به گزارش پارس به نقل از تسنیم، در حالی که سرمایه گذاران شاهد انتشار اخبار مختلفی نظیر افزایش تنش در لیبی و احتمال کاهش تولید نفت به دلیل سرمای هوا در مرکز آمریکا هستند، قیمت نفت برنت امروز پس از ۵ جلسه متوالی کاهش به بالای ۱۰۷ دلار رسید.


روز دوشنبه پس از آنکه یک تانکر نفتی تلاش کرد به صورت غیرقانونی اقدام به بارگیری نفت خام در یک بندر تحت کنترل شورشیان کند، نیروی دریایی لیبی، به سوی این نفتکش آتش گشود. این حادثه بار دیگر تنش در این کشور آفریقایی عضو اوپک را افزایش داد. این در حالی است که لیبی به تازگی تولید نفت در میدان نفتی مهم الشراره را از سر گرفته است.


بر اساس این گزارش، قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه پس از طی روندی کاهشی در ۵ جلسه قبلی که تا حدی متاثر از خبر افزایش مجدد تولید نفت در لیبی بود، امروز با ۴۸ سنت افزایش به بشکه ای ۱۰۷ دلار و ۲۱ سنت رسید.


قیمت نفت خام آمریکا نیز که در ۵ جلسه قبلی کاهش یافته بود، امروز با ۲۵ سنت افزایش به ۹۳ دلار و ۶۸ سنت رسید.


تونی نونان، تحلیلگر بازار نفت در توکیو گفت: « من فکر می کنم شروع مجدد تولید (در الشراره) تاکنون تاثیر خود را بر قیمت ها گذاشته است. شاید هم بیش از حد قیمت ها پایین آمده است. »


شروع مجدد تولید روزانه ۳۴۰ هزار بشکه نفت خام در میدان نفتی الشراره، میزان تولید نفت لیبی را بیش از دو برابر خواهد کرد. تولید نفت این کشور با کاهشی شدید نسبت به ماه جولای سال گذشته، از ۱.۴ میلیون بشکه در روز به ۲۵۰ هزار بشکه رسیده بود.


در حالی که پیش بینی افزایش تولید نفت لیبی به کاهش قیمت نفت کمک کرده، افزایش مجدد تنش در این کشور آفریقایی می تواند این بار دیگر به افزایش قیمت ها شود.


نونان گفت: « این نشان می دهد که ناآرامی در خاورمیانه و شمال آفریقا مشکلی مزمن است و حل آن سال ها زمان می برد. »


وی افزود: « من فکر می کنم تا زمانی که ما این وضعیت بی ثبات در منطقه را داشته باشیم، قیمت نفت برنت سه رقمی باقی خواهد ماند. »