به گزارش پارس به نقل از مهر، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از انجام برنامه ریزی برای داوطلبانی که از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، خبرداد و با اعلام اینکه تبصره هدفمندی تا آخر هفته به مجلس ارائه می شود، گفت: مابه التفاوت نرخ حامل های انرژی در فاز دوم هدفمندی به مردم بازگردانده می شود.

محمدباقر نوبخت شب گذشته در برنامه نگاه یک سیما با بیان اینکه اگر قرار است فاز دوم هدفمندی اجرا شود توافق دولت و مجلس توجه بیشتر به گروه هایی است که آسیب می بینند، گفت: اعتقاد ندارم روش های قهری برای اجرای فاز دوم به کار گرفته شود اما اطلاعات باید درست باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهار داشت: تولید نیاز به کمک دارد و برخی واحدها می توانند با سرمایه در گردش کمی فعال شوند. ما با تولید تعارف نداریم و اگر قرار است در جایگاه های منطقه ای قرار بگیرد رشد تولید باید حداقل ۸ درصد باشد که متاسفانه در سال قبل منفی بود.

اعتقادی به روش های قهری در اجرای فاز دوم یارانه ها نداریم

وی بخشی از این مساله را مربوط به تحریم دانست و با بیان اینکه بعد از دو سال اقتصاد از رکود تورمی خارج و مثبت می شود، افزود: تورم را کاهش خواهیم داد و اقتصاد رشد می یابد و این کار از طریق منابع و ساز و کارهای بودجه قابل تحقق است.

نوبخت با اشاره به اینکه در گذشته حدود ۲۲ هزار میلیارد توان برای طرح بنگاه های زودبازده پرداخت شد ولی چون نظارت نبود بیش از یک سوم این منابع در مسیر واقعی خود قرار نگرفت گفت: فضا به نحوی ساخته شد که دولت با مطالعه و استفاده از اطلاعات موجود کشور و همچنین تکمیل آن ادامه اجرای هدفمندی را بررسی کرده است و بیش از این که به این اطلاعات دل خوش کرده باشیم به رفاه مردم فکر کرده ایم و در دولت افراد خبره ای حضور دارند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: رئیس جمهور به توسعه کشور و حقوق مردم اعتقاد دارد. با این حال منابع یارانه ممکن است برای بسیاری از خانواده ها کارکرد زیادی نداشته باشد اما ما بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ طرح نیمه تمام در کشور داریم و هر ماه نزدک به هزار میلیارد تومان باید از خزانه برای پرداخت یارانه نقدی برداشت کنیم که اگر بتوانیم این منابع را به طرح های نیمه تمام اختصاص دهیم گام های موثری در ررونق تولید برداشته می شود.

وی با اشاره به اینکه برداشت از بودجه عمومی برای یارانه ها به معنای کاهش سهم آموزش و پرورش، بیمارستانها، دارو و مواردی از این دست است که برای یارانه پرداخت می شود. هنرمندان در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور از دریافت یارانه صرفنظر کردند و تاکید دارند این منابع به بهبود وضعیت محیط زیست اختصاص یابد.

ثبت نام داوطلبان منصرف از دریافت یارانه

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: خزانه داری هم اکنون در چارچوب قانون تلاش های زیادی برای تامین ارقام ماهیانه یارانه ها انجام می دهد. برای داوطلبان عدم دریافت یارانه و ثبت نام آنها برنامه ریزی می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر حجم پول در جامعه بالا برود تقاضا ایجاد می کند، گفت: در سال های گذشته از افزایش حجم نقدینگی و سیاست های انبساطی نرخ تورم بالا رفت و نقدینگی تا ۴۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. یک موضوع دیگر تاثیرگذار بر تورم افزایش قیمت نهاده های تولید بود و چیزی که باعث رشد فزاینده تورم می شود نقش تقاضا است اما فشار هزینه یک بار تورم ایجاد می کند و امروز دولت در حال رعایت این موارد به ویژه در بخش تقاضا است.

نوبخت با تاکید بر اینکه سیاست های انبساطی متناسب با واقعیت های جامعه خواهد شد و افزایش نقدینگی تقاضای بالقوه را بالا می برد، گفت: در گذشته ۷۰۰ میلیارد دلار فروش نفت به ریال تبدیل و در کشور تزریق شد اما به تولید نرفت. امروز بازار ارز در دست کنترل است و قطعاً در آینده جهش قیمت اتفاق نمی افتد و دولت بالای سر کار است.

وی با طرح این سوال که اگر در فاز دوم هدفمندی مثلاً سوخت ۲۰ درصد بالا برود آیا حتماً کالاها نیز به همین میزان گران شوند، گفت: چون سوخت سهمی از قیمت تمام شده است نباید چنین اتفاقی بیافتد اما اگر رقابت نباشد با رشد قیمت بنزین می بینیم که قیمت ماشین های پرمصرف نیز گران می شود چون فضا رقابتی نیست و من معتقدم تولید کننده داخلی هم باید کمک کند و دولت به شدت با سوداگری مخالف است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه به صراحت می گویم ارز در قیمت تمام شده محصولات یک سهمی دارد گفت: وقتی قیمت ارز کاهش می یابد و در اختیار تولید کننده با قیمت مناسب تر قرار می گیرد بنابراین قیمت ها نیز باید پایین بیاید و دولت تلاش کرد ثباتی در قیمت ارز ایجاد کند و با قیمت پایین تر نرخ ارز یکسان سازی شود.

