آنها را دستکم ۵ میلیون نفر تخمین می زنند.

به صورت کلی اگر جامعه کارگری کشور را ۱۷ میلیون شاغل دارای بیمه و غیربیمه بدانیم، از این گروه ها حداقل ۱۰ میلیون نفر امکان دریافت سبدهای حمایتی دولت را در بهمن و اسفندماه امسال خواهند یافت.

نمایندگان کارگران به دنبال طرح پیشنهادی در شورای عالی کار هستند که طی آن دولت در سال آینده بررسی ویژه ای را درباره نحوه واگذاری سبدهای کالایی به کارگران داشته باشد به نحوی که مشمولان قانون کار بتوانند حداقل در سال ۹۳ تا ۵ مرحله از سبدهای حمایتی برخوردار شوند.

همچنین برخی مذاکرات نیز بین کارگران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره راه اندازی سامانه ثبت نام از کارگران و متقاضیان دریافت سبدهای حمایتی کالا در بخش کارگری صورت گرفته است. نمایندگان کارگران معتقدند از این طریق یکبار برای همیشه یک بانک جامع اطلاعاتی از شاغلان مشمول قانون کار تشکیل می شود که بتوان در موارد گوناگون به این بانک مراجعه کرد.

هادی ابوی از نامه نگاری با معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور ایجاد سامانه ثبت نام از کارگران و مشمولان قانون کار خبر داد و گفت: طی مذاکره شفاهی که در اینباره داشتیم، برخی مباحث در این زمینه مطرح شده است.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: راه اندازی سامانه ثبت نام از کارگران، کار پیچیده و سنگینی است که البته نتیجه آن تشکیل یک بانک اطلاعاتی کامل از مشمولان قانون کار خواهد بود.

ابوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها بانک اطلاعاتی مستند و قابل استفاده ای که درباره کارگران وجود دارد، لیست بیمه شده های تامین اجتماعی است که البته چون شامل شاغلان بیمه نشده نمی شود، دچار نقص است. این مشکل باعث شده تا با میلیون ها شاغل کارگری کشور به صورت ناشناس و بدون اینکه در هیچ بانک اطلاعاتی با عنوان کارگر ثبت شده باشند، مواجه باشیم.

این مقام مسئول کارگری کشور ادامه داد: در هر صورت هدف از ایجاد سامانه یادشده، ایجاد بانکی از اطلاعات است که شامل همه کارگران بیمه شده و بیمه نشده کشور شود. در هر صورت تاکید وزارت تعاون، کار و رفاه نیز این است که باید چنین بانکی تشکیل شود.