به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، بازار خودرو همچنان بی جنب و جوش است این در حالی است که در بی تحرکی بازار، قیمت برخی وارداتی ها کاهش یافته و داخلی ها نیز با اندک کاهش قیمتی مواجه بوده اند.

بر همین اساس هرچند ممکن است برخی مشتریان در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها، خرید خودرو مورد نظر خود را به تاخیر انداخته باشند، اما کارشناسان معتقدند که سطح قیمت های فعلی تا پایان سال جاری حفظ شده و احتمالا نوسان اندکی در قیمت ها در ایام پایانی سال خواهیم داشت.

اظهارنظر کارشناسان مبنی بر ثبات قیمت ها تا پایان سال در حالی است که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اوایل هفته جاری با حضور در برنامه ای تلویزیونی این اطمینان را به مشتریان بازار خودرو داد که قیمت ها تا پایان سال افزایش پیدا نخواهند کرد.

این اطمینان خاطرها برای ثبات قیمت ها در حالی است که مشتریان بازار خودرو انتظار داشتند قیمت ها کاهش پیدا کنند.

اما آن طور که از بازار خبر می رسد قیمت برخی خودروهای وارداتی نسبت به هفته قبل با کاهش همراه بوده است. بر همین اساس هیوندایی سوناتا بعد از کاهش یک میلیون تومانی که هفته گذشته تجربه کرد، این هفته نیز کاهشی ۲ میلیون تومانی داشت تا قیمت آن در نهایت به ۱۳۲ میلیون تومان برسد.

هیوندایی آزرا نیز طی هفته ای که گذشت سه میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد تا قیمت آن در بازار راکد این روزها به ۱۹۵ میلیون تومان برسد.

شاسی بلندهای این خانواده اما مقاومت بیشتری برای کاهش قیمت ها از خود نشان داده اند تا آنجا که هیوندایی IX۵۵ مانند هفته گذشته روی ۲۱۱ میلیون تومان باقی ماند و IX۳۵ نیز با دو میلیون تومان کاهش قیمت به ۱۴۳ میلیون تومان رسید. دیگر شاسی بلند این خانواده یعنی سانتافه نیز با کاهشی یک میلیون تومانی همراه بوده و هم اکنون با قیمت ۱۸۴ میلیون تومان در بازار معامله می شود.

یاریس هاچ بک، خودرو کوچک خانواده تویوتا، اما طی هفته گذشته تغییری نداشته و روی ۸۵ میلیون تومان باقی مانده است.

آن طور که فعالان بازار می گویند خودروی کیا اسپورتیج مانند هفته گذشته کاهشی یک میلیون تومانی را پشت سر گذاشت تا قیمت آن طی هفته جاری به ۱۴۵ میلیون تومان برسد. کیا اسپورتیج یکی از خودروهای پرطرفدار برند کیا است که پیش از نوسانات ارزی و در چنین روزهایی در سال گذشته با قیمتی برابر با ۱۲۵ میلیون تومان در بازار به فروش می رفت.

اپتیما، عضو دیگر خانواده کیا نیز پس از افتی دو میلیون تومانی در بازار با قیمتی برابر با ۱۳۲ میلیون تومان به فروش می رود. کیا سراتو، اما ثبات داشته و همچنان روی ۱۰۵ میلیون تومان باقی مانده است.

ژاپنی های بازار، هم طی هفته جاری ثبات قیمت داشته اند، فعالان بازار قیمت خودروهای اوریون و کرولا را مانند هفته گذشته اعلام می کنند، بنا به گفته فعالان بازار قیمت این دو مدل به ترتیب روی ۲۰۲ و ۱۲۸ میلیون تومان باقی مانده است.

کاهش قیمت دوباره داخلی ها

خودرو ۲۰۶ که با رفتن پژو از ایران با تیراژ اندکی به تولید می رسد و با افزایش قیمت بی حسابی مواجه بوده است در حال حاضر تنها مدل تیپ ۵ در بازار قابل دسترس است. تیپ ۵ مدلی است که بعد از رفتن پژو، ایران خودرو اقدام به تولید آن کرد و حالا فعالان بازار عقیده دارند مدل ایرانی این خودرو با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود. قیمت این مدل طی هفته جاری ۵۰۰ هزار تومان نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است، اما بر خلاف این مدل، تیپ ۲ این خانواده که طی هفته های گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده بود با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت همراه شد و هم اکنون ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد.

V۹ که مدل صندوقدار خانواده ۲۰۶ است، با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی این هفته به ۴۹ میلیون تومان رسید و مدل V۸ نیز با کاهش قیمتی مشابه به ۳۷ میلیون تومان رسیده است.

اما مدل V۲۰ که در واقع ساده ترین صندوقدار این خانواده است طی هفته گذشته بیشترین کاهش قیمت را داشته و قیمت آن با افتی یک میلیون تومانی به ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

سری به تندرها بزنیم تا ببینیم آنها در بازار هفته ای که گذشت چه وضعیتی داشته اند. آنطور که خبر می رسد تندر ایران خودرو تنها ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و حالا به ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. تندر پارس خودرو، اما خلاف جهت آب شنا کرده و افزایش ۳۰۰ هزار تومانی داشته است. به این ترتیب قیمت این خودرو در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. مدل E۱ این خودرو نیز مانند هفته گذشته ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

قیمت پژو پارس سال نیز مانند هفته گذشته روی ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باقی مانده است و مدل دوگانه سوز آن هم وضعیتی مشابه دارد و همچنان روی ۳۶ میلیون تومان باقی مانده است.
پژو ۴۰۵ نیز همچنین ثبات قیمت دارد و به ترتیب در مدل بنزینی و دوگانه سوز خود روی ۲۷ میلیون و ۸۰۰ و ۲۹ میلیون تومان باقی مانده است.

خانواده پراید نیز طی هفته ای که گذشت مانند دو هفته گذشته ثبات قیمت داشته، فعالان بازار عقیده دارند مشتری های ثابت خودروهای پراید باعث ثبات قیمت این خودرو شده اند. در حال حاضر پراید ۱۱۱ قیمتی برابر با ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد و مدل های ۱۳۱ و ۱۳۲ نیز به ترتیب ۱۷ میلیون و ۵۰۰ و ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارند. تیبا اما اندکی افزایش قیمت را تجربه کرده و هم اکنون روی قیمت ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می شود.