به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد حاج رسولی ها با اعلام اینکه هم اکنون در مورد ۶ سد دوستی، کمال صالح، زاینده رود، ساوه، اکباتان و بانه نگرانی هایی وجود دارد گفت: امیدواریم با ورود به فصل زمستان، وضعیت مخازن سدها بهبود یابد.

مشاور وزیر نیرو تامین آب شرب را وظیفه مهم سدهای کشور در دو دهه گذشته عنوان کرد و اظهارداشت: با وجود ۶ سال خشکسالی در کشور، سدها نقش مهمی در تامین آب شرب کشور ایفا کرده اند و از ۱۴۵ سد بزرگ ملی در کشور، ۳۰ سد وظیفه تامین آب شرب را برعهده دارند.

وی درخصوص انتقال بین حوضه ای بیان داشت: وزارت نیرو در دو دهه اخیر در بحث انتقال حوضه ای تنها در آب شرب مدیریت می کند. از گذشته یکسری طرح های انتقال بین حوضه ای در دستور کار وزارت نیرو وجود داشته است اما اکنون هیچ طرح انتقال حوضه ای جدیدی وجود ندارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تعداد تالاب های بین المللی ثبت شده در کشور را ۱۲ تالاب عنوان کرد و افزود: عمده تالاب ها در حوزه مرکزی ایران قرار دارد و برنامه ریزی برای انتقال آب آنها عملیاتی نخواهد بود.

حاج رسولی ها تصریح کرد: بحث باروری ابرها در این مناطق باید نسبت به سایر روش ها جدی گرفته شود زیرا باروری ابرها کاری علمی بوده که در بیشتر مجامع علمی تایید شده است و آثار زیان باری ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد موضوع باروری ابرها با تزریق منابع مالی به صورت جدی پیگیری و عملیاتی شود. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم بارندگی های کشور را از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۷۰ میلیمتر عنوان کرد و گفت: این میزان بارش در مقایسه با میانگین درازمدت که ۵۴ میلیمتر بوده ۳۰ درصد افزایش یافته است.

مشاور وزیر نیرو ادامه داد: بارش های کشور از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته که ۷۹ میلیمتر بوده، ۱۱ درصد کاهش یافته است. وی توزیع بارندگی در حوضه های ۶ گانه اصلی کشور را در سال آبی جاری بسیار مناسب ارزیابی کرد و تاکید کرد: بیشترین درصد افزایش بارندگی با ۴۲ درصد در حوضه خلیج فارس و کمترین افزایش بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه با ۱۱ درصد افزایش اتفاق افتاده است.

حاج رسولی ها بخش عمده بارش های اخیر کشور را در شمال غرب کشور و دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: بارندگی ۲۷ میلیمتری هفته گذشته در دریاچه ارومیه، یک چهارم بارندگی های سه ماه گذشته در این حوضه بوده و امیدواریم آثار این بارش ها را بزودی در دریاچه ارومیه ببینیم.

وی همچنین استان های یزد، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان را تنها استان های دارای بارش پایین تر از میانگین درازمدت در سال آبی جاری خواند و گفت: بارش ها در مابقی ۲۶ استان کشور درمقایسه با میانگین درازمدت ۴۶ ساله بیشتر بوده است.

مشاور وزیر نیرو در خصوص آخرین وضعیت روان آب های کشور اظهارداشت: میزان روان آب ها در سال آبی جاری با کاهش ۳۳ درصدی در مقایسه با سال آبی گذشته و کاهش ۴۰ درصدی در مقایسه با دوره درازمدت مواجه است.

وی میزان ورودی آب به سدهای کشور را از ابتدای سال آبی جاری تاکنون چهار میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: حجم آب ورودی به سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته پنج میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعب بوده که با کاهش ۲۳ درصدی حجم آب ورودی به سدهای کشور مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم فعلی آب موجود در سدهای کشور را ۱۷.۷ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و بیان داشت: حجم آب موجود در سدهای کشور در زمان مشابه سال آبی گذشته ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده که بر این اساس، در زمان حاضر با کاهش ۳.۲ درصدی معادل ۶۰۰ میلیون مترمکعب حجم آب ورودی به سدهای کشور مواجه هستیم.

وی گفت: در حال حاضر ۴۲ درصد از مخازن سدهای استان خوزستان پُر بوده و این درحالی است که اکنون ۳۷ درصد از کل مخازن سدهای کشور از آب پر شده است. حاج رسولی ها با بیان اینکه حجم مخزن ۱۴۵ سد بزرگ کشور معادل ۴۷ میلیارد مترمکعب است اظهار داشت: با اضافه شدن ۱۱ سد آبگیری شده بیش از سه میلیارد مترمکعب به حجم مخازن کشور افزوده می شود و در مجموع حجم سدهای آبگیری شده و در حال بهره برداری کشور به بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب می رسد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: در ۳ سال اخیر با وجود محدودیت های مالی ۳۳ سد در کشور بهره برداری شده و ۳ سد آماده بهره برداری است. در حال حاضر نیز ۶۵۰ هزار حلقه چاه در کشور داریم.