به گزارش پارس به نقل از شیرازه، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه بازدید از مرکز پیوند اعضای ابوعلی سینا در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: « اجرای طرح پزشک خانواده بدون تردید یک ضرورت، تکلیف و قانون است که آن را ادامه خواهیم داد چراکه معتقدیم اگر بخواهیم از نظام سلامت کارآمد برخوردار باشیم به سیستم ارجاع برای ارائه خدمات و کنترل هزینه ها نیاز داریم و بخشی از منظومه نظام سلامت، پزشک خانواده است. »

وی افزود: « در اجرای این طرح نمی خواهیم کمیت فدای کیفیت شود و این نکته نیز قابل توجه است که در حال حاضر منابع مالی کافی برای اجرای طرح در سطح کشور وجود ندارد. »

وزیر بهداشت به اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی طرح پزشک خانواده در سال گذشته اشاره کرد و افزود: « از این میزان اعتبار، تنها دو درصد آن محقق شده است که معتقدیم باید برای بقای این طرح به دنبال جذب حداکثری اعتبار باشیم. »

وی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده ناقص اجرا شده زیرا باید کشوری اجرا می شد اما به دلیل کمبود اعتبار این امکان وجود ندارد و زیرساخت های آن فراهم نیست، گفت: « این طرح باید به عنوان پایلوت ابتدا در هر استان در یک شهر کوچک اجرا و نواقص آن رفع می شد. »

دکتر هاشمی افزود: « خوشبختانه آسیب شناسی پزشک خانواده اجرا شده و این دولت سعی دارد اشکالات گذشته را رفع کند و تا حل مشکلات گذشته اقدام جدیدی در این خصوص انجام نمی شود. »

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در فارس اظهار کرد: « متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و عدم حمایت مرکز از شیراز، کسانی که اینجا این طرح را آغاز کردند با انبوهی از مشکلات از جانب مردم و جامعه پزشکی روبرو شدند که امیدواریم در بودجه سال ۹۳ دو هزار میلیارد تومان به طرح پزشک خانواده در کشور اختصاص یابد و این گونه مشکلات حل شود. »

وزیر بهداشت گفت: « تا دو ماه آینده تکلیف اجرای طرح پزشک خانواده در فارس و مازندران نهایی می شود و چون در این دو استان تمام مراحل طرح اجرا شده با مشکلاتی مواجه شده اند. »

وی اظهار داشت: « هنوز ارزیابی دقیقی از اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس نداریم؛ باید گزارشات محیطی، دانشگاه و وزارتخانه بررسی شود تا ببینیم در راستای حل مشکلات این طرح چه کمکی می توان انجام داد. »

قاضی زاده هاشمی افزود: « با توجه به اهمیت پزشک خانواده همه باید کمک کنند و اصل این طرح را نباید تخریب کنیم زیرا به آن نیاز داریم که باید ارزیابی های دقیق شود و به دنبال رفع مشکلات موجود باشیم. »

قاضی زاده هاشمی سهم وزارت بهداشت از بودجه ۱۹۰ هزار میلیاری سال آینده را ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: « متاسفانه کمتر از ۱۰ درصد بودجه به وزارت بهداشت اختصاص یافته که البته دولت بخش قابل توجهی از بودجه را به وزارت رفاه بابت بیمه ها پرداخت می کند و امسال برای اولین بار رقمی را که برای بیمار در نظر گرفته اند را ۶۶ درصد افزایش داده اند. به عبارتی در مجموع حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان از بودجه به حوزه سلامت و درمان اختصاص یافته است. »

وی درخصوص کمبود بودجه هم گفت: « سال گذشته ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که این بدهی به سال ۹۲ منتقل شد. »

وزیر بهداشت پیش بینی کرد: « امسال سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه در بخش وزارت بهداشت داریم زیرا قرار بوده ۵ هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه ها تعلق بگیرد که تحقق نشد. » وی رقم بدهی های بیماران که پرداخت نکرده اند را هم حدود ۷۸۰ تا ۹۰ میلیارد ذکر کرد.

