به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عباس آخوند ی در نشست هم اندیشی اساتید حوزه حمل و نقل با موضوع ایمنی در حمل و نقل جادهای اظهار کرد: هم اکنون با عدم تعادل در شقوق حمل و نقل کشور مواجه هستیم به طوری که ۹۰ درصد حمل بار و مسافر از طریق جاده ها و ۱۰ درصد از طریق سایر شقوق حمل و نقل از جمله هوایی، ریلی و دریایی حمل می شود.

وی با بیان اینکه این مسئله خیلی تکان دهنده است اظهار کرد: یکی از راه کارهای بنیادی برای حل این مسئله تغییر پارادام است و بهترین مکان برای این تغییر بخش ریلی است. البته در حمل و نقل حومه نیز مجبوریم تغییر پارادام در سیستم های حمل و نقلی لحاظ کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه به این مسئله توجه شده است گفت: براساس این برنامه حمل و نقل بار و مسافر در شبکه ریلی به ترتیب باید ۳۰ و ۱۸ درصد باشد. البته در این برنامه حمل و ونقل حومه مورد توجه قرار نگرفته است.

آخوندی بابیان اینکه تصور می کند حمل و نقل حومه ای باید از حمل و نقل شهری مستقل باشد اظهار کرد: باید در راه آهن جمهوری اسلامی ایران فعالیت ها در سه سرفصل بار، مسافر بین شهری و مسافر حومه ای طراحی و اجرا شود. چرا که این مسئله ارتباط مستقیمی با بحث ایمنی دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون ۳۰ درصد تلفات جاده ای در ۳۰ کیلومتری اول شهرها رو می دهد و این مسئله نشان می دهد حمل و نقل حومه ای مستقل از حمل و نقل جاده ای است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید در بحث حمل و نقل ریلی پارادام ها را تغییر دهیم یادآور شد: تصور عمومی از حمل ونقل ریلی مسافر تنها در خصوص مسیر تهران - مشهد است و بقیه مسیرهای ریلی جز انتخاب های مردم برای سفر نیست.

آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه حداکثر ظرفیت آزاد راه تهران - قم ۵۰ هزار نفر است گفت: این در حالی است که در پیک این ظرفیت دو برابر شده و به ۱۰۰ هزار نفر می رسد چنانچه یک اتفاق کوچک در این آزاده راه روی دهد تلفات سنگینی را به بار خواهد آورد.

وی با بیان اینکه عامل جاده مسئله مهمی در کاهش تلفات جاده ای است افزود: استانداردکردن جاده ها نیازمند سرمایه گذاری چندهزار میلیارد تومانی است این در حالی است که برای تکمیل پروژه های در دست ساخت مانند آزادراه ها حدود ۸ هزار میلیارد تومان، کنار گذره ها ۱هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان، بزرگراه ها ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و راه های اصلی و فرعی ۱۷ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این ارقام با بودجه ای که در اختیار داریم که در بهترین حالت ممکن ۲ هزار میلیارد تومان است تناسبی برقرار نمی کند.

وی با طرح این پرسش که باید چکار کرد، گفت: حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های موجود نیاز است در حالی که برای ایمن کردن جاده ها اعتبار چندانی در اختیار نداریم و باید به این مسئله فکر کنیم که تعارض موجود را چگونه برطرف کنیم.