گروه اقتصادی ؛دو سالی هست که بازار ارز آشفته است. قیمت دلار از ۱۲۰۰تومان اکنون به ۳هزار تومان رسیده است. اما می گویند گرانی دلار برای هرکسی که سود نداشته باشد برای ۲نفر (به جز دلالان) پر از سود است. یکی بودجه که گرانی دلار او را از کسری می رهاند و دیگری صادرکنندگان که باعث رونق صادرات می شود.

به گزارش پارس ، در هر زمانی که قیمت ارز در داخل کشور افزایش یابد، واردات کاهش و به یمن کاهش ارزش پول ملی، صادرات افزایش می یابد. موضوعی که انتظار می رفت برای کالاهای ایرانی نیز اتفاق بیفتد. از دیرباز پسته و فرش ایران در جهان معروف بودند. پسته ایران تنها محصول کشاورزی کشور محسوب می شود که توانسته بود جایگاهی در عرصه جهانی برای خود دست و پا کند.

اما باوجود گران شدن نرخ دلار در کشور، تحریم ها دست و پای پسته ایران را در صادرات بست. طبق آمار اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران، ایران در سال ۹۲،۱۲.۴هزار تن پسته خندان به ارزش ۹۸.۲میلیون دلار صادر کرده است. صادرات پسته در آبان ماه امسال از نظر ارزش ۴۲.۸درصد و از نظر وزن ۴۰درصد کاهش داشته است.

این در حالیست که به گفته یکی از فعالان بازار پسته، اوج صادرات پسته در ایران قبل از ماه ژانویه میلادی یا مهر و آبان است. این فعال بازار پسته می گوید که به علت تحریم ها، صادرکنندگان پسته قادر به گرفتن پول حاصل از فروش محصولات خود به مشتریان خارجی نیستند و تحریم ها باعث شده است که صادرات پسته به سایر کشورها چندان آسان نباشد. وی می گوید امسال تنها صادرکنندگان و تجار بزرگ بازار بودند که موفق به صادرات این محصول شدند.

از دیرباز پسته ایران و آمریکا در رقابت تنگاتنگ بوده اند. ظاهرا در غیاب پسته ایران در بازارهای جهانی، پسته های آمریکایی حسابی جولان می دهند و اکنون توانسته اند سردمدار بازار پسته جهان شوند. این فعال بازار پسته می گوید: از دیرباز پسته ایران و آمریکا رقیب یکدیگر به شمار می رفتند. با تنگ تر شدن دامنه تحریم ها و کاهش چشمگیر صادرات پسته ایران، آمریکایی ها توانسته اند جایگاه اول بازار پسته جهان را به دست آورند. حتی چین که مشتری پروپاقرص پسته ایران است، امسال پسته خود را از آمریکایی ها تهیه کرد. چینی ها پسته آمریکا را جایگزین پسته ایران کرده اند. چرا که تجار ایرانی در ازای صادرات پسته به این کشور تنها مجبورند کالا خریداری کنند.

لازم به ذکر است صادرات پسته در ۸ماهه نخست سال جاری ازلحاظ ارزش و وزن نسبه به مدت مشابه در سال قبل در حدود ۳۰درصد کاهش داشته است.