وزیر بهداشت بیان کرد: « امسال وضعیت بودجه خوب نیست و رقم پیش بینی شده محقق نشده و اگر اقدام عاجلی نشود، همین منابع کم را هم از دست می دهیم. »

دولت نمی تواند بار هزینه های سلامت را به تنهایی به دوش بکشد

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از حضور موثر خیرین در حوزه سلامت کشور، لذت حضور مردم در این پروژه ها را ارزشمند دانست، گفت: « دولت جدید از خدمات بخش خصوصی در حوزه سلامت بهره لازم را می برد. »

وی با بیان اینکه دهه های مختلفی است که از اتکای صرف به منابع دولت رنج می بریم، خاطرنشان کرد: « هنوز برخی رسوبات ذهنی وجود دارد که بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را امور حاکمیتی و غیرقابل واگذاری می دانند ولی باید توجه داشت که امر بهداشت و درمان حوزه بسیار وسیعی است که هرچند انتظارات به حق است اما پرهزینه می باشد و هیچ دولتی نمی تواند بار آن را به تنهایی به دوش بکشد. دولت در مواردی باید حضور داشته باشد که مردم علاقه به مشارکت ندارند و یا برای آن ها به صرفه نیست. »

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: « اگر مردم در عرصه های مختلف سلامت حضور یابند، محصول کار آن ها عمیق تر، دقیق تر و بهتر از کاری است که ما انجام می دهیم. »

وی اظهار داشت: « اکنون در کشور پروژه های ناتمام خیرسازی داریم که مقرر بوده ۶۰ درصد بودجه را دولت و ۴۰ درصد را خیرین تامین نمایند اما در فارس تاکنون ۶۰درصد بودجه بیمارستان سوختگی امیرالمونین (ع) به همت خیرین و ۴۰ درصد توسط دانشگاه تامین شده است. »

وی افزود: « ما متعهد هستیم هرچه را که دولت قبل تعهد داده است، به انجام برسانیم. »

وزیر بهداشت اظهار داشت: « امیدواریم با همکاری دولت و مجلس این گونه پروژه های نیمه تمام تامین اعتبار شود و به یاری خداوند تا دو سال آینده هیچ پروژه نیمه تمامی نداشته باشیم. »

حکم ابقای ایمانیه به زودی صادر می شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه سلایق سیاسی دخالت و تاثیری در عزل و نصب ها ندارد، گفت: « دکتر ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از افتخارات شیراز است که خدمات ارزنده ای داشته و همیشه مورد احترام بوده و هست که حکم ابقای وی به زودی صادر می شود. »

وی افزود: « باید اصلاحاتی در دانشگاه صورت بگیرد که در شرف انجام هست و ما افتخار می کنیم که همچنان در عرصه سلامت فارس در خدمت دکتر ایمانیه باشیم. »

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: « این دولت قدر شناس مدیران برجسته ای است که خدمت کرده اند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۱۰ رئیس دانشگاه علوم پزشکی جدید در کشور تایید شدند که ۳۰ درصد آن ها در دولت گذشته مشغول خدمت بوده اند. »

وزیر بهداشت اظهار کرد: « همه اصحاب بهداشت و درمان در دولت دکتر روحانی ستاد هستند و ایشان تاکنون هیچ ستاد ویژه ای در هیچ کجای کشور ندارند و برای هیچ فرد خاصی توصیه ای نکرده است. »

وی با بیان اینکه دولتی که مدعی است فراجناحی است، با انتخاب نام تدبیر و امید خودش را موظف می داند که از همه ظرفیت های مدیران توانمند استفاده کند، گفت: « برای حل مشکلات بسیاری که داریم اگر همگی دست به دست هم بدهیم، بازهم نیرو کم داریم پس به صلاح است که همه به هم کمک کنند و باهم متحد باشند به ویژه در وزارت بهداشت و درمان که علاوه بر دانشگاه، با جان و سلامت مردم مرتبط است. »

وزیر بهداشت تصریح کرد: « دانشگاه ها باید در همه زمینه ها که بخشی از آن هم سلامت است، مستقل باشند و بخش خصوصی نیز فعال باشد. »

وزارت بهداشت صرفاً تخصصی کار می کند و وارد حوزه سیاست نمی شود

وزیر بهداشت گفت: « مطمئن باشید وزارت بهداشت صرفاً تخصصی کار خواهد کرد و وارد حوزه های سیاسی نمی شود چرا که در کشور به اندازه کافی سیاستمدار داریم که به این حوزه بپردازند و دیگر نیازی نیست که وزارت بهداشت هم سیاسی شود. »

تعرفه ها واقعی می شوند

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه برای کاهش سهم پرداخت بیمار از هزینه های درمان چه تدبیری دارید، توضیح داد: « دولت مصوبه ای داشت که بر اساس آن گروهی را مامور کرده تا راهکارهایی را ظرف سه ماه برای تحول نظام سلامت تدوین کنند که تاکنون یک ماه از فعالیتشان گذشته و بخشی از آن آماده است. »

