به گزارش پارس به نقل از مهر، حمیدرضا جانباز با اعلام کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب کشور در ۶ ماه نخست امسال گفت: با اطلاع رسانی هایی که برای کاهش مصرف آب انجام شد، مردم همکاری خوبی را در این زمینه انجام داده اند.

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه در نیمه نخست سال ۹۲ مصرف آب کشور حدود ۱۰ درصد در مقایسه با شش ماهه نخست سال ۹۱ کاهش یافته است اظهارداشت: بیشترین کاهش مصرف در شهرهای اهواز و تهران بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در قم و کرج بیشترین میزان افزایش مصرف در شش ماه نخست امسال رخ داده است که مدیریت مصرف در این دو شهر باید مدنظر قرار گیرد. جانباز با بیان اینکه مشکل سامانه شرق تهران اندکی حل شده است گفت: اگر روند بارش های کنونی ادامه یابد موضوع کم آبی برطرف می شود و کماکان حفر چاه و بکارگیری چاه های مناطق نظامی و انتظامی ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در خصوص وضعیت سامانه اصفهان بزرگ گفت: وضعیت کنونی زاینده رود مطلوب نیست و اکنون حجم ورودی و خروجی این سد یکسان است. وی ادامه داد: در هفته گذشته سهم استان یزد از آب انتقالی به زاینده رود کاهش یافت و برای تامین شهر آب یزد به منابع آب زیر زمینی متکی شدیم و اندکی افزایش شوری آب رخ داد.

جانباز افزود: اکنون در اصفهان چاه های فلمن را از دست داده ایم و کلا متکی به آب زاینده رود هستیم. وی با بیان اینکه اراک از مناطقی است که احتمالا تابستان سختی را پیش رو خواهد داشت گفت: تنها با استفاده از سد کمال صالح، مشکل اراک حل نمی شود و باید با تدابیری این مشکل را حل کرد.

وی با بیان اینکه در استان کرمان وضعیت آب بحرانی است، افزود: در بیشتر شهرهای استان کرمان مشکل کمبود و کیفیت آب وجود دارد و متاسفانه خط انتقال آب از سد صفا به کرمان پیشرفت کمی داشته و بعید است ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد و این مشکل باید با حساسیت های لازم حل شود.