به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد: در هفته دوم دی ماه مصرف بنزین کاهش و مصرف گازوییل افزایش یافت به طوری که در بین روزهای ۷ تا ۱۳ دی ماه امسال در مجموع ۴۶۰ میلیون و ۱۰۰هزار لیتر بنزین مصرف شد که با میانگین مصرف روزانه ۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز نسبت به هفته پیش از آن بیش از ۳.۵ درصد کاهش نشان می دهد.

در این مدت شنبه ۷ دی ماه با مصرف ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بیشترین حجم مصرف و جمعه ۱۳ دی ماه با مصرف ۵۴ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر کمترین حجم مصرف را به خود اختصاص داده است.

*** مصرف ٨١ میلیون لیتر بنزین در تهران

بر پایه این گزارش، مجموع مصرف بنزین تهران نیز در بازه زمانی ٧ آذر تا ١٣ دی با چهار میلیون و یکصد هزار لیتر کاهش نسبت به هفته قبل، به بیش از ٨١ میلیون لیتر رسید.

این گزارش حاکی از آن است که در این بازه زمانی با میانگین ١١ میلیون و ۶١٠ هزار لیتر در روز، ٨١ میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر بنزین در تهران مصرف شده است.

بیشترین مقدار مصرف بنزین در تهران با ١٣, ٢ میلیون لیتر به روز چهارشنبه (١١ دی) و کمترین میزان مصرف آن نیز با ٩ میلیون لیتر به روز جمعه (١٣ دی) مربوط می شود.

همچنین مصرف بنزین سوپر با متوسط مصرف روزانه سه میلیون و ۱۵۷ هزار لیتر نیز روند کاهشی داشت به طوری که در هفته دوم دی ماه در مجموع ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر مصرف شد که نسبت به هفته اول دی ماه ۸ درصد کاهش داشته است.

مجموع مصرف بنزین کشور در بازه زمانی هفتم تا سیزدهم آذر به ۴۶٠ میلیون و یکصد هزار لیتر رسید که این مقدار از میانگین مصرف روزانه ۶٥ میلیون و ٧٢٠ هزار لیتری این فرآورده در بازه زمانی یادشده حکایت دارد.

مقایسه آماری هفته جاری با هفته منتهی به ۶ دی ماه نشان می دهد مصرف بنزین نسبت به هفته قبل ١٧ میلیون و ۶٠٠ هزار لیتر کاهش یافته است.

به طور حتم ورود سامانه های بارشی، سرما و یخبندان جاده های شمالی، شمال غرب و غرب کشور را می توان یکی از دلایل مهم کاهش مصرف بنزین در هفته گذشته عنوان کرد.

در هفته ای که گذشت، کلانشهر مهمی مثل تهران هوای آلوده ای داشت (این روند همچنان ادامه دارد) و همین موضوع سبب شد تا علاوه بر طرح زوج و فرد، ممنوعیت ورود خودروها به محدوده ترافیک نیز از درب منازل اعمال شود، از این رو به نظر می آید این مهم را نیز می توان عامل دیگر کاهش مصرف بنزین در هفته منتهی به ١٣ دی بر شمرد.

*** ثبت مصرف ٢٢ میلیون لیتر بنزین سوپر

مجموع مصرف بنزین سوپر کشور نیز دربازه زمانی یاد شده با میانگین روزانه سه میلیون و ٢١٠ هزار لیتر به ٢٢, ٥ میلیون لیتر رسید.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، بیشترین مصرف این فرآورده با ٣, ٩ میلیون لیتر به روز سه شنبه (١٠ دی) و کمترین میزان مصرف آن نیز با ٢. ۴ میلیون لیتر به روز جمعه (١٣ دی) مربوط می شود.

*** ثبت نزدیک به ٢٥ میلیون تراکنش در سامانه کارت هوشمند سوخت

شمار مراجعه وسایل نقلیه (انواع خودرو و موتورسیکلت) به مجاری عرضه سوخت کشور در هفته منتهی به ١٣ دی ماه با نزدیک به یک میلیون کاهش نسبت به هفته قبل به محدوده ٢٥ میلیون بار نزدیک شد.

برپایه این گزارش، دربازه زمانی هفتم تا سیزدهم دی ماه، ٢۴ میلیون و ٨٣٠ هزار و ٧٧۶تراکنشدر سامانه کارت هوشمند سوخت ثبت شده است.

بیشترین میزان مراجعه به جایگاه ها برای دریافت سوخت با چهار میلیون و ۴٠ هزار و ٨٥٧ تراکنش به روز دوشنبه (٩ دی) و کمترین میزان تراکنش نیز با سه میلیون و ١٧۶ هزار و ٥١٨ تراکنش به روز پنجشنبه (١٢دی) مربوط می شود.

مقایسه آماری هفته منتهی به ١٣دی با هفته پیش نشان می دهد تعداد مراجعه وسایل نقلیه به مجاری عرضه سوخت ٩٢٢ هزار و ٢٢٩ بار کاهش داشته است.

تعداد درخواست صدور کارت المثنی در مدت یاد شده (٧ آذر تا١٣دی) نیز ٢٢ هزار و ٢۴۴مورد بوده است که از کاهش بیش از چهار هزار مورد درخواست در این زمینه حکایت دارد.

*** افزایش ۱۳ درصدی مصرف گازوئیل

در این مدت ۸۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیل مصرف شد که با متوسط مصرف روزانه ۱۲۴ میلیون و ۶۵۰ هزار لیتر از افزایش ۱۳ درصدی حکایت می کند.

مصرف نفت کوره نیز در این مدت ۳۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر ثبت شد که با متوسط مصرف ۵۲ میلیون و ۶۳۰ هزار لیتر نشان دهنده ی کاهش ۸.۵ درصدی است. مصرف نفت سفید نیز با شش درصد افزایش نسبت به هفته پیش از خود به ۱۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر رسید.

*** مصرف ١۴٥ میلیون لیتر نفت سفید و ٣۶٩ میلیون لیتر نفت کوره

بنابر گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، مصرف نفت سفید کشور در بازه زمانی هفتم تا سیزدهم دی با میانگین روزانه ٢٠ میلیون و ٧۴٠ هزار لیتر به ١۴٥ میلیون و ٢٠٠ هزار و مصرف نفت کوره نیز با میانگین ٥٢ میلیون و ۶٨٠ هزار لیتر به ٣۶٨ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر رسید.

مقایسه آمارها در بازه زمانی یاد شده نشان می دهد مصرف نفت سفید در مقایسه با هفته منتهی به ١٣ دی، هشت میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر و مصرف نفت کوره نیز ٢۶ میلیون و ٧٠٠ هزار لیتر افزایش داشته اند.