به گزارش پارس به نقل از فارس، عباس قبادی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته ۶ میلیون تن گندم خریداری کردیم و امسال تاکنون ۵ میلیون تن گندم خریداری شده است که ۲.۵ میلیون تن آن وارد کشور شده و بقیه آن در حال ورود به کشور است.

وی افزود: علاوه بر این ۲ میلیون تن روغن خام خریداری شده است که ۱.۹ میلیون تن آن وارد کشور شده است.

قبادی تأکید کرد: در تأمین ارز مورد نیاز واردات همواره مشکلاتی داشتیم اما به هر ترتیبی بود کالاهای اساسی مورد نیاز را وارد کشور کرده ایم و امروز کشور در شرایط ایده آل قرار دارد.

*خرید مازاد تولید مرغ با قیمت ۶۵۰۰ تومان/ کاهش واردات به یک ششم

معاون وزیر صنعت گفت: تاکنون ۸۵ هزار تن مرغ ذخیره سازی شده است که ۸۰ هزار تن آن از محل تولید داخل است به نحوی که به تولید کنندگان مرغ اعلام کرده ایم، اگر هرکیلوگرم مرغ را به قیمت ۶۵۰۰ هزار تومان نخریدند ما می خریم و ذخیره سازی می کنیم و این اقدام در راستای حمایت از تولید داخل است.

وی با تأکید بر اینکه امسال واردات مرغ به یک ششم کاهش پیدا کرده است، گفت: ما می توانیم از سال آینده صادر کننده مرغ باشیم.

وی افزود: قیمت کالاهای کشاورزی به موقع و به نحو مناسب اعلام شده است به نحوی که قیمت هر کیلوگرم گندم ۱۰۵۰ تومان از خروج گندم و مصرف نیروی انسانی آن جلوگیری می کند.

*۵ قلم کالای اساسی سبد کارمندی

وی در خصوص سبد کالای کارمندی به خبرنگار فارس گفت: این سبد کالا شامل برنج، روغن، مرغ، تخم مرغ و پنیر است و بر اساس اطلاعات اولیه ۸۰ هزار تن مرغ در این سهم بین مردم توزیع می شود.

قبادی گفت: بر اساس بررسی های کارشناسی اولیه ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از سبد کالایی استفاده می کنند که شرکت بازرگانی دولتی برنج، روغن و مرغ را تأمین می کند و همچنین بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است تا تخم مرغ و پنیر را برای سب کالایی تأمین کند.

وی افزود: میزان اعتبارات و نحوه توزیع به سبد کالایی تا هفته دیگر نهایی می شود.

قبادی در پاسخ به سؤال دیگر فارس در خصوص جزئیات طرح انتزاع گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به طور کلی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می شود و در خصوص خرید گندم نیز هر طور که قانون بگوید ما حاضریم عمل کنیم.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: بر اساس قانون مصوب مجلس شرکت بازرگانی دولتی ایران در وزارت صنعت باقی می ماند اما بخش سیاست گذاری گندم به وزارت جهاد واگذار می شود، لذا اگر قرار باشد خرید تضمینی گندم را وزارت جهاد انجام دهد ما ۱۱ میلیون تن ظرفیت نیروی دولتی را به وزارت جهاد تحویل می دهیم ضمن آنکه بین ۵ تا ۶ میلیون تن نیز ظرفیت نیرو در بخش خصوصی وجود دارد.

قبادی در پاسخ به سؤال دیگر فارس گفت: مسئولیت واردات گندم به عهده شرکت بازرگانی دولتی ایران است.

وی در تدوین مشکلاتی که برای واردات کالاهای اساسی داشته است گفت: مشکلات ما در خصوص حمل و نقل بین المللی، کشتیرانی، ایمن، انتقال پول و حتی در برخی موارد مشکلات ریالی هم بوده است که الحمدالله از شرایط سخت عبور کرده ایم و حتی تشدید تحریم ها نتوانسته است جلوی کشور ما را در تأمین کالای اساسی بگیرد.

وی افزود: طی سال گذشته و امسال شرکت بازرگانی دولتی ایران ۱.۳ میلیون تن شکر و ۷۵۰ هزار تن برنج وارد کرده است.

وی افزود: آمار واردات برنج در سال جاری ۱.۴ میلیون تن است که یک سوم آن را شرکت بازرگانی دولتی و مابقی توسط بخش خصوصی وارد شده است.

قبادی با تأکید بر اینکه بالغ بر ۶ ماه ذخایر کالای اساسی در کشور وجود دارد گفت: هیچ کمبودی در نهاده ها نداریم و ذخایر جو، ذرت و کنجاله سویا بین ۴ تا ۶ ماه آینده پاسخگوی نیاز کشور است به نحوی که در حال حاضر کنجاله سویا بیش از ۵۰۰ هزار تن در کشور وجود دارد که این رقم در تاریخ کشور بی نظیر بوده است.

*قیمت نان تا پایان امسال تغییر نمی کند

معاون وزیر صنعت در خصوص قیمت نان گفت: برای قیمت نان در سال ۹۳ هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است اما تا پایان امسال قیمت نان تغییر نمی کند. برای سال آینده اعتبارات خوبی دیده شده است و اینکه قیمت نان تغییر کند یا خیر بستگی به مصوبه مجلس در قانون بودجه سال ۹۳ دارد.

*وزارت جهاد پیش بینی تولید گندم در سال آینده را نداده است

وی با تأکید بر اینکه، فرآیند وارد گندم فرآیند بسیار دشواری است، گفت: ما همواره مایلیم که از محل تولید داخل گندم خریداری کنیم، اما تمام تلاشمان را می کنیم تا کمبود تولید داخل را از طریق واردات تأمین کنیم به نحوی که تاکنون ۱۱ میلیون تن مصرف گندم داخلی و ۳ میلیون تن ذخیره استراتژیک نیاز داریم.

وی افزود: تاکنون وزارت جهاد هیچ رقمی را به صورت رسمی در خصوص تولید گندم در سال آینده اعلام نکرده است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص هزینه انبارداری گندم اظهار داشت: تخفیف هایی که برای سرعت تخلیه کشتی ها دریافت می کنیم دو برابر هزینه انبارداری است.

وی افزود: ذخایر روغن، شکر، برنج و مرغ تا پایان سال پاسخگو است.

وی با ذکر اینکه در سال گذشته روزهایی بودند که موجودی گندم به زیر یک هفته رسیده بود، گفت: ما ۳۰ هزار تن گندم را از طریق مرزهای زمینی وارد کشور و ثابت کردیم که اگر از طریق آبهای بین المللی هم مشکل وجود داشته باشد می توانیم از طریق زمینی کالا وارد کشور کنیم.

*واردات برنج، روغن و شکر متوقف شد

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: به دلیل موجودی مناسبی که در کشور وجود دارد واردات برنج، شکر و روغن توسط این شرکت متوقف شده است.

وی در خصوص واردات گندم از هند و پاکستان گفت: ما حتی یک کیلوگرم گندم از هند و پاکستان وارد نکرده ایم و تهاتری که انجام می دادیم به این شکل بود که به تاجر هندی می گفتیم در ازای پول نفت از کانادا برای ما گندم بخرید.

همچنین قبادی گفت: اگر دامدارانی هستند که شیر خود را در چرخه بازرگانی کشور توزیع کرده اند اما مابه التفاوت قیمت نهاده را دریافت نکرده اند می توانند به ما مراجعه کنند.