به گزارش پارس به نقل از فارس، پس از اینکه هفته گذشته دستورالعمل افزایش قیمت مسکن مهر (متری ۱۰۰ هزار تومان) ابلاغ شد برخی از متقاضیان  نسبت به این موضوع اعتراض داشتند.

موضوعی که برای برخی از متقاضیان مسکن مهر بسیار نگران کننده بود این بود که وزیر راه و شهرسازی خرید و فروش مسکن مهر را آزاد و اعلام کرده است که هر فردی که حتی خانه هم داشته باشد می تواند مسکن مهر خریداری کند.

بنابراین گزارش، این موضوع باعث شد تا برخی از  متقاضیان مسکن مهر پرند و پردیس با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی و تنظیم نامه اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت مسکن مهر اعلام کنند.

متقاضیان مسکن مهر در این تجمع نسبت به افزایش قیمت مسکن مهر معترض بودند و اعلام می کردند: در قبل هم دوبار این افزایش قیمت بوده است اما این بار و به یکباره واقعا خارج از توان ما متقاضیان است.

معترضان  در این تجمع اعلام می کردند: قیمت اولیه  مسکن مهر در شهر تهران بصورت پله ای افزایش می یافت یعنی افراد با توجه به توان مالی خود در هشتگرد، پرند و یا پردیس اقدام به ثبت نام می کردند و حتی در پردیس سه تیپ پروژه برای سه قشر مختلف تعریف شد در نتیجه افراد با توجه به وسع خود ثبت نام کرده اند و این افزایش قیمت ها عملا از توان متقاضیان خارج است چراکه اگر اینطور نبود در پروژه با شرایط بهتر ثبت نام می کردند.

معترضان نسبت به اظهارات معاونان  وزیر راه و شهرسازی هم گفته اند که اگر هزینه این افزایش قیمت را متقاضیان ندارند می توانند واحدهای خود را حتی به کسانی که در حال حاضر مسکن دارند، بفروشند، این مطلب موجب آشفتگی حال متقاضیان مسکن مهر گردیده است و تنها امید خانه دار شدنشان را بر باد می بینند.

تجمع کنندگان در پایان نامه ای را که از قبل آماده کرده بودند را تقدیم نمایندگان مجلس کردند.

متن این نامه بدین شرح است:

به حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت

احتراما به استحضار میرساند:

مجلس به عنوان خانه ملت دارای جایگاه رفیعی است که همیشه نگاه مردم به آن به عنوان دردآشنای خود بوده است. همین نگاه ما را بر آن داشت که با نوشتن این نامه و حضور در میان نمایندگان خود در روز سه شنبه اول بهمن ماه ۱۳۹۲، آنچه دغدغه امروزه ما و بیش از ۷۰۰ هزار خانوار متقاضی مسکن مهراست در میان بگذاریم. اینک پس از چندین سال که از ثبت نام ما متقاضیان گذشته است، در هفته گذشته خبر افزایش مجدد قیمت مسکن مهر را شنیدیم، که مصلحت دیدیم موضوع را با شما مطرح کنیم که ان شاءالله امیدواریم که به دست با کفایت نمایندگان مردم این مشکلات ومعضلات پیگیری ورفع گردد.

آنچه در ادامه می آید داستان امید و اعتمادی است که قریب ۳ میلیون نفر عضو خانواده های این ۷۰۰ هزار متقاضیان مسکن مهر به وزارت راه و شهرسازی نموده اند، اما با عملکرد دولت بخصوص پس از استقرار جناب آقای دکتر آخوندی بعنوان وزیر دراین وزارتخانه به نظر می رسد، به دور از چشم ناظران منصف و نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تبدیل به ناامیدی و یاس برای متقاضیان گردیده است.

