به گزارش پارس به نقل از تسنیم، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بسته جامعی که اواخر بهمن نهایی می شود، پیشنهاد افزایش وام نوسازی مسکن از ۳۰ به ۵۰ میلیون تومان و وام مقاوم سازی مسکن از ۱۰ به ۶۵ میلیون تومان را به دولت داده ایم.

*گام اول دولت برای بهسازی و نوسازی

محمد سعید ایزدی اظهار کرد: در مرحله اول تلاش کردیم با توجه به سیاست های دولت برنامه ها را در حوزه بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری تدوین کنیم. در این راستا برنامه سالانه مورد تجدیدنظر قرار گرفته و در برخی سیاست ها نیز بازنگری شد.

وی با بیان این که یکی از بزرگترین کارها تلاش برای ایجاد یک رابطه با شهرداری های کشور است، تصریح کرد: در عرصه بهسازی و نوسازی خیلی جریان مثبتی با شهرداری ها در دوره های قبل نداشتیم و عمدتا خود را جایگزین شهرداری ها در شهر می کردیم. امروز با توجه به سیاست های جدید و تاکید بر بحث حاکمیتی شهری که وزیر راه روی آن خیلی تاکید دارد، به ایجاد رابطه با شهرداری ها اقدام کرده ایم.

وی با تاکید بر این که در این راستا ۵ پروژه پایلوت آغاز شده است که اولین آن تفاهمنامه ای بود که با شهرداری تبریز منعقد شد، افزود: همچنین تفاهمنامه هایی با شهرداری های همدان، کاشان، بوشهر و کرمانشاه امضا شده تا از طریق این پنج شهر پایلوت مجموع سیاست ها را به شکل عملیاتی پیش می بریم. در این تفاهمنامه ها عمدتا نوسازی با محوریت شهرداری و تاکید بر مشارکت مردم خواهد بود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به مشخصات کلی طرح اسکان پایا، گفت: در این طرح مسکن پایدار، با کیفیت، با محوریت مردم و بدون درگیر شدن دولت در فرآیند ساخت و ساز، اجرا می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این مسکن در عرصه هایی انجام می شود که گروه های هدف متقاضی مسکن در آن جا زندگی می کنند. در این مناطق اقشار کم درآمد زندگی می کنند و  همان گروه ها هم هستند که امروز متقاضی مسکن هستند.

ایزدی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا این عرصه ها را فعال کنیم، چراکه موجب پایداری مناطقی می شود که جان ساکنان را تهدید می کند. بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر جمعیت شهرهای کشور در این مناطق زندگی می کننند که با کوچکترین زلزله خطر بزرگی را آنها را تهدید می کند.

وی تاکید کرد: بنابراین باید تلاش کنیم در مرحله اول برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی مناطق را پایدار و مقاوم کنیم. به نظرم توام کردن سیاست های مقاوم سازی بهسازی با برنامه های تامین مسکن می تواند پاسخگو باشد.

*گام دوم دولت برای بهسازی و نوسازی

ایزدی تاکید کرد: گام دوم دخیل کردن بخش خصوصی در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری است، در این مسیر نیز یک فضای فکری با کانون انبوه سازان ایجاد شده تا راهکارهایی برای ورود واقعی آنها به حوزه بهسازی و نوسازی پیدا شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران خاطرنشان کرد: شاید یکی از انتقاداتی که می توان به عملکرد قبل وارد کرد این است که دولت به طور مستقیم وارد عرصه عملیاتی شده و پروژه تعریف می کرد. این عملکرد باعث ایجاد یک فضای رقابتی با بخش خصوصی شده به جای آن که فضای حمایتی از این بخش در حوزه بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری فراهم شود.

ایزدی با بیان این که یکی از برنامه های ما در این بخش واگذاری تمام پروژه ها به بخش خصوصی بوده که به طور مستقیم در آن دخیل بوده ایم، گفت: این موضوع را از طریق اصناف از جمله کانون انبوه سازان و سازندگان (Developer) که در این عرصه فعالیت می کنند پیش می بریم و کارها را به آنها واگذار می کنیم.

وی با اشاره به این که تفاهمنامه ها پنج شهرمبادله شده و در حال پیشبرد کارها هستیم، اظهار کرد: طرح اسکان پایا در تبریز یک نگرش نو به تامین مسکن در فرآیند بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری است، در این طرح تلاش خواهیم کرد شیوه صحیح بهسازی و نوسازی که عمدتا مردم محور است را با همکاری شهرداری ها ترویج کنیم.

او در توضیح طرح مسکن پایا اظهار کرد: دولت به عنوان حامی در این طرح وارد می شود و تسهیلات را با شکل های متنوع در اختیار متقاضیان قرار می دهد، از سوی دیگر شهرداری ها هم از طریق تخیف عوارض و بحث های تشویقی دیگری که در نظر می گیرند به بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری وارد می شوند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، استانداری ها نیز در این پروسه به عنوان هماهنگ کننده، دستگاه های زیرساختی شهری را برای تشویق مردم به صورت سه جانبه فضایی فراهم می کنند تا مردم تمایل پیدا کرده و در عرصه سکونتگاه خود به نوسازی بپردازند.

ایزدی با تاکید بر این که در این پروسه هر کس وظیفه ای دارد، اظهار کرد: دولت در بحث بهسازی و نوسازی تلاش می کند مردم را توانمند کند، شهرداری با تشویق در این مسیر حرکت می کند و ارگان استانداری هم نقش هماهنگ کننده را برای گسیل نهادهای تامین کننده زیرساخت های شهری را دارد.

