به گزارش پارس به نقل از مهر، حسین خادمی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه خشکسالی از چالش های عمده بخش آب و از مهمترین عامل عدم توسعه در استان هرمزگان محسوب می شود، گفت: بسیاری از سفره های آب زیرزمینی نابود شده و هرمزگان شدیداً تشنه است همچنین بسیاری از شهرهای استان در خطر کم آبی و بی آبی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با تاکید بر فقدان طرح جامع مقابله با خشکسالی اظهار داشت: ۸۵ درصد چاه های آب شرب و شیرین با کاهش آب مواجه است و ۲۸ حلقه چاه نیز خشک شده؛ ۳۳ حلقه از مدار بهره برداری خارج است و ۱۰۷ حلقه چاه نیز دارای کمبود آب است و به صورت کلی کمبود آب در بسیاری از شهرهای این استان وجود دارد.

وی با اشاره به کسری ۴۰۰ لیتری آب شرب این استان در هر ثانیه بیان داشت: هم اکنون شهرهای زیادی مانند بندر لنگه، بندر کنگ، بستک، سیریچ و گوهران دارای بحران آب است و ذخیره سدهای استان در مرحله هشدار قرار دارد.

خادمی با بیان این که جزایر هرمزگان به طور کامل از آب شیرین کن استفاده می کنند، بیان داشت: ۳۹ طرح جدید در سال جاری با اعتبار ۱۸۶۰ میلیارد ریال در دست اجرا است که از این میزان ۸۸۰ میلیارد ریال در آب و ۹۸۰ میلیارد ریال نیز در فاضلاب است.

وی از بدهی ۲۰ میلیارد تومانی مراکز نظامی و انتظامی بابت استفاده از آب شرب سخن گفت و افزود: مجموعه مراکز نظامی، انتظامی، دریایی و پایگاه های شکاری در استان هرمزگان جمعیت بالایی از مصرف کنندگان آب شرب را تشکیل می دهد که به دلیل بدهی بالای آبی این مراکز به وزارت نیرو پیشنهاد تهاتر بدهی های آنها با بدهی آب و فاضلاب به وزارت نیرو ارایه شد.

همچنین در ادامه این نشست عبدالحمید حمزه پور نیز با اشاره به اینکه خشکسالی از ۱۵ سال گذشته در استان هرمزگان اتفاق افتاده است، گفت: ۳۸ دشت آبی در این استان ممنوعه بحرانی است و ۱۵ هزار حلقه چاه مجاز و ۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز نیز برداشت آب انجام می دهند.

مدیرعامل شرکت آبفای روستایی استان هرمزگان تصریح کرد: روان آب ها بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته و سد استقلال میناب که تامین کننده اصلی آب شرب بندر عباس و برخی دیگری از شهرها است نیز منابع آبی مناسبی ندارند.

وی از اجرای ۱۰ سایت آب شیرین کن بر ای آبرسانی به ۱۵۰ روستا خبر داد و گفت: خشکسالی و کمبود منابع در ایجاد مجتمع های آبرسانی باعث شد ه تا حدود ۵۰ روستا هیچ منبع آب شیرینی نداشته باشند و مجبور باشیم برای آبرسانی تا ۲۰۰ کیلومتر نیز خط انتقال ایجاد کنیم.

حمزه پور از ساخت ۳۰ مجتمع جدید آبرسانی روستایی در استان هرمزگان خبر داد و گفت: برای تکمیل این مجتمع ها که آبرسانی به ۴۰۰ روستا را انجام خواهند داد ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

همچنین در ادامه این نشست حسن کهوری با بیان اینکه در استان هرمزگان ۹ ماه گرم و سه ماه خنک در سال داریم اظهار داشت: نیاز به آب و مصرف آن در این استان از بسیاری مناطق دیگر کشور بالاتر است.

رئیس شورای انسجام بخشی استان هرمزگان با بیان این که ۳ پروژه در دهه فجر امسال با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید خلیج فارس را راز لحاظ آلودگی نمکی، آلوده ترین نقطه جهان دانست و گفت: در سال ۹۳ پیش بینی پیک بار ۲۸۸۱ مگاوات است. نیروگاه گنو را نیز در دست اجرا داریم که احتمالاً دو واحد آن در سال جاری وارد مدار خواهد شد.

در ادامه عبدالصاحب ارجمند هم به وجود ۵۴۰ هزار مشترک برق و جمعیتی بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر در این استان اشاره کرد و افزود: در هرمزگان هر مشترک ۴ برابر متوسط کشور برق مصرف می کند و ۳.۵ درصد کل مصرف برق کشور مربوط به این استان است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان خاطرنشان کرد: با هوشمندسازی شبکه برق در سال ۱۴۰۴ مصرف برق ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت با این حال هم اکنون شدت مصر ف برق در ایران ۲ برابر متوسط جهانی و ۴ برابر کشورهای توسعه یافته است.

ارجمند با اعلام اینکه تلفات برق تا سال ۹۵ در این استان به ۱۱.۵ درصد خواهد رسید، گفت: جزیره هرمز به عنوان پایلوت هوشمند سازی شبکه برق کشور معرفی شد و در حال حاضر کارهای اولیه آن در دست انجام است.