از نمایندگان خود انتظار داریم اندکی در این زمینه تامل نمایند و قبل از آنکه ما متقاضیان که اغلب ازاقشارضعیف جا معه هستیم قربانی بی توجهی و سیاست های مقطعی و بعضا ناآگاهانه مسوولان مستقیم این پروژه در وزارت راه و شهرسازی گردیم، اقدام شایسته ای نمایند.

راهکار نهایی پیشنهادی ما متقاضیان به مجلس محترم تشکیل کمیته ای متمرکز در مجلس شورای اسلامی جهت نظارت بر روند تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر در سراسر کشور است تا حتی اگر دولت بواسطه تغییر سیاست های خود، میلی به تکمیل این پروژه ملی که در دولت پیش از خود آغاز شده است ندارد، سرمایه های ملی انباشته شده در این پروژه بخصوص اعتماد خانوارهای عموما محروم جامعه با نظارت نمایندگان محترم مجلس از دست نرود.

مسکن مهر که در دولت های نهم و دهم با طرح دولت و پشتیبانی مقام معظم رهبری (حفظه الله) جهت خانه دار شدن محرومین جامعه نهادینه شد، علیرغم تمامی انتقادات صحیح و ناصحیح وارد به آن تاکنون موجب خانه دار شدن قریب ۱.۵ میلیون خانواده شده است. از این لحاظ بایستی اشاره نمود که این طرح عملا تنها طرح بزرگ و فراگیر دولت های پس از انقلاب در تامین مسکن به عنوان یک حق غیرقابل انکار مصرح در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است. اما اینک با استقرار دولت یازدهم و بخصوص شخص جناب آقای دکتر آخوندی، وزیر محترم راه و شهرسازی عملا دل مشغولی قریب ۷۰۰ هزار خانواده باقیمانده آن که هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته اند به فراموشی سپرده شده است.

 

 

*فروش مسکن مهر به افرادی که خانه دارند موجب آشفتگی حال متقاضیان مسکن مهر شده است

متاسفانه دولت در هفته گذشته قیمت مسکن مهر را به یکباره و علیرغم تکذیبیه های گذشته افزایش داد. این موضوع در کنار اینکه معاونان محترم وزیر راه و شهرسازی (جناب آقایان صومعلو و پژمان) هم گفته اند که اگر هزینه این افزایش قیمت را متقاضیان ندارند می توانند واحدهای خود را حتی به کسانیکه در حال حاضر مسکن دارند، بفروشند، که این مطلب موجب آشفتگی حال متقاضیان مسکن مهر گردیده است و تنها امید خانه دار شدنشان را بر باد می بینند.

جناب آقای صومعلو و احتمالا مجموعه مدیریتی جدید وزارت راه وشهرسازی گویا فرض نموده اند که این جمع این سرمایه ها را برای سوداگری برای ثبت نام مسکن مهر هزینه کرده اند اما گویا خبر ندارند که براساس استعلام های متعدد صورت گرفته تمامی متقاضیان از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ مسکن و یا حتی زمینی نداشته و ندارند و همگی اجاره نشین های این روزها هستند و این آورده را به هزار زحمت از جمله تبدیل رهن منزل های خود به اجاره ماهیانه و مقروض شدن و یا تبدیل معدود اندوخته های خود مهیا نموده اند.

*در قبل هم دوبار این افزایش قیمت بوده است 

البته در قبل هم دوبار این افزایش قیمت بوده است اما اینبار و به یکباره واقعا خارج از توان ما متقاضیان است بخصوص با کرایه ها و اقساط سنگینی که بابت پرداخت های قبلی زیربارشان رفته ایم. از سوی دیگر بایست توجه نمود که مسکن مهرها در شهر تهران همانطور که مستحضرید قیمت اولیه شان بصورت پله ای افزایش می یافت یعنی افراد با توجه به توان مالی خود در هشتگرد، پرند و یا پردیس اقدام به ثبت نام می کردند و حتی در پردیس سه تیپ پروژه برای سه قشر مختلف تعریف شد در نتیجه افراد با توجه به وسع خود ثبت نام کرده اند و این افزایش قیمت ها عملا از توان متقاضیان خارج است چراکه اگر اینطور نبود در پروژه با شرایط بهتر ثبت نام می کردند.

