به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مظفر پوررنجبر در همایش اجرای فاز اول گسترش رسانه تعاملی مهر (آی پی مدیا) با تأکید بر اینکه مخابرات حمایت کاملی از این پروژه خواهد داشت، اظهار کرد: در قلمرو ICT اتفاقات عجیب و قریب (از منظر شگفتی) بسیاری افتاده و چگالی انباشت این تغییر و تحولات به تناسب فناوری روبه بیشتر شدن است و بر این اساس وظیفه بازیگران اصلی این حوزه است که به فکر توسعه و ارائه راهکارهای نوین در این بستر باشند تا نیازهای کاربران شان را جوابگو باشد.

وی درباره این تغییر و تحولات در سیستم مخابراتی کشور، گفت: دستمایه اصلی مخابرات، Core شبکه است و در این زمینه تغییراتی از جمله مجازی شدن شبکه، کوچک شدن سایز، قالب شدن نرم افزارها، تغییر جای ثبوت و حرکت و همچنین گسترش حجم اطلاعات و توسعه سرعت آن ها در حال روی دادن است.

او ادامه داد: مصیبت اصلی ما این است که چتر IT در حال حاضر به شکلی یکسویه بر سر مردم گسترده شده در حالیکه به تعداد جمعیت کشور، موبایل وجود دارد و ۲۷ میلیون سیم مسی هم تا در منازل مردم کشیده شده است.

مدیر عامل مخابرات ایران با اشاره به سیل خروشان رشد این حوزه ابراز کرد: این موج به اندازه ای شدید است که برخی به فکر ارائه راهکارهای تحقیق و توسعه ای برای بسط دادن و به نوعی بومی کردن آن برای خودشان هستند اما در مقابل عده ای هم نمی توانند تکنولوژی را به سلیقه خود در اختیار درآورند و از این جهت این سیل آن ها را با خود می برد.

پور رنجبر خاطر نشان کرد: وای به حال ملتی که سیل تکنولوژی آن ها را با خود می برد؛ ما در عرصه تکنولوژی نه تنها مولد فناوری نبودیم بلکه مانع شکوفایی سرمایه ارزشمند که همان مغزهاست شده ایم و در راستای واردات فناوری هم هیچ اقدامی نکردیم، در نتیجه گذاشته ایم که این سیل بیاید و ما را با خود ببرد.

مدیر عامل مخابرات ایران با تأکید بر اینکه برخلاف باور عده ای که در این حوزه، محتوا را پادشاه می دانند در حالیکه مردم سلطان و شاه اصلی هستند، تصریح کرد: مردم دیگر مثل گذشته تنها گیرنده سرویس نیستند و خود بازیگر اصلی در توسعه و پدید آمدن سرویس ها به شمار می روند اما متأسفانه در این فضا ما در مخابرات و دوستان در رسانه های مجازی صدا و سیما و حتی در وزارت ارشاد کوتاهی هایی را کرده ایم که مقصر اصلی در عدم پیشبرد اهداف هستیم.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات مرزبندی ها را از بین برده است، گفت: فناوری اطلاعات ضمنا می گوید که در دهکده جهانی هرکس باید جای خود بنشیند و کار خود را انجام دهد.

او افزود: زمانی سیم مسی مفهوم تحویل بوق تا در منازل را داشت اما هم اکنون بحث هایی چون OTT مطرح است و ممکن است جوانی با به کارگیری مغز و تکنولوژی بتواند یک شبه تیلیاردر شود در حالیکه مفهوم سرمایه در گذشته به داشتن پول اطلاق می شد.

پوررنجبر با بیان اینکه برای موفقیت باید به هم اعتماد داشته باشیم، اذعان کرد: امروز در حال غرق شدن در این دنیای فناوری هستیم و برای نجات از این وضع باید یکدیگر را بگیریم و لازمه این کار اعتماد به بخش های کوچک فعال در بازار تولید برنامه ها و به کارگیری سرمایه مغزافزاری است که در حال پیر شدن است.

وی همچنین با اشاره به اینکه پروژه آی پی مدیا چرا باید اینقدر دیر اجرا شود، اظهار کرد: طی بررسی های مخابرات و با توجه به اینکه گفته می شود بازار فعلی بر روی ۱۲ هزار میلیارد تومان اشباع شده، باید گفت که در حال حاضر ظرفیت ۴۰ هزار میلیارد تومانی در این زمینه وجود دارد.

او افزود: آی پی مدیا اقل کاری است که امروز برای مردم انجام می دهیم و از تمامی کسانیکه گمان می کنند در این زمینه می توانند کمکی داشته باشند، دعوت می کنیم تا پا پیش بگذارند و طرح های خود را برای خدمت به مردم به ما ارائه کنند؛ البته ما هم برای مردم مفت کار نمی کنیم، همانطور که مردم انتظار خدمتی مفت را ندارند.