به گزارش پارس به نقل از فارس، مطابق همه جلسات هیأت نمایندگان سی و هفتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با سخنرانی یحیی آل اسحاق آغاز شد. آغاز سخنان رئیس اتاق تهران با انتقاد از بودجه دولت بود به نحوی که او بر بدهی دولت به پیمانکاران و همچنین سهم عمده دولت در میزان بدهکاری به بانک ها انتقاد کرد و ابراز امیدواری کرد: مسائلی از این دست در لایحه بودجه حل شود.

*کسری ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۳

وی افزود: بودجه عمومی در لایحه بودجه ۱۹۴ هزار میلیارد تومان است که بر اساس مطالعات مرکز پژوهش مجلس، کسری ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی با نوعی محاسبات خواهد داشت و همچنین این مرکز اعلام کرده است که بودجه کسری عملیاتی ۵۰ هزار میلیارد تومانی خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در رابطه با بودجه عمرانی نیز دولت رقم ۳۸ هزار میلیارد تومان را اعلام کرده در حالی که با نگاه مرکز مطالعات مجلس این رقم ۱۸ هزار میلیارد تومان و با ملاحظه تورم ۶ هزار میلیارد تومان است.

* طرح های عمرانی را حراج کنید

پس از سخنان آل اسحاق بود که کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گزارشی را ارائه کرد و در این گزارش از دولت خواست تا در بودجه محلی را برای تسویه بدهی پیمانکاران ببیند.

در رابطه با واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی نیز از سوی کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران دو پیشنهاد تدوین شده است از جمله آنکه واگذاری ها از طریق حراج حضوری صورت بگیرد و نیز امکان تغییر کاربری طرح هایی که مزیت اقتصادی ندارند، داده شود.

پس از این گزارش بود که محمد پارسا در سخنانی بر ثبات اقتصادی تأکید کرد و از دولت خواست تا در شرایطی که ثبات نرخ ارز به وجود آمده است اقدام به تسویه بدهی ها به بخش خصوصی کند. وی همچنین از دولت خواست تا اقدامات عوام گرایانه را کنار بگذارد.

* انتقاد از سبد کالایی

در ادامه این نشست مهدی پورقاضی با تأکید بر اینکه با حل مشکل اشتغال مشکل تورم نیز حل می شود، تأکید کرد که اگر موضوع اشتغال در دستور کار قرار گیرد می توان به طور همزمان بسیاری از مشکلات دولت و بخش خصوصی را حل کرد چرا که اشتغال نقطه مشترک این دو است.

وی همچنین از نرخ ارز انتقاد کرد و گفت: باید تعیین نرخ ارز بر اساس نرخ تورم باشد و نباید نرخ ارز به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شود. این عضو هیأت نمایندگان همچنین به ارائه سبد کالایی از سوی دولت اشاره کرد و گفت: این تجربه ها از گذشته هم وجود داشته و مشکلات و صدمات زیادی را به وجود آورده است.

* ۳۲ مدیرعامل برای ۶۰ سال فعالیت صندوق تامین اجتماعی

در ادامه محمدمهدی راسخ رئیس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی تهران در ارائه گزارش این کمیسیون به نحوه مدیریت صندوق تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در ۶۰ سال گذشته مدیرعامل تأمین اجتماعی ۳۲ بار تغییر کرده است یعنی هر مدیر کمتر از دو سال عوض شده و این فقط مربوط به پس از انقلاب نیست بلکه پیش از انقلاب نیز این تغییرات به همین شکل بوده است. او همچنین بر تغییر ساختار صندوق تأمین اجتماعی که یکی از مهم ترین سازمان های اقتصادی کشور است اشاره کرد.

* بانکها وارد بازار مسکن نشوند

در ادامه نشست امروز محسن حاجی بابا بر خرید و فروش ساختمان و ملک توسط بانک ها انتقاد کرد و گفت: وقتی بانک ها وارد بازار مسکن می شوند تأثیر زیادی در افزایش قیمت مسکن می گذارند.

بر اساس این گزارش روز گذشته خبرگزاری گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه یکی از بانک های خصوصی اقدام به فروش ساختمان های خود در شمال شهر کرده است.

همچنین هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران روز گذشته در این خصوص گزارشی را منتشر کردند و از اینکه بانک مرکزی ممنوعیت خرید و فروش ساختمان و ملک را توسط بانک ها لغو کرده است انتقاد کردند.