به گزارش پارس به نقل از مهر، گمرک ایران گزارش داد: میزان وزنی صادرات غیرنفتی ۶۵ میلیون و ۹۹۹ هزار تن بوده که یازده و هشت صدم درصد نسبت بهمدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد.

براساس این گزارش، سنگ آهن به ارزش ۱میلیاردو ۳۳ میلیون دلار، متانول به ارزش ۸۷۷ میلیون دلار و اوره به ارزش ۸۶۶ میلیون دلار ازعمده ترین اقلام صادراتی در این مدت بوده اند.

این گزارش درخصوص آمار صادراتغیرنفتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می افزاید: در اینمدت از مجموع صادرات غیرنفتی کشور ۶ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار میعانات گازی، ۸میلیارد و ۱۱۶میلیون دلار محصولات پتروشیمی و ۱۴ میلیارد و ۷۶۱ میلیون دلار به سایرکالاها اختصاص داشت.

بیشترین میزان کالاهای صادراتی در این مدتبه کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان صادر شده است.

در همین حال، در نه ماهه امسال میزان صادرات کشورمان به چین ۵ میلیارد و۲۰۶ میلیون دلار، به عراق ۴ میلیارد و ۴۰۸ میلیون دلار، به امارات ۲ میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار، به هند یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون دلار و به افغانستان یک میلیارد و ۸۵۳ میلیون دلار بوده است.

همچنین در نه ماهه سال جاری ۲۲ میلیون و۴۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۳ میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار وارد کشور شده است که اینمیزان به لحاظ وزن بیست و پنج درصد و از حیث ارزش هفده درصد کاهش نشان می دهد.

اقلام عمده وارداتی در این مدت شامل برنج به ارزشیک میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار، کنجاله سویابه ارزش یک میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار، ذرتبه ارزش ۹۱۵ میلیون دلار، گندم به ارزش ۸۶۹ میلیون دلار و وسایل نقلیه با موتورپیستونی درونسوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیمتر مکعب به ارزش ۷۹۴ میلیون دلار بوده است. کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت بهترتیب امارات، چین، هند، کره و ترکیه بوده اند.

در این مدت ۶ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار کالا از امارات، ۶ میلیارد و ۵۰۴ میلیون دلار از چین، ۲ میلیارد و ۹۵۵میلیون دلار از هند، ۲ میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار از کره و ۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.