دکتر هاشمی اظهار داشت: « ما هیچ چاره ای نداریم جز اینکه بیمار یک بیمه فراگیر و یکپارچه با منابع قوی داشته باشد که با نوسان ارز و تغییرات دولت ها و غیره لطمه نبیند و در این زمان وزارت بهداشت به سمتی می رود که تصدی گری خود را کم کند و برای تحقق این مسئله تعرفه ها باید واقعی شوند تا این امر محقق گردد. »

سیاست وزارت بهداشت، تشویق و افزایش باروری است

وزیر بهداشت درخصوص سیاست های وزارت بهداشت در زمینه افزایش جمعیت بیان کرد: « وزارت بهداشت در زمینه کنترل موالید به شکل عام و دستوری عمل نمی کند بلکه به سمت تشویق باروری حرکت می کنیم. برای این کار هم کارگروهی تشکیل شده و در هفته جاری سند آن نوشته شده که بتوانند با کمک انجمن های تخصصی تمام دستورالعمل قبلی را تغییر دهند. »

وی تصریح کرد: « اکنون آنچه که به عنوان دستورالعمل داریم متعلق به ۳۰سال قبل است که با توجه به تغییرات و پیشرفت علمی ضرورت دارد، تغییر کند. »

هاشمی با بیان اینکه بخشی از سیاست افزایش جمعیت مساله ای فرادولتی است و همه دستگاه ها باید خود را مسئول بدانند و به وظیفه خود عمل کنند، گفت: « در شرایط کنونی اگر بناست شرایط تغییر کند و افزایش موالید داشته باشیم، بخشی از این سیاست مربوط به مطالبات جوانان است که دستگاه های ذیربط باید کمک کنند. »

با اختصاص هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، قیمت داروها کاهش یافته است

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه هنوز قیمتی برخی داروها کاهش نیافته است، گفت: « اکنون قیمت داروهای خاص و بیماری های صعب العلاج کاهش یافته و به قیمت سال۹۱ برگشته است. »

قاضی زاده هاشمی افزود: « هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به پرداخت مابه تفاوت قیمت داروهای بیماران خاص اختصاص یافته است. »

وی با بیان اینکه قیمت دارو در مقایسه با درآمد مردم گران است، اظهار کرد: « یکی از مشکلات ما قاچاق داروست زیرا به دلیل اینکه در کشورهای همجوار ما دارو بسیار گران است، داروی ما به آنجا قاچاق می شود. »

به امداد هوایی و دریایی توجه ویژه شود

قاضی زاده هاشمی گفت: « وزارت بهداشت برای کشور پهناور ایران تنها یک هلی کوپتر دارد و آن هم در آمل است که با توجه به حادثه خیز بودن و صعب العبور بودن جاده ها انتظار این است که توجه ویژه ای به امداد هوایی و دریایی شود. »

وی به وقوع برخی از تخلف ها در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: « در این زمینه برنامه ریزی ویژه توسط وزارتخانه در حال انجام است و معتقدیم علت اصلی آن واقعی نبودن تعرفه های پزشکی است که این دولت تلاش دارد تعرفه ها را به ویژه در شهرهای کوچک حقیقی کند. »

بر اساس این گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور شرکت در همایش بین المللی اخلاق تولید مثل و سومین همایش ملی شیوه های نوین درمان ناباروری با همراهی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به شهرستان جهرم سفر کرد.

دکتر قاضی زاده هاشمی در ادامه برنامه های سفر به شیراز از بیمارستان در حال احداث سوانح و سوختگی امیر المومنین (ع) ، مرکز خیریه آموزشی، درمانی و پژوهشی پیوند اعضای ابوعلی سینا و همچنین بیمارستان شهید رجایی شیراز بازدید کرد.

در بازدید از بیمارستان شهید رجایی دستگاه جدید سی تی اسکن توسط وزیر بهداشت مورد بهره برداری قرار گرفت.

این دستگاه سی تی اسکن ۱۶ ردیفه، قابلیت انجام کلیه تصویربرداری های پیشرفته از جمله سه بعدی سازی و سی تی آنژیوگرافی را دارد.

سی تی های آنژیو، سی تی هایی است که در مواردی که مریض تصادفی احتیاج به انجام سی تی با تزریق دارند، استفاده می شود.