به گزارش پارس به نقل از مهر، عباس آخوندی در نشست هم اندیشی اساتید حوزه حمل و نقل با موضوع ایمنی در حمل ونقل جاده ای در دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه هدف از این نشست این است که مشکلات بخش حمل و نقل را با مردم در میان بگذاریم، گفت: بنابراین به این مرحله فکر می کنم که به مسایل اجتماعی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در مرحله بعد به دنبال این هستم که مسئولیت حمل و نقل جاده ای را میان همه توزیع کنم، اظهار داشت: همانقدر که وزیر راه مسئول است شما هم مسئولیت دارید و باید راهکارهای برون رفت از این مشکلات را ارایه دهید.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به اساتید دانشگاه، افزود: از وزارخانه درخواست همکاری کنید زیرا فقط به دنبال مسئولیت حقوقی نیستیم بلکه مسئولیت اجتماعی هم مهم است و باید بدون سانسور در جامعه مطرح شود.

آخوندی با بیان اینکه ایمنی راه های ایران و افزایش ایمنی جان مردم اصلی ترین مساله است، اظهار داشت: در زمان تصادف آزادراه تهران - قم چند شب به راحتی نخوابیدم زیرا فکر می کردم که مسئولیت این اتفاق با ما بوده است.

وی خاطر نشان کرد: به دنبال سهم مشکلات نیستیم اما اینها عزیزان ملت ایران هستند و باید هرکسی به سهم خود تلاش کند تا این مشکلات و خطرات را در جاده ها کاهش دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دیدگاه من این جلسه آغاز کار با دانشگاه بود، بیان کرد: بطور حتم پینشهادات مطرح شده در در وزارت راه دسته بندی می شود و در دستور کار کمیسیون ایمنی راه ها قرار می گیرد همچنین با تشکیل شورایعالی ایمنی حمل و نقل این راهکارها در آن جلسات هم مطرح خواهد شد.

آخوندی افزود: از شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و از شما اساتید دانشگاه خواهش دارم که موضوعات مطرح شده را به عناوین پژوهشی تبدیل کنید و در صورت نیاز مالی، وزارت راه و شهرسازی به شما کمک می کند.

وی با اشاره به سوال یکی از اساتید مبنی بر اینکه ارقامی که اعلام می شود چه مفهوم اقتصادی دارد، بیان کرد: این سوال بسیار پیچیده و مهمی است زیرا اساسا مبنای تخصیص اعتبار در ایران مشخص نیست و باید از کل بودجه نحوه پیدایش یک پروژه تا مرحله هزینه در نظرگرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید مفهوم اقتصادی را در وزارت راه بیاوریم و اینکه هرپروژه ای را بایک سوال اقتصادی مواجه کنیم بنابراین اگر بخواهیم عنصر اقتصاد را وارد تعریف پروژه ها کنیم نیاز به تغییر بنیادین در نظام برنامه ریزی ایران داریم.

آخوندی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستم تا پارامتر اقتصادی را برای کارایی اقتصادی پروژه ها وارد وزارتخانه کنم، گفت: در روش تامین منابع مالی راه ها و نگهداری از راه ها باید به سمتی برویم که هزینه ها را کاهش دهیم، کارایی را افزایش دهیم و پاسخگویی لازم ر ا داشته باشیم.

وی بابیان اینکه شرایط سیاسی و اجتماعی ایران آمادگی دارد که مفهوم مالیات راه ها وارد کشور کنیم، بیان کرد: تاوقتی عنصر اجتماعی تعیین کننده است نحوه اجرای پروژه ها متفاوت است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نکته بعدی سیستم اطلاعات جامع است که موضوع بسیار مهمی بوده و در دستور کار دو هفته پیش کمیسیون ایمنی راه ها قرار داشت ضمن آنکه از چند ماه پیش مقدمات اجرای آن فراهم شده است.

آخوندی با بیان اینکه ایمنی از لحظه تعریف پروژه باید مطرح شود، بیان کرد: سیستم اطلاعات جامع سوانح رانندگی را با سیستم آزاد در اختیار همگان قرار می دهیم.

در نشست هم اندیشی اساتید حوزه حمل و نقل که اساتید دانشگاه های قزوین، علم و صنعت، امیر کبیر، صنعتی شریف، ا صفهان، زنجان، علامه طباطبایی و خواجه نصیر حضور داشتند به موضوعات زیر اشاره شد:

- بررسی دلایل بروز تصادفات راهکار کاهش آن

- لزوم دقت ارائه آمار در حوزه تصادفات و ایجاد بانک اطلاعات جامع تصادفات قابل دسترسی برای عموم

- تهیه برنامه هایی برای اجرا دردهه ایمنی (۱۰ سال تعیین در سازمان ملل)

- روز یادآوری قربانیان حوادث جاده ای تعیین شود.

- پلیس به عنوان یکی از اجزای پاسخگویی ایمنی نباید نقش مستقیم در تحلیل و علت حوادث داشته و مسئول تعیین کننده علت باید مستقل باشد.

- استفاده از توان بیمه در تامین ایمنی راه ها

- توجه به ویژه به کاهش خستگی رانندگان در جاده ها

- طراحی و رعایت استاندارد ایمنی در ساخت و طراحی جاده

- لزوم اجرای بازرسی ایمنی قبل از بهره بردرای راه حل

- استفاده از توان سازمانهای غیر دولتی درا یمنی راه حل

- لزوم توجه به پژوهش و تحقیق در ایمنی راه ها و استفاده از توان دانشگاه ها