به هر روی برای ما متقاضیان مسکن مهر قابل قبول نیست که برخی از انبوه سازان با تعلل در اجرای وظیفه و رها نمودن جانب کار، آن را وجه المصالحه افزایش قیمت قرار دهند و وزارت راه و شهرسازی نیز در همراهی با ایشان چنان کند که متقاضیان هم بواسطه افزایش قیمت و هم افزایش هزینه متحمل اجاره نشینی بابت عدم تحویل واحدها متضرر گردند. برای ما مشخص نیست که در این محاسبات آیا جریمه تاخیر اشاره شده در قرارداد پیمانکاران که تنها درصدی از هزینه های ماهیانه ماست مورد توجه قرار گرفته است و آیا این همراهی دولت با انبوه سازان با توجه به حداقل زمان دوساله مورد نیاز برای تکمیل واحدهای مسکن مهر به یک روال نخواهد انجامید که هر ساله با اعلام تورم، انبوه سازان این مسیر را مجددا پیگیری نمایند؟

 

 

*اعتراض به آخوندی: چرا سقف وام مسکن مهر را افزایش نمی دهد

در بررسی تناقضات گذشته اشاره به چند مورد خالی از فایده نمی باشد. بطور مثال دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از یک طرف می فرمایند که به دنبال وام ۱۰۰ میلیونی (با اقساط تقریبا ماهیانه دو میلیون تومانی برای اقشار متوسط رو به بالای جامعه) هستند اما راضی نمیشوند بجای آن ۱۰ میلیون وام به ۱۰ نفر متقاضی اضافه وام مسکن مهر بدهد تا پروژه مسکن مهر به سرانجام برسد. این در حالی است که اینجانبان حاضر به تمکین نسبت به روش های غیر تورم زای تامین مالی این پروژه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی می گویند که می خواهند جهت خانه دار شدن اقشار ضعیف حرکت کنند اما در آن طرف می گویند اگر اضافه قیمت را متقاضیان مسکن مهر ندارند، بفروشند. اگر این متقاضیان ندارند یعنی محتاج حمایتند نه اینگونه برخورد آمرانه.

دولت می گوید نمی خواهد شهرهای جدید حاشیه نشین شود اما در ابلاغیه خرید و فروش مسکن مهر که پیش زمینه این افزایش قیمت ها عنوان شده است هیچ اشاره ای به بومی بودن خریدار و عدم در اختیار داشتن منزل مسکونی نمی کند و در نتیجه این شهرها را با انبوهی از مشکلات احتمالی ناشی از خرید واحدها توسط سوداگران و یا مهاجرین سایر شهرها رها خواهد کرد.

دولت عملا با مصوبه اخیر خود در افزایش قیمت، بدعهدی را ترویج داده است چرا که بیش از یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی در طرح مسکن مهر توسط قشر متعهدی از انبوه سازان، تکمیل و تحویل شده اند و افزایش قیمت شامل انبوه سازانی می گردد که به دلایل واهی کار را به نسبت دیگران تطویل داده اند.

اساسا بجز پروژه مسکن مهر پردیس، مابقی پروژه های مسکن مهر بایستی بسیار قبلتر از سال ۹۱ اتمام می یافتند و اگر انبوه سازان به این امر تعهد عملی می نمودند اصلا به افزایش قیمت مصالح در سال ۹۱ در پروژه ها گرفتار نمی شدند.

در این زمینه سخن بسیار است که ان شاا… در روز اول بهمن ماه جهت تشکیک مساعی جمعی از متقاضیان مسکن مهر با نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی در روبروی ساختمان مجلس حضور بهم خواهند رساند و مطالبات و نامه تفصیلی خود را ارائه خواهند نمود.