به گزارش پارس به نقل از مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت پس از به پایان رسیدن یکصد و شصت و چهارمین اجلاس اوپک با پائولو اسکرونی مدیرعامل شرکت نفتی انی ایتالیا (Eni) دیدار و گفتگو کرد.

اسکرونی پس از دیدار یک ساعته با زنگنه که آن را بسیار گرم توصیف کرد و افزود: در این نشست درباره پروژه های معینی که سالها، قبل از آنکه تحریم ها اعمال شوند، در حال بررسی آن بودیم، گفت و گو کردیم. ما از فرصت ۶ ماه آینده برای شناسایی فرصت های منافع مشترک استفاده خواهیم کرد. »

مدیرعامل غول نفتی ایتالیا تاکید کرد: البته آغاز همکاری های مشترک نفتی با ایران به لغو تحریم ها هستند، اما انی امیدوار است که آنها به زودی رفع شوند.

شرکت انی ایتالیا برای بازگشت مجدد به صنعت نفت و گاز ایران مسیر کاملا همواری را پیش روی دارد به طوری که کارنامه کاری این شرکت ایتالیایی برای توسعه فاز اول و دوم میدان نفتی دارخوین کاملا مطلوب و با کمترین اشکالات فنی بوده است.

این شرکت ایتالیایی با وجود تحریم نفتی ایران توسط ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا هم کماکان به خرید نفت خام ایران در قالب بازپرداخت منابع مایل قراردادهای بیع متقابل اقدام می کند و حتی از تحریم طلای سیاه ایران هم توسط اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری آمریکا مستثنی شده است.

انی ایتالیا پیش از افزایش تحریم های بین المللی قصد داشت فاز سوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین و طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی هم با ایران مشارکت کند و حتی توافق های اولیه برای توسعه همکاری های گازی در حوزه تجارت گاز با این شرکت انجام شده بود.

پیشنهاد نفتی ایران به غول های نفتی آمریکا

زنگنه همچنین در جمع خبرنگاران در وین از شرکت های توتال، شل انگلیس، انی ایتالیا، استات اویل هیدروی نروژ، برتیش پترولیوم انگلیس اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس آمریکا برای بازگشت به ایران دعوت کرده است.

وزیر نفت ایران در خصوص میزان آمادگی دولت ایران برای بازگشت شرکت های آمریکایی به صنعت نفت ایران، توضیح داد: ایران محدودیتی برای شرکت های آمریکایی در نظر نمی گیرد ٢٠ سال پیش از سوی دولت آمریکا، محدودیت هایی برای آنها وجود داشت اما ما چنین محدودیت هایی نداریم.

به گفته این عضو کابینه دولت شرایط قراردادهای نفتی ایران، بهتر از شرایط قراردادی عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین خواهد بود. عراقی ها به جای شریک کردن خارجی ها در تولید نفت، هزینه عملیات این شرکت ها را پرداخت می کنند.

مذاکرات نفتی زنگنه با شل انگلیس

وزیر نفت ایران همچنین در وین با مدیران شرکت های انگلیسی-هلندی شل، ویتول سوئیس و او. ام. وی اتریش دیدار و گفتگو کرده است.

زنگنه درباره محتوای مذاکرات با مدیران شرکت های شل، ویتول و او. ام. وی اتریش تصریح کرد کرد: با این شرکت ها درباره موضوع های مختلفی گفت و گو کردیم همچنین در مذاکره با شرکت شل موضوع دریافت طلب های نفتی ایران از این شرکت مطرح شد.