به گزارش پارس به نقل از مهر، حمید چیت چیان در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در تشریح عملکرد وزارت نیرو با بیان اینکه حمایت از نیروگاه های خورشیدی و توسعه تولید انرژی های تجدیدپذیر از اولویت های وزارت نیرو در صنعت برق است، گفت: از این رو بخشنامه ای را ابلاغ کردیم که مطابق آن شرکت های خصوصی با تولید برق، هر کیلووات را ۷۳ تومان بفروشند و اگر راندمان بالای ۴۰ درصد داشته باشند، یک چهارم قیمت واحد سوخت مصرفی نیز به نیروگاه ها پرداخت خواهد شد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در طول آغاز فعالیت دولت تاکنون قراردادهایی به منظور تولید ۶۰۰ مگاوات برق از محل انرژی باد و ۳۰۰ مگاوات از محل انرژی های خورشیدی امضا شده است، با رد افزایش هزینه انشعاب برق، تصریح کرد: افزایش نرخی انجام نگرفته و تنها هزینه های پراکنده به صورت کامل متمرکز و از مشترکان دریافت می شود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اعلام اینکه در روستاها ۳۲۷ هزار تومان، شهرها ۸۵۷ هزار تومان و در کلانشهرها یک میلیون و ۲۸۲ هزار تومان بابت هر انشعاب برق، هزینه دریافت می شود، در خصوصو بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران برق اظهار داشت: بر اساس مقررات در بودجه سالانه از محل انتشار اوراق مشارکت بخشی از بدهی پیمانکاران پرداخت خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول اما با توجه به افزایش میزان بدهی ها با هدف پرداخت معوقات به پیمانکاران، برخی نیروگاه های بزرگ را واگذار خواهیم کرد تا از منابع آن بدهی ها به طور کامل پرداخت شود.

وی در مورد آخرین وضعیت خصوصی سازی در صنعت برق هم توضیح داد: مطابق با اولویت بندی انجام شده در گروه اول که باید ۱۰۰ درصد شرکت ها واگذار شوند، بخش خصوصی به طور کامل وارد شده و تمام این شرکت ها واگذار شده اند؛ در گروه دوم باید ۸۰ درصد از سهام شرکت های دولتی واگذار و مابقی در تملک دولت باقی بماند که در این زمینه اقداماتی در دست اجرا است.

چیت چیان با بیان اینکه در گروه سوم شرکت های زیر نظر وزارت نیرو واگذار نخواهد شد، تاکید کرد: این دسته از شرکت ها از جمله آب منطقه ای و برق منطقه ای هستند که واگذار نخواهند شد.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای ارائه خدمات دائم و پایدار آب و برق به مشترکان و تدوین بودجه سال ۱۳۹۳ وزارت نیرو، گفت: از این رو کارگروهی پس از روی کار آمدن دولت به منظور تدوین بودجه ۹۳ تشکیل شد تا با توجه به مجموعه شرایط اقتصادی کشور اعتبارات آب و برق به طرح ها و پروژه ها اختصاص یابد.

وزیر نیرو با اعلام اینکه در لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور بند مستقلی مربوط به توسعه مجتمع های آب روستایی برای مردم جزو اولویت های اصلی گنجانده شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر هم اکنون بخش قابل توجهی از فعالیت ها بر روی احیای دریاچه ارومیه و سایر تالاب های کشور متمرکز شده است زیرا برداشت بی رویه و روال اشتباه مصرف موجب خشکسالی ها و مشکلاتی برای تالاب ها و دریاچه های کشور شده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه انتقال آب از حوض های مجاور به دریاچه ارومیه به عنوان یک سناریو در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، اظهار داشت: از این رو در شرایط فعلی انتقال آب از دریای خزر و رود ارس به دریاچه ارومیه نیز در دست بررسی و مطالعه است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در حوزه دریاچه ارومیه اقدامات جدی برای مصرف آب انجام داده ایم زیرا بیش از ۹۲ درصد منابع آب این دریاچه به کشاورزی اختصاص یافته است، اظهار داشت: حتی این تخصیص منابع آبی به دلیل راندمان و بهره وری پائین به دلیل روش های سنتی ومشکلات را دو چندان کرده است.

وی همچنین به تشکیل شورای آب در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: هفته آینده نیز جلسه ای با حضور اعضا برگزار خواهد شد؛ در این باره کارون، زاینده رود و دریاچه ارومیه محور اصلی این جلسه خواهد بود تا تصمیمات خوبی در این باره اتخاذ شود.

چیت چیان از کمک بخش خصوصی برای توسعه طرح ها و پروژه های وزارت نیرو خبر داد و یادآور شد: با کمک بخش خصوصی تلاش می شود شبکه های جمع آوری فاضلاب در شهرهای مختلف انجام شود؛ علاوه بر این اقدام وسیعی برای اینکه از آب شیرین کن ها استفاد کنیم و برای تأمین آب مورد نیاز صنایع اقدام شود، در حال انجام است.