به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در حاشیه دیدارش با رئیس بانک توسعه اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر دبیرکل بانک مرکزی مبنی بر حذف سه صفر از پول ملی از اواسط سال آینده و اینکه آیا این موضوع نیازمند به مطرح شدن در بودجه است یا خیر؟ ، اظهار کرد: این موضوع ارتباطی به بودجه ندارد، چون بودجه یک پیش بینی از منابع و مصارف کشور است.

وی افزود: قطعاً رئیس و دبیرکل بانک مرکزی که این موضوع را عنوان کردند جزئیات و راهکارهای حذف سه صفر از واحد پول ملی را بیان و تشریح خواهند کرد.

معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور رئیس بانک توسعه اسلامی آیا ایران برنامه ای برای اخذ وام از این بانک دارد یا خیر؟ ، تصریح کرد: ما نیازمند اخذ وام از بانک توسعه اسلامی نیستیم، بلکه یکی از صاحبان سهام در این بانک هستیم.

وی ادامه داد: ما می توانیم روابط دوجانبه ای را با بانک توسعه اسلامی داشته باشیم آنها آمده اند تا از ایران درخواست کنند در جهت توسعه کشورهای اسلامی منطقه نسبت به ارسال خدمات فنی، مهندسی و پیمانکاری اقدام کرده و به این کشورها کمک کند.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه برخی افراد که از تحت پوشش بودن سازمان ها محروم هستند سبد کالا را دریافت نخواهند کرد، گفت: با توجه به اطلاع رسانی های قبلی که انجام شد در حال حاضر جامعه هدف برای دریافت سبد کالا کاملا مشخص است و ما در حال حاضر می دانیم چه کسانی می توانند از دو سبد کالایی که امسال توسط دولت توزیع خواهد شد، برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه دولت مصمم است در سال ۹۳ هر فصل یک سبد کالا در کنار پرداخت یارانه ها به جامعه هدف تقدیم کند، یادآور شد: بنابراین اگر کاستی ای وجود داشته باشد، حتما در توزیع های بعدی آنها را رفع خواهیم کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اساسا انتقاد و رویکرد دولت در ارائه سبدهای کالا به جامعه هدف یک رویکرد حمایتی است، بنابراین وقتی از کارمندان صحبت می کنیم ساز و کار دریافت سبد کالا از سوی آنها از طریق دستگاه های اجرایی است و وقتی از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سخن می گوییم آنها را از طریق این دو دستگاه می توان شناسایی کرد.

وی اضافه کرد: اگر از کارگران صحبت می کنیم، نهاد و مرجعی وجود دارد که می تواند اطلاعات آنها را به ما بدهد. لذا دولت خود را مقید می داند که سبد کالای در نظر گرفته شده را به افراد یاد شده بدهد.

نوبخت گفت: در فرصت باقیمانده تلاش می کنم این نقیصه که برخی افراد ممکن است محق دریافت سبد کالا باشند، اما از دریافت آن محروم شوند را برطرف کنیم و در این زمینه تلاش کنیم افرادی که باید سبد کالا به آنها اختصاص یابد، شناسایی و این سبد را به آنها اهدا کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که می توان از طریق برخی نهادها مثل اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی نسبت به شناسایی افراد اقدام کرد یا خیر؟ ، خاطر نشان کرد: در حال حاضر به عدد جمعیت ایران از یارانه استفاده می کنند، اما این سبد کالا به شیوه یارانه توزیع نخواهد شد، بلکه قرار است دولت به افرادی این سبدها را بدهد که جزء کم درآمدهای جامعه به حساب می آید.