*راه اندازی دفاتر تسهیل گری نوسازی و بهسازی شهری

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، اظهار کرد: با این روند به یکباره شاهد تامین بخش قابل از توجهی از مسکن مورد نیاز در عرصه هایی خواهیم بود که نیازمند نوسازی هستند. در کنار این اقدامات تلاش کرده ایم با دستگاه هایی مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها روی ارتقای کیفیت ساخت وساز در حال انجام کار جامعی انجام دهیم.

ایزدی ادامه داد: یکی از انتقاداتی که در گذشته به روند نوسازی گرفته می شد، این بود که تلاش زیادی برای نوسازی صورت می گرفت اما آن چیزی که جایگزین می شود به لحاظ کیفی جایگزین مناسبی نیست. الان با راه اندازی دفاتر تسهیل گری که در قانون احیاء هم پیش بینی شده، تلاش می کنیم هم ارائه خدمات فنی به متقاضیان ارائه شود و با این کار سعی می کنیم کیفیت مناسب در فرآیند ساخت وساز تامین شود.

*مقاومت بانک ها در پرداخت تسهیلات نوسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که در بحث های حمایتی دولت چقدر وام نوسازی و ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت می کند، گفت: وام نوسازی ۳۰ میلیون تومان با همان شرایط ۱۵ و ۲۰ درصد سابق است، البته با پیگیری وزیر راه و شهرسازی در صدد افزایش سقف وام و کمیت آن هستیم.

ایزدی با بیان این که امسال ۲۰۰ هزار فقره وام از طریق کارگروه مسکن و بانک مرکزی به شش بانک عامل ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: البته تا امروز بانک ها به دلیل این که وام را باید از منابع داخلی خود پرداخت کنند در برابر اجرای این ابلاغیه مقاومت کرده اند و تعداد خیلی کمی تخصیص یافته است. با این حال در صددیم با راهکارهای متفاوتی این سهمیه را به بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده اختصاص دهیم.

*بانک ملی ضعیف عمل کرد

وی یادآور شد: در دو ماه گذشته توانسته ایم از سقف ۲۰۰ هزار واحد حدود  ۱۵ هزار وام را محقق کنیم. متاسفانه تا دو ماه گذشته بانک ها زیر بار پرداخت این تسهیلات نمی رفتند که با ابلاغیه بانک مرکزی توانستیم این تعداد را اختصاص دهیم. بانک رفاه و صادرات در بحث پرداخت تسهیلات نوسازی خیلی خوب عمل کردند، اما بانک ملی تاکنون هیچ وامی را به نوسازی بافت های فرسوده شهری اختصاص نداده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که قرار است مبلغ تسهیلات نوسازی چقدر افزایش یابد، گفت: از آنجائیکه وام نوسازی جریان بزرگی را برای بهسازی و نوسازی ایجاد می کند در تلاشیم به اشکال دیگر از جمله منابع داخلی و همکاری بانک های عامل فضایی را فراهم کنیم تا حجم و کمیت وام ها در سال ۹۳ افزایش یابد.

ایزدی با اشاره به این که حداقل سهمیه سال آینده ۲۰۰ هزار تسهیلات خواهد بود، اظهار کرد: در بسته پیشنهادی شکل های متنوعی از افزایش تسهیلات را گنجانده ایم به این صورت که سقف پیشنهادات برای وام مقاوم سازی، وام ودیعه مسکن و وام نوسازی متفاوت است.

اعلام برنامه جامع تسهیلاتی تا پایان بهمن ماه/وام ۵۰ میلیونی نوسازی

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی ایران با  تاکید بر این که تا اواخر بهمن ماه سال جاری درباره برنامه جامعی برای تسهیلات اعم از وام مقاوم سازی، وام ودیعه و وام نوسازی اطلاع رسانی می شود، گفت: وام نوسازی حداقل به ۵۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت،   به طور جدی به دنبال این افزایش تسهیلات هستیم که البته این مسئله به بانک مرکزی بستگی دارد.

*وام ۶۵ میلیون تومانی مقاوم سازی

ایزدی همچنین یادآور شد: وام مقاوم سازی در حال حاضر ۱۰ میلیون تومان بوده که بسیار کم است. وام نوسازی به ازای هر واحد ۳۰ میلیون تومان است اما وام مقاوم سازی به ازای هر واحد نیست و به برای کل ساختمان پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: در تلاشیم سقف وام مقاوم سازی را حداقل به ۵۰ درصد هزینه های مقاوم سازی ساختمان افزایش دهیم. در حال حاضر حداقل هزینه های مقاوم سازی ۱۳۰ میلیون تومان است.

*پرداخت وام ودیعه در سال ۹۲ کم شد/مذاکره با بانک های شهر و دی برای پرداخت وام ودیعه


مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پاسخ به این پرسش که پرداخت وام ودیعه مسکن چگونه است، افزود: ماجرای ودیعه مسکن فرق می کند، یک مصوبه و دستوالعمل در این زمینه برای شهرهای بزرگ، متوسط  و کوچک داریم که بر اساس آن سقف متفاوتی وام باید پرداخت شود.

ایزدی افزود: در سال ۹۱ یک سری وام ودیعه پرداخت شد، امسال پرداخت این خیلی کم بوده است. پرداخت این وام بستگی به توافق ما با بانک ها دارد، در این راستا با بانک دی و بانک شهر وارد مذاکره شده ایم تا وام ودیعه مسکن در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی با بیان این که بخشی نیز از طریق سازمان های نوسازی از محل منابع داخلی وام ودیعه را پرداخت می کنند، گفت: در تبریز متعهد شده ایم تا سقف ۵ هزار واحد برای شهرداری ودیعه مسکن را در سال های مختلف پرداخت کنیم.