به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بر اساس آخرین آمارهای موجود از فعالیت ۲۷ شرکت بیمه مستقیم که از سوی اداره تحلیل های آماری بیمه مرکزی اعلام شده است، این شرکت ها در هشت ماهه اول سالجاری بیش از ۱۰۴.۳ هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۱ درصد رشد نشان می دهد.

سهم ۵۲.۷ درصدی بخش خصوصی در صدور بیمه نامه
سهم بیمه گران خصوصی در حق بیمه تولیدی ۵۲.۷ درصد و سهم تنها شرکت بیمه دولتی به ۴۷.۳ درصد رسیده است. تعداد بیمه نامه های صادره در این مدت نیز با ۸.۴ درصد رشد نسبت به ۸ ماهه اول سال گذشته در حدود ۲۵.۱ میلیون فقره بود که سهم بخش غیردولتی از این تعداد، ۵۵.۱ درصد است.

همچنین از ابتدای سال ۹۲ تا پایان آبانماه ۴۲.۲ درصد حق بیمه های تولیدی مربوط به رشته بیمه شخص ثالث و مازاد و ۲۲.۵ مربوط به بیمه درمان بود.

در مدت مذکور کمترین بیمه نامه در رشته نفت و انرژی صادر شده و این رشته با ثبت منفی ۱۸.۵ درصد رشد، کمترین میزان رشد حق بیمه را در بین رشته های مختلف به خود اختصاص داده است. همچنین رشته های پول، اعتبار، نفت و انرژی، کشتی، هواپیما و حوادث کمترین سهم را از بازار بیمه کشور داشته اند.

رشد ۳۸.۹ درصدی پرداخت خسارت
در بخش پرداخت خسارت، شرکت های بیمه طی این هشت ماه بالغ بر ۵۵.۶ هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸.۹ درصد رشد نشان می دهد.

عملکرد شرکت ها در پرداخت خسارت نشان می دهد که ۵۲.۴ درصد از خسارت های بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شده و ۴۷.۶ درصد مابقی به بیمه گذاران شرکت بیمه ایران اختصاص داشت.

طی این مدت شرکت های بیمه همچنین نزدیک ۱۰.۱ میلیون مورد خسارت به بیمه گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با هشت ماهه سال قبل ۳۱.۷ درصد رشد داشته و سهم بخش غیردولتی از این تعداد ۳۱.۱ درصد بوده است. ضمن اینکه ۴۲.۵ درصد از خسارت های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد و ۳۴.۵ درصد از خسارت های پرداختی در یبمه درمان پرداخت شده است.

رشد ۴.۹ درصدی نسبت خسارت بازار بیمه
طی این مدت، نسبت خسارت (نسبت میزان خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی) بازار بیمه کشورمان معادل ۵۳.۳ درصد بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴.۹ واحد افزایش یافته است.

بیشترین تعداد خسارت طی این مدت در رشته درمان به میزان هشت میلیون و ۷۱۱ هزار و ۶۶۹ مورد واقع شده و بیشترین مقدار خسارت در رشته شخص ثالث و مازاد به میزان ۲۳.۶ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

همچنین رشته های شخص ثالث و بدنه اتومبیل هر کدام با ۸۲۲ هزار و ۳۸ و ۲۹۸ هزار و ۹۱۱ مورد خسارت در رتبه های دوم و سوم به لحاظ تعداد موارد خسارت قرار گرفتند.

از میان هشت شرکت بیمه ای که سهم عمده از بازار بیمه دارند (ایران، آسیا، دانا، البرز، پارسیان، توسعه، کارآفرین وسینا هر یک سهم بالاتر یا مساوی سه درصد و در مجموع ۸۱.۶ درصد سهم از بازار) ، نسبت خسارت پنج شرکت بیمه سینا، پارسیان، توسعه، آسیا و ایران (به ترتیب با ۶۸.۸، ۵۵.۲، ۵۴.۶، ۵۳.۸ و ۵۳.۶ درصد) بالاتر از این نسبت در بازار بیمه است.

در مدت مذکور رشته های بیمه درمان با ۸۱.۵ درصد و بدنه اتومبیل با ۵۶.۱ درصد نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند و نسبت خسارت بیمه شخص ثالث و مازاد پس از این دو رشته با ۵۳.۷ درصد بالاتر از سایر رشته ها بوده و نزدیک به نسبت خسارت بازار بیمه است.