به گزارش پارس به نقل از ایسنا، ولی الله افخمی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه هرمزگان بیان اینکه فعالیت اقتصادی در فضای مناسب ارتباط بین المللی، پویایی کشور را به دنبال می آورد، اضافه کرد: مادامی که در فضای جهانی دچار تنش باشیم اقتصاد آنگونه که باید نمی تواند رشد و توسعه خود را داشته باشد و کشور را به از وضعیت کنونی عبور دهد.

به گفته وی ثبات در سیاست های کلان اقتصادی بسیار تعیین کننده است که با استقرار تیم اقتصادی دولت یازدهم، این امید می رود که زمینه توسعه و بهبود وضعیت اقتصاد ایران در آینده ای نزدیک رقم بخورد.

وی با بیان اینکه قانون صراحتاً به معافیت مالیاتی صادرات تاکید دارد اظهار امیدواری کرد در آینده مصوبات مورد نیاز توسط دولت در این راستا به حقیقی تر شدن قانون موجود در این زمینه کمک کند.

افخمی همچنین از مصوبه جدید دولت یازدهم (ابلاغ نشده تاکنون) خبر داد و گفت: طی این مصوبه که به امضای معاون اول رییس جمهور رسیده است، نباید از صادرکنندگان به هنگام صادرات کالا تعهدنامه خروج ارزی اخذ شود.

وی ادامه داد: طی هشت ماهه سال جاری مجموع میزان صادرات کشور طبق گزارش گمرک به ۵۷ میلیون تن کالا با ارزش ۲۴.۶ میلیارد دلار در بخش کالاهای غیرنفتی و معیانات رسیده است.

افخمی اضافه کرد: این در حالی است که این رقم در ۹ ماهه همین سال به ۶۶ میلیون تن به ارزش ۲۹.۲ میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می شود در سال آینده مجموع رقم صادراتی با توجه به وضعیت موجود بهبود قابل توجهی داشته باشد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: مقررات زدایی از ضرورت های نظام اقتصادی ایران است و دولت نیز باید مداخله خود در اقتصاد را به حداقل ممکن برساند و موانع را در پیش پای صادرکنندگان بردارد.

افخمی گفت: مدیریت توسعه گرا، باید به نقش کارشناسان اقتصادی شاغل در دستگاه های دولتی توجه بیشتری داشته باشد چرا که اگر فضای کار به این قشر داده شود می توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار آمار شاخص رقابت پذیری ایران با سایر کشورها توسط بانک مرکزی طی روزهای گذشته، افزود: تامل در این رقم باید ما را به سمت راهکارهای بهتر و موثرتر پیش ببرد چرا که در این آمار مشاهده می شود ایران در حالی طی سال ۲۰۱۳ از میان ۱۴۸ کشور دنیا در رده ۸۲ قرار دارد که در سال ۲۰۱۲ در رتبه ۶۸ قرار داشته است.

وی اضافه کرد: رتبه نهم ایران در خاورمیانه طی سال گذشته و جاری میلادی در این جدول نیز تاسف بار است.