به گزارش پارس به نقل از مهر، یکصد و شصت و چهارمین نشست وزیران نفت عضو کشورهای صادرکننده نفت تا ساعاتی دیگر در قلب اروپا آغاز می شود که پیام جدید نفتی ایران و انتخاب دبیرکل جدید اوپک حساسیت ها را برای برگزاری نشست غول های نفتی جهان به اوج حساسیت رسانده است.

صنعت نفت ایران نزدیک به ۵۰ سال است که با وجود یدک کشیدن عنوان بزرگترین دارنده مجموع ذخایر نفت و گاز جهان کماکان در حسرت در اختیار گرفتن کرسی دبیرکلی اوپک باقی مانده است و در این بین با وجود تمدید دبیرکل لیبیایی این سازمان، تاکنون اجماع برای انتخاب یک دبیرکل از بین ایران، عربستان و عراق فراهم نشده است.

در این بین هر چند ایران غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت و یکی از چهره های شناخته شده صنایع نفت خاورمیانه را به عنوان نامزد خود برای دبیرکلی اوپک معرفی کرده است اما در سوی مقابل عراقی ها و عربستان سعودی با معرفی" مجید المنیف" یک گام از تصاحب استراتژیک ترین کرسی نفتی جهان عقب نشینی نمی کنند.

بر اساس قانون اوپک برای انتخاب دبیرکل، نامزد کشوری برنده دوئل نهایی خواهد بود که تمام اعضا نسبت به انتخاب وی اجماع داشته باشند موضوعی که از سال گذشته تاکنون در بین اعضای اوپک حاصل نشده است.

ایران امروز عربستان و عراق را وتو می کند؟

بیژن زنگنه آذر ماه سال گذشته و پیش از در اختیار گرفتن سکان هدایت وزارت نفت دولت تدبیر و امید درباره برنامه کلیدی ایران به منظور احراز دبیرکلی اوپک در رقابت با عربستان و عراق، با تاکید بر این که ایران نباید اجازه دهد در دوره پیش رو کشور های عربی دبیرکل اوپک شوند، گفته بود: همانگونه که در گذشته انتخاب نماینده ایران برای سمت دبیرکلی وتو شد، در صورت انتخاب نامزد های دو کشور عربستان و عراق، ایران نیز باید این انتخاب را وتو کند.

در همین حال زنگنه وزیر نفت پس از پیروزی ایران در انتخابات دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انتخاب کاندیدای ایران به عنوان دبیرکل GECF تأثیری در تلاش ایران برای دستیابی به دبیرکلی اوپک نفت ندارد، تاکید کرده بود: ایران تصمیمی برای انصراف از کاندیداتوری دبیرکلی اوپک ندارد.

حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در هیئت عامل اوپک نفت هم با اعلام اینکه شانس کاندیدای ایران برای احراز پست دبیرکلی اوپک نفت کم نیست، یادآور شد: ایران برای احراز پست دبیرکلی اوپک مصمم است و وزارت نفت قصدی برای کناره گیری از کاندیداتوری دبیرکلی اوپک نداریم.

بیژن زنگنه شهریورماه سال جاری هم در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه ایران به منظور کسب دبیرکلی اوپک با بیان اینکه تصدی این کرسی چندان اهمیت ندارد اما ایران هم از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد، بیان کرد: به هیچ کشوری در اوپک اجازه نمی دهیم که حق ایران به عنوان یکی از کشورهای موسس و قدیمی این سازمان را ضایع کند.

زنگنه در وین: برای انتخاب دبیرکل فکر نمی کنم به نتیجه برسیم

بیژن زنگنه شامگاه دیشب در وین در جمع خبرنگاران درباره انتخاب دبیرکل جدید اوپک در نشست روز جاری، گفت: در نشست پشت درهای بسته بحث دبیرکلی مطرح خواهد شد که فکر نمی کنم به نتیجه برسد.

وزیر نفت ایران همچنین با اعلام اینکه دو دوره دبیرکلی عبدالله سالم البدری، دبیرکل کنونی اوپک به پایان رسیده و دیگر نمی تواند تمدید شود، تصریح کرد: بعید می دانم در مورد هیچ کدام از کاندیداها اجماعی حاصل شود.

واکنش عربستان به پیام نفتی ایران در اوپک

به گزارش مهر، در کنار انتخاب دبیرکل جدید اوپک و رقابت ایران با عراق و عربستان، استفاده از دیپلماسی فعال انرژی برای کاهش صادرات نفت سایر کشورهای عضو اوپک به منظور ایجاد شرایط بازگشت ایران به بازار جهانی دومین ماموریت بزرگ ایران در وین خواهد بود.

در این بین، علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اگر تحریم نفتی ایران لغو شود آیا عربستان مجبور به کاهش صادرات خود خواهد شد؟ گفت: شما مرتب اگر اگر می کنید… وارد سناریوهای (احتمالی) نشوید، تاکید کرده است: بازار در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد، تقاضا عالی و رشد اقتصادی در حال افزایش است و تولید نفت عربستان هم کاهش نمی یابد.

با این وجود بیژن زنگنه وزیر نفت در پیامی به سایر اعضای اوپک تاکید کرد: کشورهایی که تولید نفت خود را زیاد کردند با آمدن نفت ایران تولیدشان را کم کنند.

به گزارش مهر، همزمان با کاهش تحریم های بین المللی علیه نفت ایران پس از توافق هسته ای ژنو، ایران قصد دارد صادرات روزانه نفت خود را برای سال ۲۰۱۴ میلادی تا سقف یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.