پرداخت یارانه ربطی به سبد کالا ندارد

وی اظهار داشت: در سال ۹۳ کارکنان دولت، بازنشستگان لشگری و کشور، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، دانشجویان متاهل و گروه های دیگر در گروه دریافت کننده سبد کالای دولت قرار دارند و قصد این است که این برنامه صورت بگیرد اما برای نخستین بار ممکن است کاستی هایی باشد ولی برخی می گویند یارانه ها قطع می شود اما چنین نیست و پرداخت یارانه ربطی به سبد کالا ندارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال جاری منابع بودجه عمومی بالغ بر ۲۱۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: در لایحه بودجه سال آینده رقم ۱۹۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که ۳۳ درصد کاهش نشان می دهد. انبساطی و یا انقباضی بودن در بودجه نسبی است و دولت در سال آینده درآمدها را بر مبنای نفت، مالیات و فروش اوراق مشارکت تنظیم کرده است.

وی با اشاره به افزایش ۲۱ درصدی درآمد مالیات ها در سال آینده و کاهش فروش اوراق مشارکت به نصف نسبت به سال جاری در سال ۹۳ گفت: در بخش مصرف حقوق و دستمزد کارمندان را ۱۸ درصد افزایش دادیم ولی عده ای گلایه می کنند که این میزان کم است ولی کجا می توان آن را بیشتر کرد؟

نوبخت ادامه داد: دولت مایل بود حقوق ۵۰ درصد بالا برود ولی امکانات محدود است. دولت دنبال کاهش تورم و بهتر کردن قدرت خرید است و افزایش بی منطق حقوق هم مشکلات دیگری دارد ولی صرفه جویی دستگاه ها می تواند برای کارکنان منافعی داشته باشد. به هر میزان در کنار منابع دولت از منابع غیردولتی استفاده شود می توان برای اشتغال، رشد تولید و توسعه اقتصاد منابع کافی در اختیار داشت.

سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت خصوصی سازی گفت: اگر بتوان خصوصی سازی را از این مفهوم درآورد که چوب حراج به کارخانه ها بزنیم و منابع آن را در همان سال خرج کنیم نمی شود. ما گزارش رسمی داریم که بخش قابل توجهی از واگذاری ها در سال های گذشته به شبه دولتی ها و غیرخصوصی ها بود و این نتیجه شد که تنها ۱۳ درصد خصوصی سازی واقعی اتفاق افتاد و دولت مصمم است این کار را در یک فرآیند خاص قرار دهد و از رانت و ویژه خواری جلوگیری کند.

وی گفت: باید نظارت شود که خصوصی سازی واقعی انجام می شود یا رد دیون صورت می گیرد. خصوصی سازی واقعی عرضه سهام و بورس و حضور مردم و تعاونی ها است و اخیراً سازمان خصوصی سازی گزارشی ارایه کرد و قرار است سهام به صورت خرد عرضه شود.

واریز ۳۱ درصد درآمد نفتی به صندوق توسعه

نوبخت با بیان این که در اصل ۴۴ مطرح شده حداقل ۲۰ درصد درآمد نفت باید به صندوق توسعه برود و در برنامه پنجم نیز سالیانه ۳ درصد به آن اضافه شده است گفت: این کار تا ۲۶ درصد در دولت گذشته پیش رفت و در حالی که دولت جدید با کمبود منابع مواجه است اما هم اکنون ۳۱ درصد درآمد فروش نفت به این صندوق واریز شده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۰ میلیارد دلار در صندوق توسعه برای فعالیت خصوصی ها و جوانان گذاشته ایم گفت: در ۱۷ شهریور امسال دولت در نخستین اقدام ۳۵ بند برای برداشتن موانع تولید تصویب کرد که یکی از این موارد صندوق توسعه را موظف می کرد در مدت کوتاهی درخواست های موجود را بررسی کند و ما امروز در طرح هایی که از طریق بان کهای عامل برای دریافت تسهیلات از طریق بانک ها به صندوق توسعه می آیند را نظارت می کنیم.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که برخی می گویند دولت به مذاکرات ژنو دل خوش کرده است گفت: در بودجه قیمت هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار در نظر گرفته شده در حالی که هم اکنون بیش از ۱۰۷ دلار قیمت دارد و متوسط ۷ ماه بیش از ۱۰۴ دلار بوده اما ما دنبال بهترین شرایط مذاکره با جهان و همچنین خواهان رفع نگرانی ها هستیم اما به معنای صرفنظر کردن از حقوق مردم نیست.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط تحریمی اگر نرخ تورم و بیکاری کاهش یابد اقتصاد مقاومتی شکل می گیرد اظهار داشت: ما پس از بودجه باید الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را تدوین و پس از آن به تدوین برنامه ششم توسعه کمک کنیم.

نوبخت با اشاره به این موضوع که برای تحقق درآمدهای مالیاتی نمی خواهیم تعرفه های مالیاتی را در سال آینده افزایش دهیم، تصریح کرد: در بودجه امسال درآمدهای مالیاتی ۴۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۵۵ هزار میلیارد تومان بدون افزایش ضرایب مالیاتی خواهد بود و ما در نظر داریم بخش زیادی از اقتصاد که فرار مالیاتی دارد و از تور مالیاتی خارج است را ساماندهی کنیم و برای این کار نیاز به اطلاعات کافی است.

وی ادامه داد: سازمان مالیاتی در این زمینه نظام جامع مالیاتی را تدوین کرده تا بتوان بخشی از اقتصاد را که قابل شناسایی نیست ساماندهی کرد و این کار می تواند در سال آینده تکمیل شود و ما پول کافی برای اتمام این طرح را فراهم می کنیم تا بتوانیم ابزارهای شناسایی گروه های جدید را داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از کل نقدینگی ۵۳۰ هزار میلیارد تومانی کشور ۱۰ هم اگر مالیات بدهند ۵۳ هزار میلیارد تومان می شود اما گر درآمدها در سال آینده محقق نشود قاعدتاً تخصیص ها کم خواهد شد.