به گزارش پارس به نقل از مهر، ولی الله سیف امروز در جمع خبرنگاران در مورد نرخ فعلی دلار در بازار حدود ۳ هزار تومان گفت: بازار ارز کار خود را به پیش می برد.

رئیس کل بانک مرکزی از انتشار اوراق مشارکت قبل از پایان سال جاری خبر داد و در مورد نرخ سود اوراق گفت: نرخ سود اوراق مشارکت هنوز مشخص نشده است و بانک مرکزی متناسب با شرایط روز نرخ سود اوراق مشارکت را تعیین می کند.

وی افزود: در همان روزی که بانک مرکزی اوراق مشارکت می خواهد منتشر کند، شرایط آن روز در تعیین نرخ سود اوراق مشارکت تاثیر دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این سئوال که آیا از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه) گشایش ارزی انجام می شود، گفت: قرار است از ۲۰ ژانویه توافقاتی که انجام شده، عملیاتی شود، لذا این مسئله طبیعتا تاثیراتی را خواهد داشت.

وی در مورد عدم گشایش ال سی ۳۰ درصدی گفت: من تعحب می کنم که بحث ال سی را مطرح می کنید، زیرا اصل مطلب این بود که هر گشایش اعتباری قبل از اینکه انجام شود، ۱۰۰ درصد ارزش خریداری شده باشد، بانک مرکزی این الزام را برداشت و در حد ۳۰ درصد تامین ارز کافی است.

سیف گفت: اگر بانکی به دلیل رفتار مشتری اعتباری برای او قائل نیست، ربطی به این بخشنامه ندارد. رابطه بانک و مشتری متناسب با عملکرد مالی طبیعتا تحت تاثیر قرار می گیرد و این بخشنامه هم کار خودش را می کند و هیچ مشکلی ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد سیاست های پولی بانک مرکزی برای کاهش تورم گفت: بانک مرکزی اصولا در پی ثبات در اقتصاد است و به تدریج به سمت کاهش تورم و کنترل نقدینگی و استفاده بهینه از منابع موجود می رود، لذا در آینده شاخص های اقتصادی وضعیت تعادلی پیدا خواهد کرد.

وی گفت: برای واحدهای تولیدی سعی کردیم در بانکها امکاناتی را ایجاد کنیم و تسهیلات جدید بدهیم که باید از این تسهیلات جدید استفاده بهینه شود و به سمت تولید واقعی هدایت شود.

سیف عنوان کرد: آن دسته از پروژه هایی که جز اولویت ها نیست به آن پاسخ مثبت داده نمی شود، همچون ایجاد طرح های جدید که در اولویت نیست و بنابراین تکمیل طرح های گذشته که می تواند موجب افزایش تولید شود، در اولویت است.