به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر مسعود نیلی در سومین همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید با تاکید بر این که باید سیاست های خروج از رکود را تدوین کنیم که معطوف به فضای کسب وکار است، گفت: اگر قیمت انرژی اصلاح شود می تواند عامل موثری برای خروج از رکود باشد چرا که اکنون میزان فعالیتهای مربوط به ذخیره انرژی صفر است و در صورتی که سرمایه گذاری در زمینه ذخیره انرژی افزایش یابد می تواند عامل موثری برای خروج از رکود باشد.

مشاور اقتصادی رییس جمهور با بیان این که باید سیاست های ضد تورمی را سختگیرانه ادامه دهیم تاکید کرد: بازار غیر رسمی ارز باید به بازار آزاد تبدیل شود به صورتی که صادرکننده بتواند ارز خود را به بانک مرکزی بفروشد.

نیلی ادامه داد: با فرض شرایط مساعد رکود در کنار انتظارات مربوط به آینده می تواند به بانک مرکزی فرصتی بدهد که روی سامان دادن به بازار ارز کار کند.

این اقتصاد دان خاطرنشان کرد: به دلیل غیر قابل تبدیل بودن ارز حاصل از صادرات نفت یکسان سازی نرخ ارز به آن معنایی که در نظر ما است فعلا امکان پذیر نیست. و اگر به عنوان مثال نرخ ارز در بودجه ۲۶۵۰ تومان تعیین شود در کنار هزینه معاملاتی که برای تبدیل ارز حاصل از فروش نفت که در واقع ارز های غیر رسمی است صرف می شود نرخ ارز بازار آزاد به دست می آید.

به گفته او اگر در مورد نرخ ارز مسیر بودجه ۹۳ را اعلام کنیم گام موثری در راستای نزدیک شدن نرخ های ارز به هم خواهد بود.